Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Aktualna kategoria: Nauka » Filozofia » Liceum - lekcje

123456789101112131415161718...2223
Lekcja: "042. Koło wiedeńskie"

Doświadczenie


John Stuart Mill
David Hume
Empiryzm ma przed sobą dwie zasadnicze możliwości:

Może uznać doświadczenie za źródło wszelkiej wiedzy, dosłownie wszelkiej, nie wyłączając logicznej i matematycznej.

Albo też może uznawać je tylko za źródło wiedzy o świecie realnym, a wtedy obok wiedzy realnej uznawać formalną (jak w logice i matematyce), która nie jest empiryczna, lecz aksjomatyczna.

Dawniejszy empiryzm, zwłaszcza u Milla, stał na pierwszym stanowisku, Koło Wiedeńskie zaś przeszło do drugiego. Hume głosił ten dualizm naukowy, przypisując matematyce inną naturę niż pozostałym naukom i do tego powróciło Koło Wiedeńskie. Wyższość tego stanowiska polegała na tym, iż tłumaczy apodyktyczny charakter logiki i matematyki, którego nie posiada żadna wiedza oparta na doświadczeniu.
<< Poprzednia plansza   Następna plansza >>
Pobierz lekcję

Udostępnij link do tej lekcji innym uczniom:




Zgłoś uwagę do lekcji:




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie