Zmartwychwstanie – obraz
Matthiasa Grünewalda
stanowiący część Ołtarza z Isenheim eksponowany obecnie w Musée d'Unterlinden w
Colmar
we
Francji
.
Ołtarz z Isenheim
Ołtarz powstał w latach
1512
-
1515
na zamówienie zakonu
antonianów
z Isenheim. Antonianie prowadzili tam klasztorny szpital, w którym leczono chorych na
ergotyzm
. Była to choroba spowodowana zatruciem
sporyszem
, która w ostatniej fazie prowadziła do
martwicy
tkanek i ostatecznie
gangreny
. Ołtarz miał przynosić pociechę chorym i umierającym.
Poliptyk
posiada dwa komplety skrzydeł, odpowiednia manipulacja nimi pozwala uzyskać trzy widoki, które pierwotnie otwierane były w różnych porach roku. Na pierwszym dominuje przedstawienie Ukrzyżowania. Na drugi widok składają się trzy malowidła, Zwiastowanie z lewej, Narodziny dzieciątka Jezus z koncertem Aniołów w środku i Zmartwychwstanie po prawej stronie.
Ołtarz z Isenheim (widok drugi), skrzydło lewe: Zwiastowanie; część środkowa: Narodziny dzieciątka Jezus z koncertem Aniołów; skrzydło prawe: Zmartwychwstanie Jezusa. Opis obrazu
Obraz ma kształt ustawionego pionowo, wydłużonego prostokąta. W górnej części przedstawiona jest rozświetlona postać
Chrystusa
unoszącego się ku Niebu. Za plecami Zbawiciela eksploduje kula czerwono-żółtego światła, która wygląda jak powierzchnia
Słońca
. Światło jest tak silne, że rysy Jezusa stają się niewyraźne, promienie świetlne wydobywają się z ran na nogach, boku i uniesionych rękach. Ciało Chrystusa częściowo okrywa luźna żółto-czerwona szata, której fragment w kolorze przechodzącym do bieli opada do otwartego grobu. Tło stanowi czarne, gwiaździste niebo.
Poniżej postaci Zbawiciela leżą porażeni światłem żołnierze. Dwaj ukazani zostali w skrócie perspektywicznym, trzeci koziołkuje w powietrzu, a czwarty leży pod skałą bez zmysłów. Żaden z nich nie jest w stanie spojrzeć do góry, a ich ciała wydają się pozostawać w ruchu, jakby zatrzymane w trakcie upadku. Dolna część obrazu zalana jest jasnym żółto-czerwonym światłem wyostrzającym szczegóły. Autor precyzyjnie namalował elementy ubioru i wyposażenia żołnierzy, korzystając z efektów
światłocieniowych
.
Czerwień okrycia Jezusa symbolizuje zwycięstwo i przypomina o męczeństwie, natomiast biel jej fragmentu podkreśla niewinność. Prezentowane otwarte dłonie i widok ran Zbawiciela, to dowód dokonania się aktu
Zbawienia
. Grünewald zastosował praktykę znaną z
bizantyjskich
ikon
, wielkość postaci odpowiada jej pozycji w hierarchii ważności. Dlatego postać Chrystusa, znajdująca się nieco w głębi, jest nienaturalnie wielka w porównaniu z ciałami żołnierzy. Podobną praktykę można zauważyć również na innych malowidłach poliptyku.
Matthias Grünewald był kontynuatorem sztuki średniowiecznej i odrzucał nowatorskie idee wprowadzane przez
renesans
, szczególnie idealizację postaci. Jego dzieło przepojone jest
mistycyzmem
i niespotykanym wcześniej ładunkiem ekspresji uczuć. Również żywa kolorystyka obrazu jest rewolucyjna. Może to świadczyć nie tylko o wrażliwości autora, ale i znacznej wiedzy na temat barwników i sposobów sporządzania farb.
Na początku XX wieku Grünewald został uznany za prekursora
ekspresjonizmu w sztuce
[1], a jego przedstawienie Zmartwychwstania jest uważane za jedno z najlepszych w dziejach malarstwa[2]. Współczesny historyk sztuki
Waldemar Łysiak
napisał:
|
...równie sugestywnego „Zmartwychwstania”, co Grünewald, nie stworzył — jako się już rzekło — nikt! Arcydzieło klasztoru Isenheim nawet ateiście lub innowiercy zegnie kolana, tylko głupcy nie schylą się przed nim głęboko [3]. |
Przypisy
Bibliografia
- Kuno. Mittelstädt: Matthias Grünewald. Warszawa: Arkady, 1988. .
- Waldemar Łysiak: Malarstwo białego człowieka.. Warszawa: Wydawnictwo Andrzej Frukacz "Ex Libris" – Galeria Polskiej Książki, 1998, ss. 80-87. .
Linki zewnętrzne