System autorski to rodzaj niekomercyjnej
gry fabularnej
(RPG) stworzonej przez graczy i nie wydanej w żadnego rodzaju wydawnictwie. Gry takie najczęściej rozprowadzane są za darmo, rzadziej w różnego rodzaju periodykach poświęconych RPG. Niekiedy, jeśli dany system autorski zyskuje duże poparcie wśród graczy, np. na
konwentach
, może dzięki znalezieniu odpowiednich wydawców trafić do głównych kanałów dystrybucji. Czasem także zdarza się, że jego autorzy wydają grę później samodzielnie jako komercyjny system.
Dodatki Autorskie
Oddzielnym, podobnym gatunkiem twórczości są dodatki autorskie. Są to nieautoryzowane materiały dodatkowe stworzone przez fanów jakiejś, komercyjnej gry fabularnej, zebrane i rozprowadzane (nieodpłatnie lub po kosztach wydruku) w formie pojedynczej książki lub e-booka. Przykładem takich podręczników mogą być Kroniki skradzionych legend do systemu
Earthdawn
.
Nurty Systemów Autorskich
Systemy autorskie podzielić można na trzy grupy, w zależności od tego, w jakim celu zostały stworzone. Są to adaptacje, parodie i pełnoprawne gry autorskie. Przedstawiciele pierwszej grupy najczęściej korzystają z uniwersów wykreowanych w innych dziełach kultury (np. książkach, filmach, grach komputerowych), przenosząc graczy w ich świat. Najczęściej motywem ich tworzenia jest brak (lub niedostępność) oficjalnej adaptacji jakiegoś, popularnego dzieła. Przykładem takiej gry w Polsce może być Tamriel RPG, autorstwa Adama Adamczyka i Patryka Sobczaka, której akcja toczy się w uniwersum znanym z cyklu gier komputerowych
The Elder Scrolls
.
Druga grupa to gry parodiujące i przedrzeźniające znane, komercyjne gry RPG, cykle książkowe lub filmowe albo zjawiska. Do nurtu tego zaliczyć można systemy Nieboracy, Misjonaż czy Dziady Żuliborskie.
Ostatni nurt to autorskie światy wykreowane bezpośrednio przez ich twórców, nie odwołujące się do innych dzieł kultury. Do tego gatunku zaliczyć można np. gry Naznaczeni czy Czas Waśni
Ważne Systemy Autorskie
Prawdopodobnie do najważniejszych systemów autorskich w Polsce zaliczyć można
Kryształy Czasu
wydane we wczesnych latach 90. w czasopiśmie
Magia i Miecz
, a następnie w wersji książkowej oraz Wolsung początkowo rozprowadzany w internecie, a w 2009 roku wydany jako komercyjna gra.
Linki zewnętrzne