|
Jelcz M081MB |
|
Inne nazwy | Jelcz M081MB Edi Jelcz M081MB Vero |
Producent |
Jelcz
|
Okres produkcji |
1999
- październik
2008
|
Miejsce produkcji |
Polska
,
Jelcz-Laskowice
|
Układ drzwi | 0-2-2 |
Liczba drzwi | 2 |
Wys. podłogi w I drzwiach | 760 mm 640 mm (M081MB3) |
Wys. podłogi w II drzwiach | 370 mm 340 mm (M081MB3) |
Szerokość drzwi | 1220 mm |
Silniki
| MB OM 904 LA III/6 |
Moc silników | 100 kW (136 KM) |
Skrzynia biegów
| ZF S5-42 (manualna) Allison AT-542 (automatyczna) |
Liczba przełożeń | 5 4 |
Długość | 7675 mm |
Szerokość | 2500 mm |
Wysokość | 2970 mm |
Masa całkowita | 8200 kg |
Rozstaw osi | 4250 mm |
Liczba miejsc ogółem | 37 |
Liczba miejsc siedzących | 20 |
Pokrewne |
Jelcz L081MB
Jelcz T081MB
|
Informacje dodatkowe |
ABS
| Tak |
ASR
| Tak |
EBS | Nie |
ESP
| Nie |
Klimatyzacja
| Opcja |
|
Jelcz M081MB - autobus miejski klasy mini produkowany w latach
1999
-
2008
przez firmę
Jelcz
na podwoziu
Mercedes-Benz Vario 814D
.
Historia modelu
W III kwartale
1998
roku powstał prototyp tego autobusu, oznaczony symbolem M081MB „Midi”. Projekt nadwozia wykonano w Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego
Akademii Sztuk Pięknych
we
Wrocławiu
. Do produkcji trafił on w
1999
roku jako Jelcz M081MB „Edi”. Od
2000
roku wszystkie autobusy z rodziny "081" wyposażane są w szkielet oraz poszycie boczne, wykonane ze stali nierdzewnej. W tym samym roku pojawiła się możliwość wyposażenia tego modelu w 4-biegową skrzynię automatyczną Allison AT-542 oraz klimatyzację i w pełni zamkniętą kabinę kierowcy.
W
2002
roku do oferty dołączył model z silnikiem spełniający normę czystości spalin Euro-3
Od
2005
roku produkowana jest zmodernizowana wersja Jelcz M081MB Vero. Istnieje również możliwość wyposażenia tego autobusu w reflektory projektorowe.
W październiku
2008
roku ze względu na brak możliwości kontynuowania produkcji autobusów przez
ZS Jelcz
zakończono produkcję tego modelu. Ostatni wyprodukowany Jelcz M081MB trafił do
MPK Kraków
.
Modele pochodne
W
2000
roku rozpoczęto sprzedaż lokalnej wersji tego modelu -
Jelcz L081MB
. Zastosowano w niej jedne drzwi dwuskrzydłowe za osią przednią w układzie 0-2-0. W tym samym roku wprowadzono odmianę turystyczną -
Jelcz T081MB
. Zbudowana ona została na podwoziu
Mercedes-Benz Vario 815D
. Do napędu wykorzystano silnik MB OM904LA o mocy maksymalnej 152 KM, spełniający wówczas normy czystości Euro-2, połączony z 5-biegową przekładnią manualną ZF S5-42. W
1999
roku powstał Jelcz L081MB „Kajtek”, który stanowił szkolną odmianę modelu L081MB. Model ten nie był produkowany w dużej liczbie egzemplarzy.
Liczba eksploatowanych Jelczy M081MB
Wielkość produkcji
Rok produkcji | Liczba |
---|
1998 | 2 |
1999 | 16 |
2000 | 27 |
2001 | 20 |
2002 | 24 |
2003 | 9 |
2004 | 7 |
2005 | 38 |
2006 | 33 |
2007 | 20 |
2008 | 8 |
Suma | 204 |
---|
Na podstawie serwisu Transport Wroc.Biz
Zobacz też
Linki zewnętrzne