Sorbona – kościół zbudowany przez Jacques'a Lemerciera
Kościół Val-de-Grâce – projekt Françoisa Mansarta
Pałacyk Vaux-le-Vicomte – projekt Louisa Le Vau, ogród André Le Nôtre
Do
Francji
barok
zawitał w pierwszej połowie
XVII wieku
. Największy jego rozkwit przypada na drugą połowę XVII wieku, a na początku
XVIII wieku
przechodzi w specyficzną odmianę stylu nazywaną
rokoko
. W
1624
r.
Ludwik XIII
mianował kardynała
Richelieu
na pierwszego ministra. Ich wspólne działania doprowadziły do umocnienia władzy monarszej oraz dominacji politycznej i ekonomicznej Francji w Europie. Wzrost dobrobytu społeczeństwa i poczucie własnej wartości owocuje rozkwitem nauki i sztuki. Głównym ośrodkiem był dwór królewski, który otoczył mecenatem wielu artystów.
Monarchia absolutna
dla podkreślenia własnej wspaniałości potrzebowała wielu dzieł sztuki jako oprawy. Bogactwo i splendor dworu królewskiego stał się wzorcem dla szerokich kręgów szlachecko-mieszczańskich w kraju i innych monarchii w Europie.
Francuscy historycy stosują zwyczaj określania poszczególnych stylów od imienia panującego we danym okresie władcy. Stąd warto przypomnieć, kto panował w okresie poszczególnych faz baroku:
Przejście renesansu w barok we Francji przybrało łagodną formę. W pierwszym okresie widoczne są wpływy
włoskie
i
niderlandzkie
. Jednak nowe trendy nie zdominowały francuskiej formy
renesansu
dekoracyjnego. Właściwie do końca panowania Ludwika XIV przewijały się dwa nurty:
- włosko-barokowy, bardzo powściągliwy, ograniczony do
ryzalitowania
fasad
, stosowania bogatych w formie
bębnów
i
kopuł
oraz
lunet
; tylko wystrój wnętrz cechuje drobiazgowa, rzeźbiarska dekoracyjność,
- francusko-renesansowy, nazywany także "barokiem klasycznym" lub "klasycyzującym", popierany przez rząd i propagowany w otwartej w
Paryżu
Akademii Architektury (
30 grudnia
1671
r.).
Barok w formie wypracowanej we Włoszech nigdy nie zaistniał we Francji, stąd w opinii niektórych historyków francuskich, we Francji baroku nigdy nie było.
Barok wczesny i dojrzały
Do pierwszych przedstawicieli baroku klasycznego we Francji należą:
- Jacques Lemercier – wykształcony we Włoszech nadworny architekt Ludwika XIII. Jego dzieła cechują się, w porównaniu z architekturą Włoch, znacznym uproszczeniem bryły. Szczególną uwagę kieruje na wygodne rozwiązanie wnętrz i ich bogaty wystrój. Zbudował Richelieu zamek w Poitou (ok.
1627
r.) oraz pałac Cardinal (później
Royal
) w Paryżu (ok.
1629
). Pracował także przy rozbudowie
Luwru
. Do dzieł sakralnych Lemerciera należą:
- zbudowany w latach
1635
-
1656
kościół Uniwersytecki
Sorbony
. Jest to budynek zaprojektowany na planie
krzyża greckiego
z dużą kopułą opartą na bębnie i zwieńczoną wysmukłą
latarnią
. Wnętrze jest połączone z czterema dużymi kaplicami umieszczonymi pomiędzy ramionami krzyża.
- kościół Sant-Roch w Paryżu.
-
François Mansart
– architekt królewski, który w swoich pracach starał się propagować rodzime tradycje, a dekoracyjne detale traktować tylko jako uzupełnienie budowli. Do pierwszych jego prac należy przebudowa zamku Blois (
1635
-
1638
skrzydło Gastona Orleańskiego). Znaczącym dziełem dla architektury jest budowa pałacyku Maison-sur-Seine (Maison Laffitte) pod Paryżem (
1642
-
1650
), gdzie zastosował rzut poziomy w kształcie podkowy a ogród umieścił za budynkiem. Rozwiązanie to umożliwiło znacznie lepsze oświetlenie wnętrz i z czasem upowszechniło się w całej Europie. Inne projekty Mansarta to pałac De-la-Vrillerie, elewacje pałacu Carnavalet w Paryżu. Do dzieł sakralnych należą: paryskie kościoły NPMarii i Val-de-Grâce (ok.
1645
, ukończony przez Lemerciera) – zbudowane na planach centralnych i zwieńczone kopułami.
-
Louis Le Vau
– rozbudował schemat wiejskiej rezydencji zapoczątkowany przez Mansarta wprowadzając dużą, eliptyczną lub okrągłą salę w centralnej części planu z zejściem do ogrodu. Sala poprzedzona jest od frontu dużym
hallem
, do którego przylegają dwie klatki schodowe. Rozwiązanie takie zastosował m.in. w pałacyku
Vaux-le-Vicomte
na zamówienie
Nicolasa Fouqueta
(
1656
-
1661
). Inne dzieła Le Vau to:
Hôtel Lambert
(
1640
-
1648
), Hôtel Lauzun, Collège Mazarin; pracował przy rozbudowie Luwru (od
1655
), północnego skrzydła pałacu
Tuilerie
i
Wersalu
(
1661
-
1670
).
Kierunek włosko-barokowy reprezentuje Charles Lebrun, architekt, rzeźbiarz i malarz. Pracował na zlecenie Ludwika XIV zdobiąc wnętrza pałaców Vax-le-Vicomte (
1658
-
1661
), Hôtelu Lambert (
1650
-1658), Luwru (Galeria Apollina ok.
1680
) i Wersalu (Galeria Zwierciadlana, Salony Wojny i Pokoju, architektura ogrodowa oraz nieistniejące Schody Ambasadorów
1678
-
1690
). Jego twórczość to przede wszystkim doskonale skomponowane z wnętrzem dekoracje. Wprowadza gęsty podział płaszczyzn
ścian
,
sufitów
i
posadzek
. Obramowania stolarskie,
cokoły
, belkowania zdobi precyzyjnymi
ornamentami
złożonymi z drobnych elementów. Pomiędzy nimi umieszcza obrazy, gobeliny, obicia.
Na zlecenie Ludwika XIV pracował także przedstawiciel baroku klasycznego, lekarz i architekt
Claude Perrault
. Jego największym dziełem był projekt wschodniej fasady Luwru (
1667
-
1670
) utrzymanej w stylu nawiązującym do
palladianizmu
. Powyżej poziomu parteru, który optycznie stanowi cokół bryły, umieścił
kolumnadę
w
wielkim porządku
zwieńczoną ażurową
attyką
. Płaszczyznę akcentują trzy
ryzality
umieszczone na narożach i w osi fasady.
Do czołowych przedstawicieli francuskiego baroku należał
Jules Hardouin-Mansart
. W
1677
r. Ludwik XIV jemu powierzył kierowanie pracami przy rozbudowie Wersalu. Współpracując z Lebrunem w latach
1678
-
1689
, kontynuował dzieło Le Vau nad powiększeniem pałacu. W skrzydle północnym zaprojektował teatr dworski i dwupoziomową kaplicę pałacową (
1698
-
1710
). Kaplicę w latach
1708
-
1710
wyposażył jego uczeń Robert de Cotte. Dziełem Mansarta były także inne, mniejsze budowle, wchodzące w skład zespołu pałacowego:
Inne, znane dzieła Mansarta to:
- kościół św. Ludwika w Paryżu, zbudowany na terenie obiektu mieszczącego dom i szpital dla inwalidów zaprojektowanego przez Libéral Bruant'a. Kościół nazywany jest powszechnie
Tumem Inwalidów
(
1679
-
1706
)
- rozbudowa pałacu w Saint-Germain-en-Laye (
1674
-
1682
)
- przebudowa pałacu w Chantily (
1684
-
1686
)
- kościół Notre Dame w Wersalu (
1684
-
1686
)
- prace przy modernizacji urbanistyki Paryża – Place des Victoires (
1686
-
1687
) i Place Vendôme (
1698
-
1701
).
Zespół pałacowo-ogrodowy Wersalu powszechnie jest uznawany za najlepsze dzieło francuskiego renesansu. Ogród został zaprojektowany przez
André Le Nôtre
, twórcę barokowego
ogrodu francuskiego
.
Rokoko
Pod koniec baroku wyodrębnił się nowy kierunek nazwany rokoko (
j. franc.
rocaille – muszla). We Francji jego pierwsza faza określana jest jako
styl regencji
(regence) a późniejsza, dojrzalsza forma stylem Ludwika XV. Nowe tendencje, które pojawiły się zwłaszcza w architekturze wnętrz, wiązane są ze swobodną i beztroską atmosferą dworów
Filipa Orleańskiego
i Ludwika XV oraz fascynacją
sztuką chińską
, której dzieła w tym czasie masowo sprowadzano do Europy.
Architektura rokoko znacznie odbiega od surowszego nurtu klasycyzującego baroku, nie przypomina także rzeźbiarskich form ukształtowanych we Włoszech. Charakterystyczne cechy rokoka to przede wszystkim lekkość i swoboda kompozycji. Architekci rozwiązują płaszczyzny ścian i sufitów jako całość. Powierzchnia ścian dzielona jest na poszczególne, pola (
panneau
) w postaci prostokątów, których naroża są często zaokrąglone. Pola otrzymują obramowania z delikatnie rzeźbionych ornamentów w postaci linearnych, często asymetrycznie skomponowanych
plecionek
, wici,
arabeski
o motywach inspirowanych światem roślinnym, kształtem muszli i falującej wody (
rocaille
). Pomiędzy poszczególnymi polami wkomponowane są płaszczyzny drzwi z
supraportami
, okien i luster, które także otrzymują ozdobne ramy. Dolną część ścian pokrywa się boazerią a pola podziału wypełniają malowidła lub ozdobne tkaniny. Dominuje pastelowa paleta barw o kolorach jasnoróżowych, kości słoniowej, jasnoliliowej, błękitnej, jasnozielonej, białej, złotej i srebrnej. Lekkie meble o dekoracyjnych profilach i porcelanowe drobiazgi dopełniają wnętrze tworząc pogodny nastrój. Najbogatszymi elementami elewacji stają się ślusarskie detale balustrad, krat i ogrodzeń.
Na dworze Filipa Orleańskiego działał niderlandzki architekt i dekorator wnętrz Gilles Marie Oppenordt. Jego prace są związane ze zmianami wystroju wnętrz pałacu w
Villers-Cotterêts
oraz kilku kościołów w Paryżu. W swoich projektach w miejscu pilastrów i
belkowań
wprowadził ozdobne, zawiłe elementy
sztukatorskie
w postaci dekoracyjnych pasów,
girland
,
festonów
. W podobnym kierunku podąża także Robert de Cotte.
Czołowym przedstawicielem rokoko był
Juste-Aurèle Meissonnier
. Projektant funkcjonalnych rozwiązań domów mieszkalnych i bogato dekorowanych wnętrz. W jego pracach występują sale o zaokrąglonych narożach i balkony o falujących liniach. Ozdobą płaszczyzn są asymetryczne ornamenty przechodzące z wici roślinnych w linie o niesprecyzowanym kształcie układające się w skomplikowane kratki, koronki, muszelki. Zaprojektował także fasadę kościoła St-Suplice w Paryżu. Ta praca, jako zbyt odbiegająca od zrównoważonych fasad francuskich budowli, nie została zrealizowana.
Literatura
- Tadeusz Broniewski, Historia architektury dla wszystkich, Wydawnictwo Ossolineum, 1990 r.
- Sztuka baroku, red. Rolf Toman, Kōln: Kōnemann 2000
- Sztuka Świata, t. 7, praca zbiorowa, Wydawnictwo Arkady, 1994 r.
- David Watkin, Historia architektury zachodniej, Wydawnictwo Arkady 2006 r.