Lekcja: "Komunikacja i jej rola w rozwoju społeczno - gospodarczym"
Transport kolejowy
Kolejowe środki transportu poruszają się po trasie wytyczonej torem kolejowym albo liną, którą poruszają się pociągi lub pojedyncze wagony, czy kabiny. Kolej jest formą transportu sztywnotorowego, tzn. jej pojazdy mogą poruszać się tylko charakterystycznym dla danej technologii torem. Najszerzej rozpowszechniona w krajach rozwiniętych jest kolej na torze dwuszynowym (kolej konwencjonalna), zwykle o rozstawie 1435 mm, zwana też normalnotorową. Tory o większej szerokości występują np. w Indiach i Argentynie - 1676 mm, Hiszpanii i Portugalii - 1670 mm, Brazylii i Irlandii - 1600 mm, Finlandii, Mongolii i krajach byłego ZSRR - 1524 mm.
Shinkansen serii 800 "Tsubame" - szybka kolej Japońska. Shinkanseny to pociągi normalnotorowe (rozstaw torów 1435 mm), inaczej niż większość kolei japońskich, używających torów o rozstawie 1067 mm.
Maglev
Japończycy zamierzają w 2013 roku rozpocząć budowę super szybkich pociągów poruszających się na poduszce magnetycznej. Prędkość maksymalna pociągu ma wynosić 500 km/h. Już od 2002 r. Maglev wozi pasażerów ze śródmieścia Szanghaju na odległe o 30 km lotnisko Pudong z prędkością 430 km/godz. W 2010 r. podobna linia ma połączyć Szanghaj z Hangzhou (170 km). W 2014 r. także Niemcy chcą uruchomić linię Maglev łączącą Monachium z lotniskiem (37 km). Podobne plany mają także Chiny.