|
Współmodalność
WspółmodalnośćWspółmodalność (czasem tłumaczona jako komodalność[1] od
ang.
co-modality) - oznacza efektywne wykorzystywanie różnych
środków transportu
samodzielnie i w połączeniu z innymi, w celu doprowadzenia do optymalnego oraz zrównoważonego wykorzystania zasobów[2]. Słowo optymalnego należy tu rozumieć zarówno w sensie
ekonomicznym
,
finansowym
, poziomu świadczonych usług, jak i ze względu na aspekty
ochrony środowiska
[3]. Termin ten powstał na potrzeby określenia polityki
Unii Europejskiej
odnośnie
zrównoważonego rozwoju transportu
. Polityka taka została określona w 2006 roku w przeglądzie średniookresowym białej księgi transportu [COM(2006) 314][2][4]. Zmiana polityki z poprzedniej promującej
transport intermodalny
/
multimodalny
wynikała głównie z faktu, iż stosowanie tego rodzaju transportu nie przynosiło w niektórych sytuacjach zamierzonego efektu w postaci większej efektywności wobec wykorzystywania samego
transportu drogowego
[5]. Wprowadzenie takiej zmiany spotkało się z przychylnością części środowisk (w tym IRU). Jednakże polityka ta spotkała się również z krytyką m.in. ze strony EIM, która zarzucała
KE
odejście od polityki zrównoważonego rozwoju poprzez udzielenie większego wsparcia na rzecz mniej ekologicznego transportu drogowego, kosztem bardziej ekologicznych, np.
transportu kolejowego
[4]. Sieci transportu współmodalnegoTermin transport współmodalny określa działalność transportową realizowaną w myśl idei współmodalności.
Infrastruktura
takiego transportu powinna sprzyjać polityce współmodalności. Do rozwoju sieci transportu współmodalnego wymagane mogą być zmiany zarówno pod względem fizycznym (budowa obecnie istniejących sieci), jak również informacyjnym i na szczeblu zarządzania[3]. Zagadnienia związane z rozwojem transportu określonym w myśl polityki współmodalności są tematyką niektórych europejskich projektów badawczych, jak np. KOMODA[6]. Przypisy- ↑ Komisja Wspólnot Europejskich.
KOM(2006) 336 - Logistyka transportu towarowego w Europie – klucz do zrównoważonej mobilności
. „Komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów” (28-6-2006).
- ↑ 2,0 2,1 (PDF)Komisja Wspólnot Europejskich.
COM(2006) 314 - Utrzymać Europę w ruchu - zrównoważona mobilność dla naszego kontynentu Przegląd średniookresowy Białej Księgi Komisji Europejskiej dotyczącej transportu z 2001 r.
. „Komunikat Komisji Dla Rady i Parlamentu Europejskiego”, s. 4 (22-6-2006).
- ↑ 3,0 3,1 G. A. Giannopoulos.
The Application of Co-modality in Greece: a Critical Appraisal of Progress in the Development of Co-modal Freight Centres and Logistics Services
. „Transition Studies Review”. 2 (15), ss. 289-301 (wrzesień, 2008). Springer Wien.
doi:10.1007/s11300-008-0003-8
.
ISSN
1614-4007
(
ang.
).
- ↑ 4,0 4,1
Commission attempts to balance transport and environmental needs
(
ang.
). EurActiv.com, 2006-06-22. [dostęp 2009-02-07].
- ↑ Iwo Nowak:
Projekt CORELOG - szansa na wzrost rozwoju gospodarczego i poprawę sytuacji na naszych drogach
. 31-10-2007. [dostęp 2009-02-02].
- ↑
Oficjalna strona projektu KOMODA
(
ang.
). [dostęp 2009-02-02].
Inne hasła zawierające informacje o "Współmodalność":
Transport
...
Kategoria:Transport
...
Zrównoważony transport
...
Współmodalność
Współmodalność (czasem tłumaczona jako komodalność od
ang.
co-modality) - oznacza efektywne wykorzystywanie ...
Inne lekcje zawierające informacje o "Współmodalność":
Hasło nie występuje w innych lekcjach!
|
|
|
|