Kampania reklamowa - zespół działań
marketingowych
, odbywających się w
mediach masowych
, mających na celu osiągnięcie zakładanego celu marketingowego reklamodawcy. Działania te skierowane są do wybranej
grupy celowej
. Cele kampanii reklamowej mogą być określone różnie. Do głównych celów kampanii reklamowych zalicza się:
- wzrost
sprzedaży
- wzrost
świadomości
danego
produktu
,
usługi
,
marki
, itp.
- wprowadzenie produktu na rynek (launch)
- ponowne wprowadzenie produktu na rynek w przypadku produktu o bardzo niskiej sprzedaży i/lub świadomości (relaunch)
- repozycjonowanie produktu na rynku
Kampanie reklamowe mogą odbywać się w jednym
medium
lub być multimedialne, czyli obejmować działania w wielu różnych mediach. Kampanię przygotowują
agencje reklamowe
a za dobór i zakup mediów odpowiadają
domy mediowe
Podstawowym parametrem kampanii reklamowej jest jej
zasięg całkowity
oraz (zdaniem starej szkoły marketingowej)
zasięg efektywny
. Intensywność kampanii w poszczególnych mediach z osobna mierzy się ilością
GRP
, czyli sumą cząstkowych oglądalności (lub słuchalności, czytelnictwa, itp.) poszczególnych emisji w poszczególnych mediach. Intensywności GRP nie sumuje się pomiędzy mediami ze względu na różnice metodologiczne pomiarów pomiędzy mediami oraz z uwagi na różny charakter komunikatów.
Miernikiem skuteczności kampanii reklamowej może być:
- wzrost sprzedaży
- wzrost świadomości marki
- zmiana percepcji marki, produktu, itp.
Najbardziej znaną polską kampanią reklamową ostatnich lat jest wprowadzenie marki
Heyah
na rynek. Kampania ta została nagrodzona na Festiwalu Reklamy w Cannes nagrodą Grand Prix, czyli złotym lwem. Jest to jedyny
Złoty Lew
otrzymany przez polski
dom mediowy
.
Zobacz też