Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Terminal Promowy Świnoujście

Terminal Promowy Świnoujście

Na mapach: 53°54'03.06″N 14°15'31.76″E / 53.90085, 14.2588222

Plan świnoujskiego portu z zaznaczonym Terminalem Promowym Świnoujście
Budynek Dworca Promowego
Terminal Promowy
Widok terminalu wewnątrz
Terminal promowy - punkt odprawy celnej

Terminal Promowy Świnoujście Sp. z o.o. – jeden z najnowocześniejszych terminali promowych na Bałtyku , położony w części portowej Świnoujścia – w dzielnicy Warszów na Wolinie . Jest największym z czterech polskich terminali promowych (pozostałe znajdują się w Gdyni – Stena Line Terminal Gdynia i Gdańsku : Baza Promowa PŻB i Terminal Promowy Westerplatte).

Spis treści

Historia

Pierwsze powojenne połączenie promowe ze Świnoujścia (przystań Odra Port przy stacji o ówcześnie tej samej nazwie ) do Trelleborga uruchomiono 20 lutego 1948 [1]. Początkowo obsługiwały je trzy parowe statki pasażerskie bandery szwedzkiej (SS Starke, który zainaugurował przewozy na tej linii oraz SS Drottning Victoria i SS Konung Gustav V) przystosowane do przewozu wagonów kolejowych, należące do Statens Järnvägar (SJ; szwedzkie koleje państwowe). SS Drottning Victoria i SS Konung Gustav V od listopada 1945 pływały na linii Trelleborg – Gdańsk a następnie wraz z SS Starke pomiędzy 1946 a 1948 na linii Trelleborg – Gdynia , po czym przeniesiono je na linię do Świnoujścia. Promy obsługiwały także pasażerskie przewozy kolejowe, m.in. pociąg pasażerski Balt-Orient-Express[2] od 1948 w relacji SztokholmBelgrad , a od początku lat 50. w relacji Sztokholm – Sofia , który w swoim składzie posiadał wagony bezpośrednie m.in. w relacjach Trelleborg – Praga [3] czy Oslo – Praga[4]. Do 1954 , do momentu likwidacji linii, pływały na niej polski prom SS Kopernik oraz szwedzka jednostka Vasa.

Żeglugę promową przywrócono w 1964 roku połączeniem Świnoujście – RønneYstad obsługiwanym przez krótki czas przez duński prom MF Jens Kofoed. Później na linię wszedł zakupiony przez PŻM od Finnlines MF Gryf (ex Hansa Express, Finndana).

1 kwietnia 1977 terminal przekazany został przez Zarząd Portów Szczecin-Świnoujście Polskiej Żegludze Bałtyckiej – nowo powstałej firmie, która de facto już od 8 marca obsługiwała promy w Świnoujściu. Nosił wówczas nazwę Bazy Promów Morskich PŻB. 16 czerwca tego samego roku, przedsiębiorstwo uruchomiło kolejną linię – do Kopenhagi . W późniejszych latach oferowano również połączenia promowe na przedłużonej linii kopenhaskiej: do Felixstowe – w 1978 i Travemünde – na przełomie lat 1982 / 1983 . W latach 1995 - 2000 działała linia Świnoujście – Malmö , zaś na przełomie lat 2002 / 2003 linia kopenhaska doczekała się kolejnej wariacji: Świnoujście – Ystad – Kopenhaga.

9 czerwca 1994 zakończono budowę nowego budynku Dworca Morskiego. PŻB była właścicielem terminalu do 2001 roku. Od 1 sierpnia 2001 terminal działa jako samodzielne przedsiębiorstwo będące własnością spółki Polskie Terminale SA ze Szczecina , w której 100% udziałów ma Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście .

Połączenia

Z terminalu odprawiane są promy do Skandynawii – do Kopenhagi , Ystad , Trelleborga i, jedynie w lipcu i sierpniu , do leżącego na wyspie Bornholm duńskiego miasta Rønne :

LiniaOperatorCzas
podróży
Jednostki
Świnoujście ↔ Kopenhaga
(od 16 czerwca 1977 )
Polferries ~10 godz. MF Pomerania
Świnoujście ↔ Rønne [5]
(od czerwca 1983 )
Polferries 5 godz. MF Pomerania
Świnoujście ↔ Trelleborg
(od 5 lutego 2007 )
Unity Line 7 godz. MF Galileusz , MF Gryf
MF Wolin
Świnoujście ↔ Ystad
(od 1964 )
Polferries
Unity Line
7 godz. MF Wawel
MF Jan Śniadecki , MF Kopernik ,
MF Polonia , MF Skania

Do terminalu prowadzi droga krajowa nr 3 , będąca jednocześnie częścią europejskiej trasy E65 . Terminal posiada połączenia lądowe (drogowe i kolejowe) oraz wodne (poprzez tor wodny Szczecin-Świnoujście ) ze Szczecinem i resztą kraju.

Terminal stanowi ważny element polskiej infrastruktury transportowej, funkcjonując również jako morskie przejście graniczne. Jest istotnym węzłem komunikacyjnym transportu środkowoeuropejskiego, łączącym Skandynawię ze środkową i południową Europą ; w przeszłości umożliwiał także połączenia promowe z Europą zachodnią.

Wyposażenie terminala

Dane nt. wyposażenia terminala [6]
Nazwa nabrzeżadługośćgłębokośćpasażerowiesamochody
osobowe
samochody
ciężarowe
wagony
kolejowe
Nabrzeże nr 2193m11m
Nabrzeże nr 3194m9,5m
Nabrzeże nr 4184m9,5m
 
Nabrzeże nr 5196m9,5m
 
Nabrzeże nr 6*)154m9,5m    

*) Nabrzeże nr 6 należy do Marynarki Wojennej , z możliwością wykorzystania go do cywilnej eksploatacji

Przeładunki w 2006[7]

  • pasażerowie: 767 015
  • samochody osobowe: 149 885
  • samochody ciężarowe: 182 882
  • wagony kolejowe: 20 955
  • ładunki: 2 856 027 ton

Możliwości przeładunkowe[8]

Dziennie:

  • 10 000 pasażerów
  • 3 000 samochodów osobowych
  • 3 000 samochodów ciężarowych
  • 500 wagonów kolejowych
  • 35 000 ton ładunków

Rocznie:

  • 2-3 mln pasażerów
  • 0,5-0,8 mln samochodów osobowych
  • 0,5-0,8 mln samochodów ciężarowych
  • 100 000 wagonów kolejowych
  • 9 000 000 ton ładunków

Ciekawostki

Zobacz też

Przypisy

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "Terminal Promowy Świnoujście":

Brno ...

Uznam ...

Jarząb pospolity ...

Armia Czerwona ...

Maciej Gładysz ...

1958 ...

Toruń ...

Pobrzeże Kaszubskie ...

1857 ...

Port lotniczy Kijów-Boryspol ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Terminal Promowy Świnoujście":

216 Koalicja antyhitlerowska. Konferencje Wielkiej Trójki (plansza 14) ...

045. Bremerhaven (plansza 21) ...

Sieci komputerowe - Warstwowy model OSI (plansza 11) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie