Tales from Topographic Oceans (Opowieści z topograficznych oceanów) – dwupłytowy album grupy
Yes
wydany w Wielkiej Brytanii w listopadzie
1973
(w Stanach Zjednoczonych na początku
1974
). Uznawany za jedno z najbardziej znaczących dzieł gatunku
rocka progresywnego
.
Opis albumu
W roku
1973
, w czasie azjatyckiego tournée zespołu, w Japonii w ręce Jona Andersona wpadła książka "
Autobiografia jogina
", która przykuła jego uwagę. W szczególności zainteresowanie jego wzbudza czteroaspektowa, mistyczna filozofia shastrick obejmująca wszystkie dziedziny życia: religię, życie społeczne, naukę i architekturę. Anderson postanawia na kanwie tej filozofii stworzyć rozbudowaną suitę, która ma się stać opus magnum grupy. Po wielu miesiącach pracy w końcu 1973 zostaje opublikowany podwójny album Tales from Topographic Oceans (Opowieści z Topograficznych Oceanów), zawierający cztery dwudziestominutowe kompozycje. Podstawą filozofii shastrick jest odkrywanie wiedzy przez studiowanie przeszłości.
- Pierwszy utwór The Revealing Science of God (Objawienie w Boskiej Nauce (Wiedzy)) oparty na aspekcie Śruti: odkrywaniu tajemnej wiedzy poprzez obserwowanie, jak przeszłość odbija się w teraźniejszym życiu.
- Drugi utwór The Remembering (Przypominanie (lub Pamięć)) odnosi się do poszukiwania wiedzy lub mądrości w historii leżącej w granicach ludzkiej i społecznej pamięci.
- Trzeci utwór The Ancient (Starożytność), oparty na aspekcie
Puran
odnosi się do wiedzy dawno zapomnianej, której odkrywanie opiera się na studiach artefaktów starożytnych cywilizacji.
- Czwarty utwór Ritual (Rytuał), oparty na aspekcie
Tantr
, to odkrywanie najstarszej, przedcywilizacyjnej wiedzy, "rytuału życia", poprzez mistyczne studiowanie własnego wnętrza, które tę wiedzę przechowuje.
Cztery części tej wielkiej suity mają także inny, symboliczny wydźwięk, odnoszący się do samej grupy Yes: utwór pierwszy skupia się na zespołowości tworzenia muzyki, drugi oddaje wzniosłość muzycznego stylu Ricka Wakemana, trzeci subtelność technik gitarowych Steve'a Howe'a, czwarty zaś pierwotną żywiołowość perkusji Alana White'a i basu Chrisa Squire'a.
Tournée koncertowe promujące nowy album (nową muzykę grano w całości) stało się przedsięwzięciem wyczerpującym dla członków grupy. Koncerty były też nużące dla słuchaczy. Porcja nowej muzyki była zbyt duża, a fani nie mieli zbyt wiele czasu na zapoznanie się z nią przed występami grupy. Zabrakło też czasu na zagranie większości starszych utworów, na które oczekiwano. Ostatecznie album podzielił słuchaczy na tych, którzy uznali go za szczytowe osiągnięcie zespołu i na tych, którzy uznali za niepotrzebną ekstrawagancję. Jak się potem okazało album podzielił i grupę. Po zakończeniu tournée odejście z Yes ogłosił Rick Wakeman. Oficjalnie by poświęcić się karierze solisty. Jak potem sam przyznał właściwym powodem był kierunek artystyczny obrany przez pozostałych członków grupy, głównie Andersona i Howe'a. Sam Wakeman był zwolennikiem bardziej zwięzłych i stylistycznie spójniejszych form muzycznych.
Utwory
- The Revealing Science of God - Dance of the Dawn (Anderson/Howe/Yes) - 20:23
- The Remembering - High the Memory (Anderson/Howe/Yes) - 20:35
- The Ancient - Giants Under the Sun (Anderson/Howe/Yes) - 18:37
- Ritual - Nous Sommes Du Soleil (Anderson/Howe/Yes) - 21:33
Dodatkowe nagrania umieszczone na wydanej w roku
2003
reedycji albumu (
digipak
):
- Dance of the dawn (studio run-through) - 23:35
- Giants under the Sun (studio run-through) - 17:17
Twórcy
Nagrody i pozycja na listach
Na liście
Billboardu
w
1974
- Album - 6. na liście Billoard Pop Album
Linki zewnętrzne