Peter Brötzmann |
Peter Brötzmann na festiwalu Avant Jazz, w Jazz Clubie 'Die Röhre'; Moers, Niemcy, 12 lutego 2006 |
Urodzony |
6 marca
1941
roku
w
Remscheid
|
Peter Brötzmann (ur.
6 marca
1941
w
Remscheid
) saksofonista i klarnecista
jazzowy
.
Jest jednym z najważniejszych przedstawicieli
free jazzu
i
muzyki improwizowanej
. Jego styl cechuje ostry, nieokrzesany
ton
, oraz liryczność. Energiczny sposób grania
improwizacji
przez Brötzmanna został nazwany brötzen (
niem.
), co się przysłużyło do nadania mu przydomku 'najgłośniejszego saksofonisty świata' [1]. Gra również na klarnecie i na węgierskim instrumencie dętym tárogató.
Barwa tonu Brötzmanna nie owija niczego w bawełnę, a jego solówki często osiągają dużą intensywność. Nie opuszcza on jednak tradycyjnych struktur jazzowych;
motywy
odgrywają ważną rolę w jego muzyce, a eksplozje bezlitosnych
improwizacji
są często oparte na
melodii
. Te cechy są bliskie stylowi gry
Alberta Aylera
, którego można uznać za największe źródło inspiracji Brötzmanna.
Początki kariery, Fluxus, szkolenie plastyczne
Brötzmann mając 14-15 lat zaczyna grać na
fortepianie
w amatorskich zespołach
swingowych
. Kiedy słyszy
be-bop
, zaczyna się samodzielnie uczyć gry na
saksofonie
[2].
Przenosi się do
Wuppertalu
, gdzie studiuje sztuki plastyczne, jednocześnie ucząc się gdy na
klarnecie
. Podczas studiów (i przez jakiś czas po ich ukończeniu) był związany z awangardowym ugrupowaniem artystycznym
Fluxus
. Był asystentem
Nama June'a Paika
, wraz z nim tworzył instalacje audio-wizualne w muzeach i uczestniczył w performances Fluxusowych[3]. Brötzmanna fascynowało Fluxusa specyficzne podejście do sztuki:
“Idea znoszenia granic pomiędzy sztuką a rzeczywistością, znaczny udział widzów w procesie kreacji artystycznej, wreszcie poszukiwanie drogi w mieście, życiu, kulturze - to wszystko było dla mnie nowe i fascynujące.” [2]
Szybko jednak czuje się zawiedziony sceną artystyczną i rzuca karierę plastyczną. Większość okładek swoich płyt projektuje jednak sam (są to przeważnie
litografie
), a w latach dziewięćdziesiątych miał wystawę prac[4]. Część jego prac graficznych zostało wydanych w postaci książki[3].
Zawodową karierę muzyczną zaczyna grając na saksofonie w zespołach
dixielandowych
[2] pod koniec lat pięćdziesiątych. Nie przenosi się do Ameryki. Nawiązuje kontakt z nową, dopiero powstającą sceną muzyki improwizowanej w Europie i cała jego dalsza twórczość podpada pod ten muzyczny nurt. Brötzmann różni się jednak tym, że w przeciwieństwie do większości europejskich improwizatorów (takich jak Derek Bailey, John Stevens, czy Evan Parker), nie zmierza ku zupełnie wyzwolonej improwizacji (ang. free improvisation), odcinającej się całkowicie od
jazzu
, a w szczególności od rytmu, i od strukturalnego rozwinięcia
kompozycji
i
solówek
. Nie stosuje też, jak Evan Parker, circular breathing (ang.) - jednoczesnego dmuchania i wciągania powietrza, pozwalającego na nieprzerwany ton w grze na saksofonie.
Już w liceum Brötzmann poznał Petera Kowalda, który staje się jego bliskim przyjacielem. Kowald uczy się gry na
kontrabasie
i w następnych dekadach staje się sławnym basistą freejazzowym, i jednym z najważniejszych partnerów muzycznych Brötzmanna. Kowald i Brötzmann grają w zespołach i nagrywają razem płyty, aż do śmierci Kowalda w roku
2002
.
Lata 1960–1969: Globe Unity Orchestra, "Machine Gun"
W roku
1966
niemiecki pianista freejazzowy Alexander von Schlippenbach zakłada
big band
, którego celem było zagranie jego kompozycji "Globe Unity" na Berliner Jazztage. Od tytułu tej kompozycji powstaje nazwa "Globe Unity Orchestra". Ta dziewiętnastoosobowa grupa składała się z Petera Brötzmanna, kwintetu Manfreda Schoofa oraz z innych luminarzy europejskiego free jazzu; między innymi Willema Breukera, Petera Kowalda, Svena-Åke Johanssona i perkusisty zespołu avant-rockowego
Can
,
Jakiego Liebezeita
. Grupa trzyma się razem po koncercie na Berliner Jazztage, zaczyna grać koncerty i nagrywać płyty grając już różne kompozycje. W późniejszych latach zespół wciela coraz więcej elementów wyzwolonej improwizacji i free jazzu do swojej muzyki.
Globe Unity Orchestra był pierwszym europejskim awangardowym
big bandem
. W następujących dekadach zespół zdobywa opinię czołowego big-bandu freejazzowego [5], a oprócz europejskich muzyków w jej szeregach pojawiali się też
Anthony Braxton
oraz Steve Lacy. Brötzmann w latach siedemdziesiątych jednak czuje, że big-band popada w utrwalone schematy i opuszcza grupę [2].
Brötzmann grający na tárogató
Debiutancką płytą Brötzmanna jest For Adolphe Sax (dedykowana belgijskiemu wynalazcy saksofonu), nagrana w roku
1967
. Grają na niej Peter Kowald oraz szwedzki perkusista Sven-Åke Johansson.
Kilka lat później (w roku
1969
) powstaje legendarna płyta oktetu Petera Brötzmanna, Machine Gun. Bywa ona przez niektórych uważana za jedno z pierwszych nagrań prawdziwie europejskiego jazzu[6]. Nie chodzi tutaj tylko o skład zespołu (liczący muzyków z pięciu europejskich krajów), ale o wyzwoloną improwizację jako pierwszy – pomijając muzykę
Djanga Reinhardta
– autentycznie europejski wkład do historii jazzu, który dotychczas był w pełni amerykańską muzyką. Trzeba jednak przyznać, że bardzo trudno jest określić, co jest “wyzwoloną improwizacją”, a co nią nie jest. Nie można też ominąć faktu, że Machine Gun częściowo wpisuje się w tradycję nagrań free jazzu bigbandowego (choć gra na niej tylko oktet); nurt rozpoczęty przez
Ascension
Johna Coltrane'a
.
Część legendy Machine Gun polega na tym, że każda osoba wchodząca w jej skład w następnych dekadach stała się światowej sławy przedstawicielem nurtu
free
[6]. Ta kontrowersyjna płyta była pierwszą, która przyniosła Brötzmannowi rozgłos.
Zespół z Machine Gun był
oktetem
, jednak przez problemy natury logistycznej [] (Brötzmann do dziś często odbywa tournée ze swoimi grupami; krytykuje młodych muzyków, że rzadko są 'w trasie' [7]), Brötzmann jest zmuszony zmniejszyć swoją grupę. Zaczyna z tego powodu działać w wielu formacjach i zespołach jednocześnie, nagrywając płyty w coraz to innym składzie.
Brötzmann w połowie lat sześćdziesiątych poznaje
Dona Cherry'ego
, partnera muzycznego
Ornette'a Colemana
, mieszkającego wówczas w
Szwecji
[2]. Cherry zabiera Brötzmanna do Paryża, co pozwala niemieckiemu saksofoniście nawiązać nowe kontakty, między innymi ze Steve'em Lacym. [2]
Ideologia
Płyta Machine Gun i cała twórczość Brötzmanna w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych nie była pozbawiona przesłania ideologicznego. Większość muzyków improwizujących miało sympatie lewicowe,
komunistyczne
i
anarchistyczne
; poglądy wówczas popularne u artystów i intelektualnej elity w Europie zachodniej.
Brötzmann przyznaje się do znajomości z
Ulriką Meinhof
[2], przywódczynią terrorystycznej grupy
Rote Armee Fraktion
(
Frakcja Czerwonej Armii
), zwaną także Grupą Baader-Meinhof. Nie brał jednak udziału w akcjach RAF-u i nie angażował się aktywnie w polityce. Marksistowska ideologia była raczej mentalnością, z którą muzycy jazzowi starali się podejść do ich muzyki. Najlepsze podsumowanie, wskazujące też na jego zmianę poglądów w późniejszych latach, daje sam Brötzmann:
“My wszyscy mieliśmy nadzieję, że możemy zmienić społeczeństwo, uczynić go lepszym. (...) Ruch komunistyczny był przez nas rozumiany jako rodzaj idealnej wizji ludzkiego społeczeństwa, do której należy dążyć. Z tak pojmowanym komunizmem europejski free jazz był wówczas bardzo mocno związany. (...) Dziś oczywiście wiem, że były to tylko iluzje. Wciąż jednak wierzę, że mogę dać ludziom trochę dobrych doświadczeń, wprowadzić ich do świata bardziej ludzkich przeżyć.” [2]
Lata 1969–1980: FMP, partnerzy z początkowego okresu
Brötzmann na końcu lat sześćdziesiątych wraz z Jostem Gebersem zakłada wytwórnię muzyczną FMP (Free Music Productions), której celem jest wydawanie dorobku europejskich muzyków improwizujących, wliczając w to płyty samego Brötzmanna Machine Gun została wydana w roku
1969
; była ona wpierw sprzedawana przez samego Brötzmanna na jego koncertach[6]). Wkrótce również płyty artystów nieeuropejskich zostają wydane przez FMP. Free Music Productions nadal jest aktywne i cieszy się statusem kultowej wytwórni, a ponadto jest uważane za ważne 'archiwum' europejskiego free jazzu.
Jednym z najważniejszych partnerów Brötzmanna w tym początkowym okresie jest holenderski free-bopowy perkusista Han Bennink. Pojawia się on na szeregu płyt Brötzmanna i jego współpraca z niemieckim saksofonistą trwa do dziś. Scena muzyki improwizowanej w Holandii odegrała ważną rolę w początkowym okresie twórczości Brötzmanna. Należy tu wymienić multiinstrumentalistę Willema Breukera, który był katalizatorem holenderskiego free jazzu i grał w oktecie Brötzmanna, oraz pianistę rosyjskiego pochodzenia Miszę Mengelberga (który był, tak jak Brötzmann, związany z grupą
Fluxus
).
Derek Bailey (zdjęcie: Graham Burnett)
Innym ważnym partnerem z początkowego okresu jest obrazoburczy gitarzysta Derek Bailey i saksofonista Evan Parker. Bailey, będący wtedy jeszcze nieznanym gitarzystą zarobkowym o nienagannej technice, staje się w następnych dekadach, razem z Evanem Parkerem, największym przedstawicielem wyzwolonej improwizacji na świecie. Derek Bailey w roku
1976
tworzy zespół
Company
, który przeżył liczne wcielenia. W latach osiemdziesiątych grał w nim też Brötzmann. Partnerstwo Brötzmanna z Baileyem trwało aż do jego śmierci w roku
2005
. Natomiast Brötzmann z Parkerem do dnia dzisiejszego grają razem w zespołach o różnym składzie.
Płyty Brötzmanna z tego okresu należą do klasyki europejskiej muzyki improwizowanej. Ich skład za każdym razem był zrzeszeniem tytanów. Ważnym zespołem z tego okresu jest trio z Fredem van Hovem i Hanem Benninkiem, którzy grają na płytach Nipples, Balls, Fuck de Boere, oraz Brötzmann/Van Hove/Bennink.
Brötzmann w połowie lat sześćdziesiątych poznaje awangardowego niemieckiego kompozytora
Karlheinza Stockhausena
. [2] “Kontakty z nim, z jego sztuką, dały mi pełnię wolności w tworzeniu mojej własnej muzyki. Dzięki niemu poznałem też takich ludzi jak
John Cage
.”, stwierdza Brötzmann. [2]
W latach siedemdziesiątych spadło zainteresowanie muzyką
free
, co wynikało z ogólnego wówczas kryzysu w jazzie. Brötzmann w tym okresie działa poza zasięgiem większości mediów poświęconych muzyce jazzowej.
Lata 1980–1990: Last Exit
W latach osiemdziesiątych ponownie wzrasta zainteresowanie muzyką improwizowaną. Projekty Brötzmanna są częściej dostrzegane i chwalone w prasie niż w latach siedemdziesiątych. [2]
W tych latach sławny producent i basista
Bill Laswell
zakłada zespół Last Exit, składający się z Brötzmanna, amerykańskiego gitarzysty freejazzowego Sonny'ego Sharrocka i perkusisty
Ronalda Shannona Jacksona
. Jackson grał w kilku zespołach
Ornette'a Colemana
i
Cecila Taylora
. Natomiast Sonny Sharrock miał już wtedy status kultowego gitarzysty; był ciekawym, lecz poza środowiskami freejazzowymi mało docenionym twórcą, i był wraz z Derekiem Baileyem jednym z pierwszych, którzy grali wyzwoloną improwizację na gitarze [8]. Bardziej niż Bailey wyrażał emocje w swoim graniu. Grał przeważnie na gitarze elektrycznej i, pomijając muzykę awangardową, jego inspiracją był również
Jimi Hendrix
oraz zespoły rockowe z lat sześćdziesiątych.
Last Exit w prowokujący sposób łączył
heavy metal
i
free jazz
w iście szatańską mieszaninę. Wydane płyty Last Exit są przeważnie nagraniami koncertowymi. Zespół przez jakiś czas cieszył się sukcesem, jednak rozpadł się w roku
1994
– roku śmierci Sonny’ego Sharrocka.
Brötzmann w tym okresie nagrywa płyty z
Cecilem Taylorem
, będącym wtedy już światowej sławy muzykiem awangardowym. Grał w Cecil Taylor’s European Orchestra, zespole składającym się z europejskich muzyków, w skład którego wchodził
Tomasz Stańko
. Innym nowym muzykiem, z którym Brötzmann nagrywał w tym okresie, był brytyjski perkusista Tony Oxley.
Lata 1990–2007: Die Like a Dog, Chicago Tentet
Dopiero w latach dziewięćdziesiątych przypada najbardziej twórczy i artystycznie udany okres Brötzmanna. Rozpoczyna najbardziej cenione przez krytyków współprace muzyczne. Jest to przede wszystkim szereg płyt nagranych z sekcją rytmiczną, która się składa z basisty Williama Parkera i perrkusisty Hamida Drake'a. Parker i Drake, szkoleni w tradycyjnym jazzie (Parker uczył się gry na kontabasie u basisty
Coltrane’a
Jimmy'ego Garrisona), a działający przeważnie w awangardzie, są w stanie podłożyć koherentny rytm pod każde zagranie Brötzmanna. Ich spójne granie – sprawiające wrażenie, że są w stanie ze sobą kontaktować telepatycznie – i techniczna umiejętność przyczyniają się do rozpowszechnienia free jazzu [].
Brötzmann tworzy dwa ważne zespoły w tym okresie: Die Like a Dog Quartet oraz Chicago Tentet.
W skład Die Like a Dog Quartet (wpierw Die Like a Dog) wchodzą Parker, Drake oraz japoński improwizujący trębacz Toshinori Kondo. Ten kwartet nagrywa cztery płyty, z których tylko jedna jest studyjną płytą. Jest to Life and Death of Albert Ayler, poświęcona twórczości
Alberta Aylera
.
William Parker i Hamid Drake również należą do Chicago Tentet. Ta grupa składa się, jak nazwa wskazuje, z muzyków z Chicago. Płyta Be Music, Night łączy muzykę Tentetu z wierszami Kennetha Patchena.
Brötzmann nadal gra w zespołach o bardzo różnym składzie, nawiązuje coraz nowe partnerstwa z młodymi muzykami, jednocześnie grając z ludźmi, z którymi grał pod koniec lat sześćdziesiątych. Z jego projektów z roku
2006
wyróżnia się płyta Live in Beirut, duet z Michaelem Zerangiem nagrany w
Libanie
, nawiązujący do nowo powstającej sceny muzyki improwizowanej w
Bejrucie
.
Projekty i znajomości z polskimi muzykami
Peter Brötzmann zna Tomasza Stańkę od lat sześćdziesiątych i grał razem z nim w European Orchestra
Cecila Taylora
. [7] Brötzmann jednak krytykuje podpisanie umowy przez Stańkę z mainstreamową wytwórnią
ECM
. [7]
Brötzmann zna również
Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego
oraz znał
Zbigniewa Seiferta
. [7]
Na początku obecnego wieku Brötzmann nawiązał współpracę z saksofonistą
Mikołajem Trzaską
. Razem z Trzaską założył zespół North Quartet, którego sekcja rytmiczna składa się z Petera Friisa Nielsena i Peetera Uuskyli. Nielsen grał razem z Brötzmannem w zespole The Wild Man's Band, natomiast Uuskyla jest znany z jego projektów z Cecilem Taylorem w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych[9]. Ten zespół wydał płytę North Quartet dla wytwórni płytowej Mikołaja Trzaski, Kilogram Records. Jest ona nagraniem koncertu w
Gdańsku
.
Wpływ
O wpływie Brötzmanna można jedynie mówić ograniczając się do okresu lat
1960
–
1980
; jest bowiem jeszcze za wcześnie, by ocenić, co wniósł do historii jazzu w latach późniejszych.
Brötzmann był przede wszystkim spoiwem łączącym różnych awangardowych muzyków na początku lat sześćdziesiątych; mobilizował ludzi, przez co powstawały płyty, zespoły i nowe współprace. Był osobą, która była gotowa do grania z każdym, w każdym możliwym składzie i w każdym możliwym miejscu. Nadał free jazzowi mentalność
punk rocka
: grał dużo koncertów, wydawał płyty we własnej wytwórni, nigdy nie szedł na muzyczny kompromis by zyskać fanów i trzymał się zawsze daleko od komercyjnych wytwórni płytowych i promotorów.
Rola jego wytwórni FMP była ważna w dokumentowaniu europejskiej muzyki improwizowanej.
Muzycznie Brötzmann przekazał spuściznę
Alberta Aylera
nowej generacji muzyków; pokazał, że awangardowa improwizacja nie wyklucza ekspresji emocjonalnej. Był, w przeciwieństwie do większości saksofonistów, relatywnie mało zainspirowany
Johnem Coltrane'em
, a bardziej Aylerem. Był też przeciwwagą wobec tendencji w europejskim free jazzie by nawiązywać bardziej do awangardowej muzyki klasycznej, niż do korzeni jazzu.
Brötzmann przyczynił się do spopularyzowania saksofonu basowego, który zazwyczaj był mało używany w jazzie. []
Do inspiracji muzyką Brötzmanna przyznają się między innymi Ken Vandermark i Jeb Bishop. [1]
Caspar Brötzmann
Caspar Brötzmann, syn Petera, jest gitarzystą jazzowym. Nagrali razem płytę Last Home. Najbardziej znanym zespołem Caspara jest Caspar Brötzmann Massaker, łączący
hard rock
i
heavy metal
z
muzyką improwizowaną
. Pomijając lidera zespół składa się z basisty Eduarda Delgado Lopeza i perkusisty Danny’ego Arnolda Lommena.
Wybrana dyskografia
-
1967
For Adolphe Sax (FMP 0080)
-
1968
Machine Gun (FMP 0090)
-
1969
Nipples (FMP)
-
1970
Balls (FMP 0020)
-
1973
Brötzmann/Van Hove/Bennink (FMP 0130)
-
1976
Brötzmann Solo (FMP 0360)
-
1977
Ein halber Hund Kann Nicht Pinkeln (FMP 0420)
-
1977
Schwarzwaldfahrt (FMP 0440)
-
1979
3 Points and a Mountain…. Plus (FMP 0670)
-
1981
Alarm (FMP 1030)
-
1982
Pica-Pica (FMP 1050)
-
1982
Andrew Cyrille Meets Peter Brötzmann (FMP 1000)
-
1984
Berlin Djungle (FMP 1120)
-
1990
No Nothing (FMP)
-
1990
Last Home (1990)
-
1991
Live in Berlin '71 (1991)
-
1992
Marz Combo: Live in Wuppertal (1992)
-
1992
Sacred Scrape/Secret Response (1992)
-
1993
Die Like a Dog: Fragments of Music, Life and Death of Albert Ayler (FMP) (Die like a dog Quartet)
-
1994
Songlines (FMP)
-
1996
Nothing to Say: A Suite of Breathless Motion Dedicated to Oscar Wilde (FMP)
-
1996
The WELS Concert (Okka Disk)
-
1997
Little Birds have fast Hearts No1 & 2 (FMP) (Die Like A Dog Quartet)
-
1997
Evolving Blush or Driving Original Sin (PSF)
-
1997
The Wild Man's Band
-
1998
Dried Rat Dog (Okka Disk)
-
1998
From Valley to Valley (Eremite) (Die like a Dog Quartet with Roy Campbell)
-
1999
Live at Nefertiti (Ayler)
-
1999
Stone/Water
-
1999
Three Rocks and a Pine
-
1999
Live at the Empty Bottle
-
1999
Noise of Wings
-
2000
Shadows: Live in Wels
-
2001
Right as Rain: Dedicated to Werner Ludi (FMP)
-
2002
Ayoama Crows (FMP) (Die Like a Dog Quartet)
-
2002
Broken English (Okka Disk)
-
2002
Short Visit to Nowhere (Okka Disk)
-
2002
Nothung (Intone)
-
2002
Flying Feathers (Future Music)
-
2003
More Nipples (Atavistic)
-
2003
FMP 130 (Atavistic)
-
2003
Never Too Late But Always Too Early: Dedicated to Peter Kowald (Eremite)
-
2003
The Cooler Suite
-
2004
Tales Out of Time (Hat Hut)
-
2004
14 Love Poems plus 10 More – Dedicated to Kenneth Patchen (FMP)
-
2004
Medicina (Atavistic)
-
2004
Images
-
2004
Signs
-
2004
The Bishop's Move
-
2005
Be Music, Night (Okka Disk)
-
2006
Live in Beirut (Al Maslakh)
Linki zewnętrzne
Przypisy
- ↑ 1,0 1,1
Diapazon - Polski Serwis Jazzowy - ARCHIWUM - Peter Brötzmann
- ↑ 2,00 2,01 2,02 2,03 2,04 2,05 2,06 2,07 2,08 2,09 2,10
Diapazon - Polski Serwis Jazzowy - ARCHIWUM
- ↑ 3,0 3,1 Zob. "The Wire" nr. 236, str. 84
- ↑ Zob. "The Wire" nr. 226, str. 79
- ↑
Diapazon - Polski Serwis Jazzowy - ARCHIWUM - Alex von Schlippenbach
- ↑ 6,0 6,1 6,2 Zob. Przypisy do wydania "Machine Gun" na FMP; i The Wire, marzec 1985
- ↑ 7,0 7,1 7,2 7,3
Diapazon - Polski Serwis Jazzowy - ARCHIWUM
- ↑
allmusic ((( Peter Brötzmann > Overview )))
- ↑ Zob. Przypisy do płyty Brötzmann-Nielsen-Uuskyla – Live at Nefertiti (Ayler Records)