Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Wit Stwosz

Wit Stwosz

Wit Stwosz
Data i miejsce urodzeniaok. 1448
Horb am Neckar
Data i miejsce śmierci 1533
Norymberga
Dziedzina sztuki rzeźbiarstwo
malarstwo
Ważne dzieła Ołtarz Wita Stwosza w Krakowie
Ołtarz Bamberski
Tumba biskupa Piotra z Bnina w katedrze włocławskiej
Pozdrowienie Anielskie z kościoła Św. Wawrzyńca w Norymberdze
Grób artysty w Norymberdze
Wit Stwosz według Jana Matejki

Wit Stwosz, także Wit Stosz; niem. Veit Stoß (inne wersje imienia: Feyt, Veydt, Vit, nazwiska: Stoss, Stuos) (ur. ok. 1448 w Horb am Neckar , koło Stuttgartu , zm. jesienią 1533 w Norymberdze ) – niemiecki rzeźbiarz, grafik i malarz, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli późnego gotyku w rzeźbie.

Spis treści

Życie Wita Stwosza

O najwcześniejszej edukacji artystycznej Stwosza nie wiadomo nic pewnego. Na podstawie cech jego stylu można przypuszczać, że umiejętności posługiwania się dłutem nabył w Nadrenii , której stolicą artystyczną był w tym czasie Strasburg . Na pewno miał kontakt z twórczością Mikołaja z Lejdy (działającego w Strasburgu w latach 1463 - 1467 ), ale zapewne nie był jego uczniem, a tylko jednym z wielu artystów, na których Mikołaj z Lejdy wywarł wpływ. Stwosz najpewniej znał twórczość Mistrza E.S. i Martina Schongauera .

Sferą domysłów jest dla badaczy czas również przed 1477 rokiem, a więc okres kształtowania się osobistego stylu Stwosza. Gdy przybył do Krakowa w 1477, aby podjąć się wykonania ołtarza głównego w najważniejszym kościele miejskim, był już w pełni ukształtowanym artystą. Pewne cechy obecne w Ołtarzu Mariackim wskazują, że podczas swojej podróży artystycznej Stwosz odwiedził Niderlandy , a w szczególności Brukselę . W każdym razie nie ulega wątpliwości, że znał on bardzo dokładnie twórczość Rogiera van der Weyden .

Gdy w 1477 , za Jana Thurzo Stwosz przybył do Krakowa , zrezygnował z obywatelstwa Norymbergi. Nie wiadomo, jak długo tam mieszkał, ale w Norymberdze (przed r. 1476 ) ożenił się z Barbarą Hertz, tam też urodził się jego pierwszy syn Andrzej, później zakonnik. W Krakowie urodził się Stanisław Stwosz . Florian był złotnikiem w Görlitz , Wit młodszy i Willibald byli rzeźbiarzami, Johannes malarzem i rzeźbiarzem, Martin złotnikiem w Krakowie [1] . Miał brata Macieja Stosza (ok.1450-1540), złotnika.

Po wykonaniu Ołtarza Mariackiego oraz paru innych zamówień (m. in. nagrobków króla Kazimierza Jagiellończyka i biskupa Piotra z Bnina ) Stwosz w 1496 przeprowadził się z powrotem do Norymbergi. W tym samym roku umarła jego żona Barbara. W następnych latach, prawdopodobnie na skutek zmowy dwóch kupców norymberskich, Stwosz wplątał się w poważne kłopoty. Pożyczył dużą kwotę pieniędzy jednemu z nich – Hansowi Starzedlowi – który wkrótce zbankrutował. Stwosz, nie mogąc odzyskać należnej mu sumy przed sądem, w marcu lub kwietniu 1503 podrobił weksel, na którym postawił fałszywy podpis i pieczęć. Fałszerstwo zostało wykryte, a artysta schronił się do klasztoru karmelitów , gdzie zakonnikiem był jego syn. Przebywając w klasztorze doszedł do ugody w sprawie weksla z jego wystawcą; ugoda ta jednak nie uchroniła go od odpowiedzialności z oskarżenia publicznego za fałszerstwo. Opuściwszy klasztor został zatrzymany 16 listopada 1503 przez straż miejską i osadzony w więzieniu. Z pomocą przyszedł jego zięć, Jörg Trummer, obywatel miasta Münnerstadt . Stwosz uniknął kary śmierci lub oślepienia dzięki wyjednanemu przez zięcia wstawiennictwu biskupa Würzburga Wawrzyńca z Bibra i rycerza frankońskiego Betza von Romrodt. Karę ograniczono do wypalenia mu 4 grudnia 1503 rozgrzanym żelazem piętna na obu policzkach i nakazania nieopuszczania miasta do końca życia. Zakazowi się jednak nie podporządkował i uciekł do Münnerstadt, co doprowadziło do nowego konfliktu z Radą Miejską.

Potomstwo

Jego syn, Jan, był autorem ołtarza w kościele św. Walpurgii w Heltau oraz ołatarza Kościoła na Wzgórzu w Segieszowie [1] w siedmiogrodzie .

Ważniejsze dzieła

Ciekawostki

Kronikarz polski Jan Długosz pisał w swoich tekstach o Wicie Stwoszu (źródło!). Wit Stwosz występuje także w książce Antoniny Domańskiej pt. "Historia żółtej ciżemki", a również w utworze K.I. Gałczyńskiego pt. "Wit Stwosz".

Bibliografia

  • Piotr Skubiszewski, Wit Stwosz, Warszawa 1985

Literatura dodatkowa

  • Jan Białostocki, W sprawie wpływów włoskich w płycie Kallimacha "Biuletyn Historii Sztuki", XIX 1957, s. 178-182
  • Adam Bochnak, Wit Stwosz w Polsce, Warszawa 1950
  • Adam Bochnak, Pomnik Kallimacha, "Studia Renesansowe", I, 1956, s.129-139
  • Szczęsny Dettloff, U źródeł sztuki Wita Stosza, Warszawa 1935
  • Szczęsny Dettloff, Przyczynki do genealogii Wita Stosza, "Rocznik Krakowski" XXV, 1935, s. 89-107
  • Szczęsny Dettloff, Kamienny krucyfiks Wita Stosza w krakowskim kościele Mariackim, "Dawna Sztuka", II, 1939
  • Szczęsny Dettloff, Krakowski projekt na Ołtarz Bamberski Wita Stosza, "Rocznik Krakowski", XXVI, 1935, s. 89-107
  • Szczęsny Dettloff, Zagadnienia twórcze Ołtarza Mariackiego Wita Stosza, "Rocznik Historii Sztuki", I, 1956, s. 99-236
  • Szczęsny Dettloff, Ze studiów nad sztuką Wita Stosza. Późnogotyckie krucyfiksy krakowskie, "Biuletyn Historii Sztuki", XI, 1949, s. 1-42
  • Szczęsny Dettloff, Czy Wit Stosz wykonał ołtarz dla Schwazu?, "Biuletyn Historii Sztuki", XI, 1949, s. 179-187
  • Szczęsny Dettloff, Wit Stwosz Wrocław 1961
  • Tadeusz Dobrowolski, Józef Dutkiewicz, Wit Stwosz. Ołtarz Mariacki, Warszawa 1951
  • "Folia Historiae Artium", XXV, 1989 (numer monograficzny w całości poświęcony Stwoszowi)
  • Zdzisław Kępiński, Wit Stwosz, Warszawa 1981
  • Adam S. Labuda (red.), Wit Stwosz. Studia o sztuce i recepcji, Warszawa-Poznań 1986
  • Maria Łodyńska-Kosińska Stwosz. Lata krakowskie (1477 - 1496), Warszawa 1998. «Studia Instytutu Sztuki PAN», t. 2.
  • Maria Skubiszewska, Program ikonograficzny nagrobka Kazimierza Jagiellończyka w katedrze wawelskiej, "Studia do Dziejów Wawelu", IV, 1978, s. 117-206
  • Piotr Skubiszewski, Rzeźba nagrobna Wita Stwosza Warszawa 1957
  • Dobrosława Horzela, Adam Organisty (red.) Wokół Wita Stwosza, Katalog wystawy, Kraków 2004
  • Wokół Wita Stwosza. Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej w Muzeum Narodowym w Krakowie 19 – 22 maja 2005, Muzeum Narodowe w Krakowie 2006. «Studia i materiały Naukowe Muzeum Narodowego w Krakowie», [t. 2]

Linki zewnętrzne


Błąd w : Istnieje znacznik <ref>, ale nie odnaleziono znacznika <references/>


Inne hasła zawierające informacje o "Wit Stwosz":

Stanisław Stwosz ...

Peter Vischer starszy na Wawelu oraz epitafium Filipa Kallimacha w kościele dominikanów (postać zmarłego zaprojektował Wit Stwosz). GaleriaSzkic postaci Vischera do konfesji św. SebaldaKonfesja św. SebaldaNagrobek arcybiskupa ...

Kaplica Świętokrzyska na Wawelu tumbowo – baldachimowy nagrobek Kazimierza Jagiellończyka fundacji królowej Elżbiety, o cechach późnogotyckich , który wyrzeźbił Wit Stwosz wraz ze swoim pomocnikiem Jorgiem Huberem z Passawy (twórca scen ...

Kaplica Jana Olbrachta na Wawelu ...

Imieniny ...

Filharmonia Narodowa ...

Hiperwitaminoza ...

Wit ...

1477 na świecie3 Urodzili się4 Zmarli Wydarzenia w PolsceDo Krakowa z Norymbergi przybył Wit Stwosz . 25 maja – Wit Stwosz rozpoczął pracę nad Ołtarzem Mariackim w ...

Kalendarium historii średniowiecza – Pierwszy druk na ziemiach polskich (Calendarium anni Domini 1474 currentis). 1489 – Wit Stwosz ukończył ołtarz mariacki w Krakowie . 1492 – Śmierć Kazimierza Jagiellończyka . 1492 – ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Wit Stwosz":

041 Kultura późnego średniowiecza w Europie (plansza 12) ...

Rolnictwo w Polsce (plansza 19) ...

Higiena i choroby układu pokarmowego (plansza 6) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie