Najgęściejszą siecią kolejową pokryte są państwa Europy Zachodniej (Szwajcaria, Belgia, Holandia, Niemcy) i Środkowej oraz Japonia.
Najdłuższą siecią kolejową odznaczają się państwa duże obszarowo np. Stany Zjednoczone, Rosja
(np. linia transsyberyjska w Rosji), Kanada, Australia, Chiny i Indie. Równocześnie państwa te posiadają niewielki odsetek linii zelektryfikowanych (wyjątkiem jest Rosja).
Generalnie gęstość sieci kolejowej zwiększa się wraz z intensywnością zagospodarowania terenu
i gęstością zaludnienia.
Państwa słabo rozwinięte nie posiadają sieci kolejowej (np. Niger, Somalia) lub jest ona fragmentaryczna. Na ogół łączy miejsca wydobycia surowców z portami.
Linie kolejowe w państwach wysoko rozwiniętych są w ostatnim czasie modernizowane, aby mogły służyć bardzo szybkim pociągom pasażerskim. Tego typu pociągi jeżdżą dziś we
Francji (TGV) i Japonii (Shinkansen), gdzie powstały pierwsze superszybkie linie kolejowe. Rozpoczęła się także budowa tego typu linii kolejowych w innych państwach Europy Zachodniej.
Pociągi TGV wielokrotnie w swojej historii ustanawiały rekordy prędkości. Obecnie do pociągu V150, specjalnej jednostki TGV należy światowy rekord prędkości pojazdu szynowego, wynoszący 574,8 km/h. Wcześniej rekord prędkości należał również do TGV (do TGV Atlantique), który obowiązywał przez 16 lat i wynosił 515,3 km/h.
Pierwszy pociąg TGV wyruszył na trasę Paryż – Lyon w 1981r.