Rok | Film | Reżyser | Państwo |
---|
1946
| ex æquo
Skandal
(Hets) |
Alf Sjöberg
|
Szwecja
|
| ex æquo
Stracony weekend
(The Lost Weekend) |
Billy Wilder
|
Stany Zjednoczone
|
| ex æquo De Røde enge | Bodil Ipsen i Lau Jr. Lauritzen |
Dania
|
| ex æquo Neecha Nagar | Chetan Anand |
Indie
|
| ex æquo
Spotkanie
(Brief Encounter) |
David Lean
|
Wielka Brytania
|
| ex æquo Maria Candelaria | Emilio Fernandez |
Meksyk
|
| ex æquo Wielki przełom (Velikij perelom) |
Fridrich Ermler
|
ZSRR
|
| ex æquo Symfonia pastoralna (La symphonie pastorale) |
Jean Delannoy
|
Francja
|
| ex æquo Ostatnia szansa (Die Letzte Chance) | Leopold Lindtberg |
Szwajcaria
|
| ex æquo Muzi bez krídel | Frantisek Cáp |
Czechosłowacja
|
| ex æquo
Rzym, miasto otwarte
(Roma, città aperta) |
Roberto Rossellini
|
Włochy
|
1947
| nieprzyznana |
1948
| festiwal się nie odbył |
1949
|
Trzeci człowiek
(The Third Man) |
Carol Reed
|
Wielka Brytania
|
1950
| festiwal się nie odbył |
1951
| ex æquo Panna Julia (Fröken Julie) |
Alf Sjöberg
|
Szwecja
|
| ex æquo Cud w Mediolanie (Miracolo a Milano) |
Vittorio De Sica
|
Włochy
|
1952
| ex æquo Otello (The Tragedy of Othello) |
Orson Welles
|
Stany Zjednoczone
|
| ex æquo
Nadziei za dwa grosze
(Due soldi di speranza) |
Renato Castellani
|
Włochy
|
1953
|
Cena strachu
(Le salaire de la peur) |
Henri-Georges Clouzot
|
Francja
|
1954
| Wrota piekieł (Jigokumon) |
Teinosuke Kinugasa
|
Japonia
|
1955
|
Marty
|
Delbert Mann
|
Stany Zjednoczone
|
1956
| Świat milczenia (Le monde du silence) |
Jacques-Yves Cousteau
i
Louis Malle
|
Francja
|
1957
| Przyjacielska perswazja (Friendly Persuasion) |
William Wyler
|
Stany Zjednoczone
|
1958
|
Lecą żurawie
(Letiat żurawli) |
Michaił Kałatozow
|
ZSRR
|
1959
| Czarny Orfeusz (Orfeu Negro) |
Marcel Camus
|
Francja
|
1960
|
Słodkie życie
(La Dolce Vita) |
Federico Fellini
|
Włochy
|
1961
| ex æquo Tak długa nieobecność (Une aussi longue absence) | Henri Colpi |
Francja
|
| ex æquo
Viridiana
|
Luis Bunuel
|
Hiszpania
|
1962
| Ślubowanie (O Pagador de Promessas) | Anselmo Duarte |
Brazylia
|
1963
|
Lampart
(Il Gattopardo) |
Luchino Visconti
|
Włochy
|
1964
|
Parasolki z Cherbourga
(Les parapluies de Cherbourg) |
Jacques Demy
|
Francja
|
1965
| Sposób na kobiety (The Knack or How to Get It) |
Richard Lester
|
Wielka Brytania
|
1966
| ex æquo Kobieta i mężczyzna (Un homme et une femme) |
Claude Lelouch
|
Francja
|
| ex æquo
Panie i panowie
(Signore e signori) |
Pietro Germi
|
Włochy
|
1967
|
Powiększenie
(Blowup) |
Michelangelo Antonioni
|
Włochy
|
1968
| festiwal odwołany z powodu rozruchów w
Paryżu
|
1969
|
Jeżeli...
(If...) |
Lindsay Anderson
|
Wielka Brytania
|
1970
|
MASH
|
Robert Altman
|
Stany Zjednoczone
|
1971
| Posłaniec (The Go-Between) |
Joseph Losey
|
Wielka Brytania
|
1972
| ex æquo
Klasa robotnicza idzie do raju
(La Classe operaia va in paradiso) |
Elio Petri
|
Włochy
|
| ex æquo Sprawa Mattei (Il Caso Mattei) |
Francesco Rosi
|
Włochy
|
1973
| ex æquo Najemnik (The Hireling) | Alan Bridges |
Wielka Brytania
|
| ex æquo Strach na wróble (Scarecrow) |
Jerry Schatzberg
|
Stany Zjednoczone
|
1974
|
Rozmowa
(The Conversation) |
Francis Ford Coppola
|
Stany Zjednoczone
|
1975
| Kronika lat pożogi (Chronique des années de braise) | Mohammed Lakhdar-Hamina |
Algieria
|
1976
|
Taksówkarz
(Taxi Driver) |
Martin Scorsese
|
Stany Zjednoczone
|
1977
| We władzy ojca (Padre padrone) | Paolo Taviani i Vittorio Taviani |
Włochy
|
1978
|
Drzewo na saboty
(L'albero degli zoccoli) | Ermanno Olmi |
Włochy
|
1979
| ex æquo
Czas apokalipsy
(Apocalypse Now) |
Francis Ford Coppola
|
Stany Zjednoczone
|
| ex æquo
Blaszany bębenek
(Die Blechtrommel) |
Volker Schlöndorff
| | Republika Federalna Niemiec |
RFN
|
1980
| ex æquo
Cały ten zgiełk
(All That Jazz) |
Bob Fosse
|
Stany Zjednoczone
|
| ex æquo
Sobowtór
(Kagemusha) |
Akira Kurosawa
|
Japonia
|
1981
|
Człowiek z żelaza
|
Andrzej Wajda
|
Polska
|
1982
| ex æquo
Zaginiony
(Missing) |
Costa Gavras
|
Stany Zjednoczone
|
| ex æquo Droga (Yol) | Yilmaz Güney |
Turcja
|
1983
| Ballada o Narayamie (Narayama bushiko) |
Shōhei Imamura
|
Japonia
|
1984
|
Paryż, Teksas
(Paris, Texas) |
Wim Wenders
| | Republika Federalna Niemiec |
RFN
|
1985
|
Ojciec w podróży służbowej
(Otac na sluzbenom putu) |
Emir Kusturica
|
Jugosławia
|
1986
|
Misja
(The Mission) |
Roland Joffé
|
Wielka Brytania
|
1987
| Pod słońcem szatana (Sous le soleil de Satan) |
Maurice Pialat
|
Francja
|
1988
|
Pelle zwycięzca
(Pelle erobreren) |
Bille August
|
Dania
|
1989
|
Seks, kłamstwa i kasety wideo
(Sex, Lies, and Videotape) |
Steven Soderbergh
|
Stany Zjednoczone
|
1990
|
Dzikość serca
(Wild at Heart) |
David Lynch
|
Stany Zjednoczone
|
1991
|
Barton Fink
|
Joel i Ethan Coen
|
Stany Zjednoczone
|
1992
| Dobre chęci (Den Goda viljan) |
Bille August
|
Szwecja
|
1993
| ex æquo
Żegnaj, moja konkubino
(Ba wang bie ji) |
Chen Kaige
|
Chiny
|
| ex æquo
Fortepian
(The Piano) |
Jane Campion
|
Nowa Zelandia
|
1994
|
Pulp Fiction
|
Quentin Tarantino
|
Stany Zjednoczone
|
1995
|
Underground
|
Emir Kusturica
|
Jugosławia
|
1996
|
Sekrety i kłamstwa
(Secrets & Lies) |
Mike Leigh
|
Wielka Brytania
|
1997
| ex æquo Smak wiśni (Ta'm e guilass) |
Abbas Kiarostami
|
Iran
|
| ex æquo Węgorz (Unagi) |
Shōhei Imamura
|
Japonia
|
1998
|
Wieczność i jeden dzień
(Mia aioniotita kai mia mera) |
Theo Angelopoulos
|
Grecja
|
1999
| Rosetta | Luc Dardenne i Jean-Pierre Dardenne |
Belgia
|
2000
|
Tańcząc w ciemnościach
(Dancer in the Dark) |
Lars von Trier
|
Dania
|
2001
| Pokój syna (La stanza del figlio) |
Nanni Moretti
|
Włochy
|
2002
|
Pianista
(The Pianist) |
Roman Polański
|
Francja
,
Polska
|
2003
|
Słoń
|
Gus Van Sant
|
Stany Zjednoczone
|
2004
|
Fahrenheit 9/11
|
Michael Moore
|
Stany Zjednoczone
|
2005
| Dziecko (L'enfant) | Luc Dardenne i Jean-Pierre Dardenne |
Belgia
|
2006
|
Wiatr buszujący w jęczmieniu
(The Wind That Shakes the Barley) |
Ken Loach
|
Wielka Brytania
|
2007
|
4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni
(4 Luni, 3 Saptamini si 2 Zile) |
Cristian Mungiu
|
Rumunia
|
2008
|
Klasa
(Entre les murs) | Laurent Cantet |
Francja
|
2009
|
Biała wstążka
(Das Weisse Band) |
Michael Haneke
|
Austria
|
2010
|
Wujaszek Boonmee, który umie przywołać swoje przeszłe wcielenia
(Lung Boonmee Raluek Chat) |
Apichatpong Weerasethakul
|
Tajlandia
|