Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Aktualna kategoria: Nauka » Biologia » Liceum - lekcje

1...12131415161718192021222324252627282930
Lekcja: "029. Badania populacji"
Krzywe przeżywania
Zając bielak
Wahania liczebności zajęcy są powodowane dostępnością jadalnych pędów roślin. W niektórych latach było ich dużo i liczebność zajęcy szybko rosła. Intensywne podgryzanie roślin powodowało odkładanie w młodych gałązkach trujących związków fenolowych. Gdy liczebność zajęcy osiągała maksimum, ilość jadalnych gałązek zmniejszyła się niemal do zera. Towarzyszył temu wzrost śmiertelności i populacja roślinożercy ulegała załamaniu. Mała liczba zajęcy była w stanie obgryźć jedynie drobną część gałązek, przez co inne gałązki rozwijały się bez przeszkód i nie zawierały żadnych trucizn. Tak więc po kilku latach załamania liczba zajęcy mogła ponownie szybko wzrosnąć, a wraz z nią liczba rysi. W ten sposób cykl powtarzał się regularnie przez wiele lat.
<< Poprzednia plansza   Następna plansza >>

Udostępnij link do tej lekcji innym uczniom:




Zgłoś uwagę do lekcji:




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie