Wielki Ołtarz Zeusa – rekonstrukcja (Muzeum Pergamońskie w Berlinie)
Wielki Ołtarz Zeusa (Muzeum Pergamońskie w Berlinie)
Fryz przedstawiający sceny z gigantomachii
Wielki Ołtarz Zeusa – wolno stojący (nie związany ze świątynią) ołtarz poświęcony
Zeusowi
i
Atenie
Zwycięskiej (
gr.
Nikeforos). Zbudowany został, według projektów Menekratesa z Rodos, w latach (
180
-
160 p.n.e.
) w
Pergamonie
przez
Eumenesa II
dla upamiętnienia zwycięstwa nad
Galatami
.
Konstrukcja
Wzniesiono go pośrodku dziedzińca na drugim tarasie pergameńskiego
akropolu
, dzięki czemu można było go podziwiać ze wszystkich stron. Ołtarz miał kształt prostokątnej budowli, otwartej ku zachodowi, o wymiarach 36,4 x 34,2 m, z dwoma wysuniętymi bocznymi skrzydłami, między którymi biegły monumentalne schody o szerokości 20 m. Stopnie schodów zamykały także boki skrzydeł ołtarza. Powyżej cokołu (wysokości 5,5 m) umieszczony był ciągły
fryz
, zwany Wielkim (wysokość fryzu 2,3 m, długość 120,0 m), przedstawiający sceny z
gigantomachii
– walki bogów olimpijskich z
gigantami
. Na ścianie wschodniej uwieczniono
bogów olimpijskich
(
Zeus
,
Atena
,
Artemida
); na zachodniej – bogów ziemi i morza, a na południowej – bogów światła (
Helios
,
Eos
,
Selene
). Nad nim umieszczona była
jońska
kolumnada
, złożona z 12 kolumn zamykających od zachodu rodzaj podłużnej sali – przedsionka; w głębi odpowiadało im tyleż
pilastrów
.
Przez przedsionek przechodzono na, utworzony przez kolumnadę,
portykowy
dziedziniec wyłożony płytami. Właściwy ołtarz ofiarny znajdował się wewnątrz tego dziedzińca. Niewykończenie pewnych fragmentów oraz widoczny pośpiech w wykonaniu świadczą, że ołtarz prawdopodobnie nie został ukończony przed śmiercią swojego inicjatora – Eumenesa II. Ściany wewnętrzne ołtarza ozdobione były
płaskorzeźbami
, tworzącymi tzw. Mały Fryz o długości 79 m, opowiadającymi historię z życia Telefosa, syna
Heraklesa
, uważanego za
mitycznego
założyciela Pergamonu. Poszczególne sceny z życia Telefosa przedstawiono w porządku narracyjnym.
Wykonane przez kilkunastu artystów rzeźby zdobiące fryz, charakteryzują się niezwykłym realizmem, dynamiką ruchu, którą podkreślają fałdy szat, dramatyzmem treści, oraz misterną techniką wykonania w głębokim reliefie (zwłaszcza w płaskorzeźbach zdobiących ściany boczne budowli).
Znaczenie
Ołtarz zaliczany jest do szczytowych osiągnięć
sztuki hellenistycznej
. Architektura pergameńskiego ołtarza miała wpływ na inne obiekty tego typu, jak np. ołtarz
Ateny
w
Priene
i ołtarz
Artemidy
w
Magnezji
nad
Meandrem
, również ozdobione płaskorzeźbami.
Odnalezienie i rekonstrukcja
W późniejszych czasach ołtarz został zniszczony, a materiał wykorzystany przy budowie tzw. murów bizantyjskich (wzniesionych ok.
700
). Podczas prac wykopaliskowych, prowadzonych w latach
1878
-
1880
przez
niemiecką
ekspedycję
archeologiczną
pod kierownictwem
Carla Humannana
, odkryto płyty pokryte płaskorzeźbami. Elementy ołtarza zostały przewiezione do
Berlina
. W latach
1911
-
1930
ołtarz zrekonstruowano. Obecnie jest eksponowany w
Muzeum Pergamońskim
. W miejscu gdzie znajdował się ołtarz prowadzone są prace archeologiczne.
Zobacz też
Bibliografia
- Praca zbiorowa pod redakcją
Aleksandra Krawczuka
, Wielka Historia Świata. Tom 3. Świat okresu cywilizacji klasycznych, Oficyna Wydawnicza FOGRA, Warszawa 2005, s. 302-303, .
- Praca zbiorowa, Encyklopedia sztuki starożytnej, WaiF i Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998, s. 465-466, (PWN), (WaiF).