Segmentacja rynku
Celem segmentacji jest określenie konkretnej grupy klientów, do których adresowany będzie dany produkt. Po określeniu i opisaniu poszczególnych segmentów należy określić przewidywaną wysokość przychodów ze sprzedaży w danym okresie. Trzeba tu wziąć pod uwagę swoją strategię sprzedaży i zachowanie konkurencji.
Przykładowe kryteria segmentacji klientów dla rynków towarów konsumpcyjnych:
- miejsce zamieszkania: kraj, miasto/wieś
- dane demograficzne: gęstość zaludnienia, wiek, płeć, zawód, wykształcenie, stan cywilny
- zachowanie: częstotliwość używania produktu, sposób zakupu, wykorzystanie
- zamożność: miesięczne dochody i wydatki
Konkurencja
Istotną kwestią jest określenie głównych konkurentów i zbadanie ich pozycji na rynku. Wobec wszystkich konkurencyjnych firm należy stosować te same kryteria, np. wysokość obrotów, wielkość przychodów ze sprzedaży, wysokość cen, udział w rynku, pozycję kosztową itp.