Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Aktualna kategoria: Nauka » Filozofia » Liceum - lekcje

1...567891011121314151617181920212223
Lekcja: "042. Koło wiedeńskie"

Twierdzenia etyczne i estetyczne


Tak jak twierdzenia metafizyczne, tak też twierdzenia o wartościach etycznych czy estetycznych mieli za bezsensowne. Są wynikiem nieporozumień, utrzymują się tylko dzięki temu, że używane przez nie wyrażenia nie zostały poddane analizie logicznej.

Wyrażenia „dobry" i „zły", „słuszny" i „niesłuszny", „powinność" i „obowiązek" traktuje się, jak gdyby oznaczały coś rzeczywistego, a tymczasem one oznaczają tylko dyrektywy, tylko reguły postępowania. Nie mogą być wyprowadzone z wiedzy o faktach: nie są też prawdziwe ani fałszywe: są raczej tylko wezwaniem, aby odpowiednie twierdzenia faktyczne uczynić prawdziwymi.

Pod nazwą „filozofia moralna" czy „etyka" kryją się usiłowania bardzo różne:
l) poznanie wartości, dóbr, tego, co słuszne i obowiązujące - to właśnie jest zadanie bezsensowne;
2) studia nad tym, co ludzie za wartościowe uważają;
3) odnajdowanie środków wiodących do zamierzonych celów - a to są zadania różne od pierwszego i takie, które mogą być traktowane naukowo;
4) moralne wychowanie i propaganda - zadanie, które może być pożyteczne, ale nie jest naukowe;
5) analiza języka etycznego: to jest jedyne właściwe zagadnienie etyki filozoficznej.
<< Poprzednia plansza   Następna plansza >>
Pobierz lekcję

Udostępnij link do tej lekcji innym uczniom:




Zgłoś uwagę do lekcji:




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie