Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Wysokie napięcie (gra)

Wysokie napięcie (gra)

Wysokie Napięcie

Wysokie Napięcie
Autor Friedemann Friese
Wydawca Lacerta
Liczba graczy2 do 6
Zalecenia wiekowe12
Czas przygotowania5 minut
Czas gry20-25 minut razy liczba graczy
Elementy strategiiŚrednia
Wymagane umiejętnościBrak
LosowośćNiska

Wysokie Napięcie - ekonomiczna gra planszowa autorstwa Friedemanna Friese . Była nominowana do prestiżowej nagrody Spiel des Jahres (Gra roku) w Niemczech w 2005 roku. Gra została pierwotnie w wersji niemieckiej przez wydawnictwo 2F-Spiele (firma autora gry), wersję angielską wydało Rio Grande Games, w Polsce gra została wydana przez wydawnictwo Lacerta w październiku 2006 roku.

Zdobyła uznanie nie tylko w Niemczech, ale również na całym świecie, czego dowodem jest utrzymywanie przez grę wysokiej pozycji w światowych rankingach najlepszych gier planszowych. Przez cały 2006 rok gra notowana była na 4 miejscu w rankingu BoardGameGeek (BGG) . Na początku 2007 roku gra awansowała na 3 miejsce w rankingu BGG .

W grze element losowości został prawie całkowicie wyeliminowany (np. brak kostki), więc gracze mogą w pełni wpływać na przebieg rozgrywki. Następstwo graczy również nie jest tradycyjne (zgodnie ze wskazówkami zegara), lecz w każdej turze kolejność ustalana jest od nowa.

Podstawowa wersja gry zawiera dwustronną planszę z mapami Niemiec (po jednej stronie) i Stanów Zjednoczonych (po drugiej). W pudełku znajduje się również 48 kart oraz ponad 200 drewnianych elementów.

Zasady gry

Gra składa się z 3 etapów (cechujących się lekką modyfikacją niektórych zasad), każdy etap z kilku rund a każda runda z 5 faz:

  1. Ustalanie kolejności graczy
  2. Licytacja kart elektrowni
  3. Zakup surowców niezbędnych do uruchomienia elektrowni
  4. Rozbudowa sieci energetycznej (podłączanie miast do sieci poprzez budowę stacji transformatorowych)
  5. Biurokracja (czyli wypłata należności za zasilenie miast)

Gracze licytują pomiędzy sobą karty elektrowni. Elektrownie różnią się ceną wywoławczą, mocą oraz rodzajem surowców niezbędnych do działania danej elektrowni. Po tej fazie gracze dokonują zakupów surowców. Ustalona wcześniej kolejność zakupów powoduje, że cena poszczególnych surowców dla gracza, który jest na ostatniej pozycji jest najniższa, a gracz prowadzący w rozgrywce kupuje surowce najdrożej. W kolejnej fazie gracze rozbudowują swoją sieć energetyczną płacąc zarówno za budowę stacji transformatorowej jak i koszt podłączenia kolejnego miasta do sieci. W każdym mieście jest miejsce jedynie dla 3 graczy, więc rozgrywka w więcej niż 3 osoby stawia dodatkowe wyzwanie przed graczami.

Rozszerzenia gry

Od momentu wydania wersji podstawowej ukazały się również następujące dodatki:

  • Europa Centralna / Beneluks (2006 rok) - wydane w Polsce przez wydawnictwo Lacerta
  • Włochy / Francja (2005 rok) - nie wydane w Polsce
  • Nowe karty elektrowni (2007 rok)
  • Korea i Chiny (2008 rok)

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "Wysokie napięcie (gra)":

Nadciśnienie tętnicze ...

Uznam ...

Koszykówka ...

Nowa Anglia ...

David Garrick ...

Oksyklina ...

Torfowisko wysokie ...

Agent ...

Dolina Łaby ...

Kocioł Małego Stawu ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Wysokie napięcie (gra)":

22 Eksploatacja i obsługa pojazdu (plansza 10) ...

208 Walki o granice II Rzeczypospolitej (plansza 10) ...

212 Gospodarcze i społeczne problemy II Rzeczypospolitej (plansza 2) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie