Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Zmartwychwstanie (obraz Grünewalda)

Zmartwychwstanie (obraz Grünewalda)

Zmartwychwstanie
Matthias Grünewald , 1512 - 1515
olej na desce lipowej
269 × 141 cm
Musée d'Unterlinden

Zmartwychwstanie – obraz Matthiasa Grünewalda stanowiący część Ołtarza z Isenheim eksponowany obecnie w Musée d'Unterlinden w Colmar we Francji .

Ołtarz z Isenheim

Ołtarz powstał w latach 1512 - 1515 na zamówienie zakonu antonianów z Isenheim. Antonianie prowadzili tam klasztorny szpital, w którym leczono chorych na ergotyzm . Była to choroba spowodowana zatruciem sporyszem , która w ostatniej fazie prowadziła do martwicy tkanek i ostatecznie gangreny . Ołtarz miał przynosić pociechę chorym i umierającym.

Poliptyk posiada dwa komplety skrzydeł, odpowiednia manipulacja nimi pozwala uzyskać trzy widoki, które pierwotnie otwierane były w różnych porach roku. Na pierwszym dominuje przedstawienie Ukrzyżowania. Na drugi widok składają się trzy malowidła, Zwiastowanie z lewej, Narodziny dzieciątka Jezus z koncertem Aniołów w środku i Zmartwychwstanie po prawej stronie.

Ołtarz z Isenheim (widok drugi), skrzydło lewe: Zwiastowanie; część środkowa: Narodziny dzieciątka Jezus z koncertem Aniołów; skrzydło prawe: Zmartwychwstanie Jezusa.

Opis obrazu

Obraz ma kształt ustawionego pionowo, wydłużonego prostokąta. W górnej części przedstawiona jest rozświetlona postać Chrystusa unoszącego się ku Niebu. Za plecami Zbawiciela eksploduje kula czerwono-żółtego światła, która wygląda jak powierzchnia Słońca . Światło jest tak silne, że rysy Jezusa stają się niewyraźne, promienie świetlne wydobywają się z ran na nogach, boku i uniesionych rękach. Ciało Chrystusa częściowo okrywa luźna żółto-czerwona szata, której fragment w kolorze przechodzącym do bieli opada do otwartego grobu. Tło stanowi czarne, gwiaździste niebo.

Poniżej postaci Zbawiciela leżą porażeni światłem żołnierze. Dwaj ukazani zostali w skrócie perspektywicznym, trzeci koziołkuje w powietrzu, a czwarty leży pod skałą bez zmysłów. Żaden z nich nie jest w stanie spojrzeć do góry, a ich ciała wydają się pozostawać w ruchu, jakby zatrzymane w trakcie upadku. Dolna część obrazu zalana jest jasnym żółto-czerwonym światłem wyostrzającym szczegóły. Autor precyzyjnie namalował elementy ubioru i wyposażenia żołnierzy, korzystając z efektów światłocieniowych .

Czerwień okrycia Jezusa symbolizuje zwycięstwo i przypomina o męczeństwie, natomiast biel jej fragmentu podkreśla niewinność. Prezentowane otwarte dłonie i widok ran Zbawiciela, to dowód dokonania się aktu Zbawienia . Grünewald zastosował praktykę znaną z bizantyjskich ikon , wielkość postaci odpowiada jej pozycji w hierarchii ważności. Dlatego postać Chrystusa, znajdująca się nieco w głębi, jest nienaturalnie wielka w porównaniu z ciałami żołnierzy. Podobną praktykę można zauważyć również na innych malowidłach poliptyku.

Matthias Grünewald był kontynuatorem sztuki średniowiecznej i odrzucał nowatorskie idee wprowadzane przez renesans , szczególnie idealizację postaci. Jego dzieło przepojone jest mistycyzmem i niespotykanym wcześniej ładunkiem ekspresji uczuć. Również żywa kolorystyka obrazu jest rewolucyjna. Może to świadczyć nie tylko o wrażliwości autora, ale i znacznej wiedzy na temat barwników i sposobów sporządzania farb.

Na początku XX wieku Grünewald został uznany za prekursora ekspresjonizmu w sztuce [1], a jego przedstawienie Zmartwychwstania jest uważane za jedno z najlepszych w dziejach malarstwa[2]. Współczesny historyk sztuki Waldemar Łysiak napisał:

...równie sugestywnego „Zmartwychwstania”, co Grünewald, nie stworzył — jako się już rzekło — nikt! Arcydzieło klasztoru Isenheim nawet ateiście lub innowiercy zegnie kolana, tylko głupcy nie schylą się przed nim głęboko[3].

Przypisy

  1. Ewelina Pępiak, Buty, jabłka, paciorki. Szkice o sztuce XX wieku – Antrophos, 4-5 (4-5) 2005, ISSN 1730-9549 ( pol. ). [dostęp 30.03.2010].
  2. Matthias Grünewald – Ołtarz z Isenheim w Cuda świata ( pol. ). [dostęp 30.03.2010].
  3. Waldemar Łysiak: Malarstwo białego człowieka.. Warszawa: Wydawnictwo Andrzej Frukacz "Ex Libris" – Galeria Polskiej Książki, 1998, s. 85. . 

Bibliografia

  • Kuno. Mittelstädt: Matthias Grünewald. Warszawa: Arkady, 1988. . 
  • Waldemar Łysiak: Malarstwo białego człowieka.. Warszawa: Wydawnictwo Andrzej Frukacz "Ex Libris" – Galeria Polskiej Książki, 1998, ss. 80-87. . 

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "Zmartwychwstanie (obraz Grünewalda)":

Wszystkich Świętych ...

Nadciśnienie tętnicze ...

Adwentyzm ...

Adolf Giżyński ...

John William Waterhouse ...

Paź ...

Zawał mięśnia sercowego ...

Rezurekcja ...

David Garrick ...

Ford Madox Brown ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Zmartwychwstanie (obraz Grünewalda)":

206 Kultura, nauka i sztuka okresu międzywojennego (plansza 3) ...

Dorastanie bohaterów (plansza 7) ...

Język reklamy (plansza 14) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie