Konkurencja to rywalizacja o fundusze nabywcze kupujących poprzez przedstawienie oferty w sposób bardziej atrakcyjny od innych (np. z punktu widzenia ceny lub jakości).
Otoczenie konkurencyjne tworzą trzy grupy podmiotów:
konkurenci bezpośredni
sprzedawcy substytutów
konkurenci potencjalni
Konkurenci bezpośredni obsługują tę samą grupę nabywców oferując produkty zaspakajające te same potrzeby w podobny sposób (np. konkurentem dla McDonaldas będzie Burger King a nie luksusowa restauracja).
Sprzedawcy substytutów zaspokajają te same potrzeby, choć za pomocą innych produktów (np. konkurentem dla zakładów mleczarskich wytwarzających masło będą zakłady tłuszczowe oferujące margarynę do smarowania).
Grupa konkurentów potencjalnych obejmuje podmioty, które aktualnie nie są konkurentami przedsiębiorstwa, ale mogą się nimi stać w określonych okolicznościach (np. kiedy rozszerzą swoją ofertę).
Pchła może cały rok czekać w bezruchu, by na odgłos kroków (ludzkich lub zwierzęcych) natychmiast wyrwać się z odrętwienia i wskoczyć na potencjalnego żywiciela.