Monarchianizm (gr. μόνος Αρχή jedna zasada) –
heterodoksalny
nurt doktrynalny we wczesnym chrześcijaństwie, zakładający jedność Boga, zarówno jedność substancji, jak i osoby
ontycznej
. Dzielił się na dwa kierunki:
Głoszona w Rzymie ok. 190 roku przez kupca Teodota z Bizancjum nauka o człowieczeństwie
Jezusa
narodzonego z Maryi i Ducha Świętego. Zgodnie z nią Jezus podczas chrztu w Jordanie otrzymał moc bożą (dynamis), która działała w nim aż do ukrzyżowania, a będącą działaniem samego Boga. Chrzest Jezusa jest więc momentem zaadoptowania go jako syna przez Boga Ojca. Doktryna została potępiona przez biskupa Rzymu
Wiktora I
. O ten błąd oskarżony był także
antiocheńczyk
Paweł z Samosaty[1].
Pogląd głoszący, że Bóg jest jedną osobą w sensie
ontycznym
, jednak objawił się światu na trzy różne sposoby, najpierw jako Ojciec w roli stworzyciela w
ST
, potem jako Syn w roli zbawiciela i na koniec jako Duch Święty w roli
Parakleta
. Nie są to jednak różne osoby ontyczne, a jedynie modi, czyli przejawy tej samej osoby jednego Boga. Dodatkowo według modalistów modi nie są równe, modus Ojca jest wyższy od modusu Syna, a ten jest wyższy od modusu Ducha.
Poglądy modalistów opisał
Ireneusz z Lyonu
, wkładając w usta legendarnego założyciela
modalizmu
Szymona Maga (wspomnianego przez
Dzieje Apostolskie
) słowa:
- ..wprawdzie pośród Żydów zjawia się jako Bóg Ojciec, w Samarii zstąpił z nieba jako Syn Boży, do innych zaś ludów przybył jako Duch Święty, ale w rzeczywistości jest tylko jedną i tą samą Najwyższą Potęgą. (Ireneusz z Lyonu, Przeciw heretykom, I, 23)
Modalizm zapoczątkował w Azji Mniejszej Noetos (ok. 200), a w tym czasie poglądy modalistyczne upowszechnili na Zachodzie Prakseasz i Sabeliusz.
Zobacz też
Przypisy
- ↑ Por. F.Normann, Antiochene School of Theology, w: Sacramentum Mundi. An Encyclopedia of Theology.
K. Rahner SJ
, C. Ernst
OP
, K. Smyth (red.). Wyd. 5. T. 1. Londyn: Burns & Oats, 1973, ss. 43-45. .