Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną.

Jan Chryzostom

Jan Chryzostom

Jan Chryzostom
biskup
doktor Kościoła
Data urodzeniaok. 350
Antiochii Syryjskiej
Data śmierci 14 września 407
w drodze do Konstantynopola
Kościół / wyznanie katolicki
prawosławny
Wspomnienie 13 września (kat.)
9 lutego (praw. wg kal. greg. , rocznica przeniesienia relikwii )
27 września (praw. wg kal. greg., rocznica śmierci)
26 listopada (praw. wg kal. greg.)
12 lutego (praw. wg kal. greg., wraz ze św. Bazylim Wielkim i św. Grzegorzem Teologiem )
Atrybuty ewangelia , krzyż , osioł , pisarskie pióro
Patron kaznodziejów , Konstantynopola

Jan Chryzostom, z gr. χρυσόστομος chrysostomos "Złotousty", scs. Swiatitiel Ioann Złatoust, archijepiskop Konstantinopolskij (ur. ok. 350 , zm. 14 września 407 ) - biskup Konstantynopola , pisarz chrześcijański , uznawany za największego kaznodzieję kościoła Wschodu, doktor Kościoła , święty Kościoła katolickiego i prawosławnego .

Wraz ze świętymi: Bazylim Wielkim i Grzegorzem z Nazjanzu , jest uznawany za jednego z największych ojców Kościoła . Twórca liturgii Eucharystii odprawianej w Cerkwi prawosławnej i Kościołach greckokatolickich przez prawie cały rok.

Spis treści

Biografia

Urodził się około 347 (według źródeł zachodnich – około 349 ) w Antiochii Syryjskiej , w zamożnej rodzinie – jego ojciec był wysokiej rangi oficerem. Ojciec zmarł wkrótce po narodzinach Jana, który był wychowywany przez matkę Antuzę, pochodzącą z Grecji . Był uczniem pogańskiego filozofa Libaniusza i Ammiana Marcellina najwybitniejszego historyka późnego antyku. W swoich mowach naśladował styl Demostenesa .

Chrzest przyjął mając 20 lat, po czym został lektorem u boku biskupa Antiochii Melecjusza . Prowadził ascetyczne życie . W 371 opuścił Antiochię i udał się na pustynię . Po sześciu latach bycia pustelnikiem powrócił i przyjął święcenia kapłańskie . Od 381 nauczał w kościołach Antiochii, a dzięki swym zdolnościom krasomówczym zyskał przydomek "Złotousty". Stał się sławnym kaznodzieją . W 397 został patriarchą Konstantynopola. W stolicy odprawiał nabożeństwa, w których chwalił zasady ubóstwa, wstrzemięźliwości i jałmużny, a jednocześnie piętnował nadużycia na dworze cesarskim. w W 403 r. cesarzowa Eudoksja , żona cesarza Arkadiusza , wraz z biskupami na synodzie "pod dębem" doprowadziła do pozbawienia Jana urzędu i zesłania na banicję. Początkowo wyroku synodu nie wykonano. Jednak, ponieważ Jan kontynuował wystąpienia przeciwko cesarzowej, ostatecznie wygnano go do Armenii . Stamtąd nadal słał krytyczne listy do Konstantynopola, dlatego postanowiono zesłać go na wybrzeże Morza Czarnego . Nie dotarł tam jednak, gdyż zmarł w drodze z wycieńczenia. Tuż przed śmiercią rzekł "Chwała Bogu za wszystko". Relikwie św. Jana Chryzostoma zostały później umieszczone w Konstantynopolitańskim kościele Świętych Apostołów .

Za życia był nieustraszonym obrońcą moralności, piętnującym nadużycia wiernych, nawet cesarzy – to właśnie ściągnęło na niego prześladowania. Jan Złotousty uprawiał również teologię – zajmował się chrystologią , zagadnieniami grzechu pierworodnego , pokuty i kapłaństwa , a przede wszystkim Eucharystią ("doktor Eucharystii").

Dzieła

Dzieła Jana Chryzostoma (22 tomy) obejmują:

  • kanon liturgii świętej Boska Liturgia św. Jana Złotoustego ; Wybór pism. Modlitwy liturgiczne. Pisma o charakterze wychowawczym. Przekł. ks. Henryk Paprocki, ks. Wojciech Kania. Wstęp i opracowanie Henryk Paprocki, Anna Słomczyńska, ATK Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy 13, Warszawa 1974, s. 321.
  • pisma teologiczne
    • Dialog O kapłaństwie, przekł. z grec. Wojciech Kania ; wstęp Henri de Lubac, Marek Starowieyski ; oprac. M. Starowieyski, wyd. "M" Biblioteka Ojców Kościoła 1, Kraków 1992, s. 151. Tekst grecki: Sources Chrétiennes 272 (oprac. Anne-Marie Malingrey).
    • Katechezy chrzcielne, homilie katechetyczne do tych, którzy mają być oświeceni oraz do neofitów. Wojciech Kania (przekład z jęz. greckiego ), Marek Starowieyski (wstęp i oprac.). Lublin: Kerygma, 1993, s. 131, seria: U Źródeł Katechumenatu 1.  Tekst grecki: Sources chrétiennes 50bis, wyd. Antoine Wenger AA.
    • O małżeństwie, wychowaniu dzieci i ascezie. Wojciech Kania (przekład), Józef Naumowicz, Jerzy Krykowski (oprac. i wstęp). Kraków: Wydawnictwo "M", 2002, s. 304, seria: Biblioteka Ojców Kościoła 19. . 
    • Traktat "O wychowaniu dzieci", przeł. Wojciech Kania, w: O małżeństwie, wychowaniu dzieci i ascezie, przekł. Wojciech Kania i in.; oprac. i wstęp Józef Naumowicz; Wydaw. "M" Biblioteka Ojców Kościoła 19; Kraków 2002, s. 73-105, .
    • Mowy przeciwko judaizantom i Żydom. Przeciwko Żydom i Hellenom. Przekład i opracowanie Jan Iluk, Wydawnictwo WAM Źródła Myśli Teologicznej 41, Kraków 2007, s. 330, .
    • 370 - 401 r. - Traktat O dziewictwie; Sch 125 /1966 r./; PG 48, 533-596.
  • kazania , głównie komentarze Pisma Świętego ( egzegeza )
    • Homilie na Ewangelię według św. Mateusza. Przeł. Jan Krystyniacki. Rewizja, oprac. i przypisy ks. Arkadiusz Baron, Elwira Buszewicz, wydawnictwo WAM t. 1 (homilie 1-40) Źródła Myśli Teologicznej 18, Kraków 2000, s. 479, , t. 2. (homilie 41-90) Źródła Myśli Teologicznej 23, s. 558, .
    • Homilie na Księgę Rodzaju Rodz. 1-3, wprow., przekł. i oprac. Sylwia Kaczmarek, wydawnictwo WAM Źródła Myśli Teologicznej 45, Kraków 2008, s. 126, .
    • Komentarz do Listu św. Pawła do Galatów, wprow. Grzegorz Szamocki, przeł. i oprac. Jan Iluk. Wydawnictwo WAM Źródła Myśli Teologicznej 47, Kraków 2008, s. 150.
    • 21 homilii o posągach do ludu Antiochii (Homiliae XXI de Statuis ad populum Antiochiae), PG 49, 15-222.
    • Homilie na List św. Pawła do Rzymian, PG 60, 477; tłumaczenie polskie: T. Sinko, Kraków 1995 PAT, t. I/1, s. 237.
  • listy

Kult

Trzech Świętych Hierarchów (od lewej): Bazyli Wielki , Jan Chryzostom i Grzegorz Teolog
Relikwie

27 stycznia 438 r. relikwie świętego trafiły do Konstantynopola. Ciało złożono w kościele Dwunastu Apostołów. W roku 1489 , sułtan turecki Bajazyd II , podarował je królowi francuskiemu Karolowi VIII .

Od 1627 relikwie znajdują się w Rzymie, w bazylice św. Piotra , w kaplicy Najświętszego Sakramentu. Jego relikwie znajdują się dzisiaj także na Górze Athos, w Brugii, Clairvaux, Dubrowniku, Kijowie, Maintz, Messynie, Moskwie, Paryżu i Wenecji.

Doktor Kościoła

W 1568 papież Pius V ogłosił go doktorem Kościoła.

Patronat

Święty Jan Złotousty jest patronem kaznodziejów i Konstantynopola.

Dzień obchodów

Obowiązkowe wspomnienie liturgiczne w Kościele katolickim obchodzone jest 13 września , natomiast Cerkiew prawosławna wspomina świętego kilkakrotnie z uwagi na kult, jakim darzy świętego: 27 stycznia/9 lutego[1], tj. 25 lutego (w rocznicę przeniesienia relikwii), 14/27 września, tj. 27 września (w rocznicę śmierci), 13/26 listopada, tj. 26 listopada i razem ze świętymi - Bazylim Wielkim oraz Grzegorzem z Nazjanzu 30 stycznia/12 lutego, tj. 12 lutego wg kalendarza gregoriańskiego .

Ikonografia

W ikonografii święty przedstawiany jest jako starszy mężczyzna z krótką, niekiedy spiczastą bródką i łysiną czołową, odziany w biskupie szaty typu bizantyjskiego.

Atrybuty

Prawą rękę ma uniesioną w błogosławieństwie, w lewej trzyma ewangelię , niekiedy krzyż.
Często spotykany jest na ikonach "Trzech Wielkich Hierarchów" razem ze św. Bazylim Wielkim i św. Grzegorzem Teologiem, spośród których wyróżnia się przede wszystkim najkrótszą brodą.
W sztuce zachodniej jego atrybutem jest również osioł i pisarskie pióro.

Zobacz też

Przypisy

Bibliografia

Linki zewnętrzne

Poprzednik
Nektariusz
Patriarcha Konstantynopola
398 - 404
Następca
Arsacjusz z Tyru


Inne hasła zawierające informacje o "Jan Chryzostom":

Podróżnik ...

II wiek ...

Oddychanie komórkowe ...

Odense ...

Sztuka ...

Brno ...

1484 ...

Huldrych Zwingli ...

Ratusz w Kownie ...

Romas Kalanta ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Jan Chryzostom":

Rozwinięcia dziesiętne (plansza 1) ...

219 Kultura, nauka i oświata w okresie II wojny światowej (plansza 3) ...

233 Życie religijne w XX wieku (plansza 11) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie