Katedra w Ratyzbonie, fasada zachodnia
Katedra Św. Piotra w Ratyzbonie (
niem.
Der Regensburger Dom; także: Kathedrale St. Peter) –
kościół
katedralny w
Ratyzbonie
w
Bawarii
.
Jedna z najznamienitszych budowli
gotyckich
w południowych
Niemczech
. Obok
Kamiennego Mostu
,
katedra
to najsłynniejszy zabytek ratyzbońskiego Starego Miasta, które od 13 lipca 2006 znajduje się na
liście światowego dziedzictwa kultury UNESCO
.
Budowa
Pierwsza katedra w Ratyzbonie powstała wkrótce po założeniu w mieście
biskupstwa
w 739. W końcu VIII w. lub na początku IX w. wzniesiono trójnawową
bazylikę
z patrocinium
św. Piotra
.
Karoliński
kościół stał w miejscu dzisiejszego ogrodu katedralnego, na wschód od
nawy
głównej katedry gotyckiej. Na początku XI w. dobudowano nawę poprzeczną, tworzącą jedną całość z
prezbiterium
zachodnim i
kryptą
. Prezbiterium zamykały dwie
wieże
, z których do dnia dzisiejszego zachowała się wieża północna, tzw. Eselturm.
W XIII w. pochodzący z
patrycjatu miejskiego
biskup
Leo Tundorfer przekonał bogatych mieszczan do sfinansowania budowy nowej katedry. Dokładna data rozpoczęcia prac nie jest znana. Prawdopodobnie
pożar
starej katedry, do którego doszło w 1273, przyspieszył decyzję. Nowa gotycka świątynia została wzniesiona na zachód od starej katedry, bliżej centrum miasta.
Po obu stronach nawy głównej biegły krótsze nawy boczne, do których od wschodu przylegały masywne przybudówki z osobnymi
zakrystiami
i
kaplicami
. W 1290 rozpoczął się proces systematycznej przebudowy kościoła na modłę
francuskiego
gotyku wysokiego. Ok. 1410 ukończono
portal
główny wraz z
przedsionkiem
. Do 1430 rozbudowano parter wieży północnej oraz
przęsła
północnej nawy bocznej.
W 1415 po raz pierwszy kroniki wspominają Wenzla Roritzera, ze słynnej rodziny majstrów budowlanych, jako budowniczego katedry. Po jego śmierci w 1419, wdowę Roritzer poślubił Andreas Engel z
Kolonii
, który przejął stanowisko budowniczego katedry, piastując je do śmierci w 1456. Za jego czasów powstało pierwsze piętro wieży północnej oraz ściana północna. Według datowania
dendrochronologicznego
więźba dachowa
nad nawą środkową powstała w 1442. W 1459 umieszczono w wieży północnej dzwony. Syn Konrada Roritzera, Mateusz, (1477-1495) wzniósł nad środkową częścią fasady zachodniej
szczyt
z wieżyczką Eicheltürmchen oraz rozpoczął prace nad drugim piętrem wieży północnej.
Za czasów ostatnich budowniczych katedry, Erharda Heydenreicha (1514-24) oraz jego brata Ulryka Heydenreicha (1524-38), ukończono katedralne
krużganki
. Po czym prace przerwano, a katedra pozostała z niedokończonymi wieżami.
W 1697 katedra otrzymała zaplanowaną jeszcze w XIV w.
kopułę
nad skrzyżowaniem nawy głównej z transeptem.
Barokowa
kopuła była zdobiona bogatymi malowidłami oraz sztukateriami autorstwa braci Carlone. Na przestrzeni XVII i XVIII w. kościół otrzymał wiele ołtarzy[1] oraz innych elementów wyposażenia wnętrz w stylu barokowym.
W XIX w.
romantyczna
wizja architektury czystej stylowo wymusiła zmiany. W latach 1828-41, na polecenie króla Bawarii
Ludwika I
przywrócono katedrze styl gotycki. Pracami kierował
monachijski
architekt Fryderyk von Gärtner. Z wnętrza katedry usunięto prawie wszystkie elementy powstałe po okresie średniowiecza, a barokową kopułę zdemontowano i zastąpiono
sklepieniem krzyżowo-żebrowym
. Podjęto na nowo prace nad ukończeniem wież. Pod kierunkiem budowniczego Franza Josepha Denzingera (1859-69) dobudowano brakujące piętra; wieże zwieńczyły stożkowate
dachy hełmowe
. Obydwie nawy poprzeczne otrzymały szczyty a na dachu nad skrzyżowaniem nawy głównej z transeptem umieszczono
sygnaturkę
. W 1872 budowa katedra została ostatecznie ukończona.
Wymiary katedry:
- Długość - 86,00 m
- Szerokość - 34,80 m
- Wysokość nawy środkowej - 32,00 m
- Wysokość wież od podstawy - 105 m[2]
Wystrój wnętrz
Pomimo przeprowadzonej w XIX w. „puryfikacji”, w czasie której usunięto prawie wszystkie obiekty powstałe w wiekach późniejszych niż
średniowiecze
, katedra może pochwalić się wyjątkowo bogatym wnętrzem. Na szczególną uwagę zasługują liczne rzeźby gotyckie oraz pięć kamiennych ołtarzy baldachimowych.
Po wewnętrznych stronach obydwu zachodnich
filarów
skrzyżowania nawy głównej z transeptem znajdują się wczesnogotyckie figury:
Marii
oraz słynnego uśmiechniętego
Archanioła
Gabriela
. Obydwie rzeźby przypisuje się anonimowemu artyście znanym jako Mistrz bł. Erminolda[3] Maria wyciąga prawą rękę w pozdrowieniu; w lewej trzyma książkę. Na filarach wschodnich umieszczono kamienne figury
św. Piotra
i
św. Pawła
z XIV w.
Świątynia posiada imponujące witraże z XIII, XIV oraz XIX wieku. Z okresu średniowiecza zachowało się ok. 1100 oryginalnych kolorowych szyb witrażowych. Witraże XIX-wieczne powstały na zlecenie króla Bawarii Ludwika I.
Na zewnętrznej ścianie katedry znajduje się rzeźba
Judensau
(pol. żydowska maciora) –
antysemickie
, poniżające i dehumanizujące przedstawienie
Żydów
.
Dzwony
Katedra posiada sześć
dzwonów
głównych:
- Große Fürstin (pol. Wielka Pani): g° - 4800 kg – 203 cm średnicy- 1696 r. Schelchshorn – wieża północna
- St. Michaels-Glocke (pol. Dzwon św. Michała): a° - 4500 kg – 189 cm – 1961 r. Perner – wieża południowa
- Kleine Fürstin (pol. Mała Pani): h° - 3250 kg – 180 cm – 1616 r. Schelchshorn – wieża północna
- Gebetsglocke (pol. Dzwon modlitewny): d’ – 1550 kg – 141 cm – 1961 r. Perner – wieża północna
- Agnus-Dei-Glocke (pol. Dzwon Agnus Dei): e’ – 1151 kg – 126 cm – 1965 r. Perner – wieża południowa
- Arme-Seelen-Glocke (pol. Dzwon biednych dusz): g’ – 626 kg – 105 cm – 1961 r. Perner – wieża południowa
Przypisy
- ↑ Pod koniec XVIII w. w świątyni znajdowało się 17 ołtarzy.
- ↑ Emporis:
Regensburger Dom
(
ang.
). [dostęp 2009-10-24].
- ↑ Pochodzący najprawdopodobniej z Oberrhein Mistrz bł. Erminolda tworzył w Ratyzbonie w latach 1280-85. Wykonał także nagrobek Erminolda, opata klasztoru benedyktyńskiego w Prüfening k. Ratyzbony, stąd taka nazwa artysty.
Zobacz też
Linki zewnętrzne