Turbina gazowa silnika turboodrzutowego
Silnik odrzutowy –
silnik
wykorzystujący zjawisko
odrzutu
. Wyrzucane z dużą prędkością
gazy
będące produktem spalania, wywołują powstanie
siły ciągu
w przeciwną stronę. Silnik odrzutowy utożsamiany jest często z
silnikiem turboodrzutowym
,
dwuprzepływowym
i
turbowentylatorowym
. Do silników odrzutowych zalicza się też
silnik strumieniowy
i
silnik pulsacyjny
. W silniku odrzutowym traktowanym jako
silnik cieplny
realizowany jest
obieg Braytona-Joule'a
.
Pierwszy silnik odrzutowy napędzany
parą wodną
skonstruował w I wieku naszej ery
Heron z Aleksandrii
(tzw.
bania Herona
), jednak w owych czasach był traktowany jako ciekawostka i nie znalazł praktycznego zastosowania.
Silniki rakietowe, używane aż do XX wieku jedynie do zastosowań militarnych oraz napędu
fajerwerków
, stosowano przynajmniej od
XII
wieku, wynaleziono je w
Chinach
.
Pierwszy odrzutowy silnik lotniczy, tzw.
motorjet
powstał w
1910
, jego konstruktorem był
Henri Coandă
(był użyty w samolocie
Coandă-1910
). Bazował na zainstalowanym w przedniej jego części
silniku tłokowym
, który sprężał powietrze jednocześnie je tłocząc do
komory spalania
, gdzie pod ciśnieniem mieszało się ono z
olejem napędowym
i spalało. Wzrost temperatury powodował rozszerzenie gazu, który wydostając się z silnika napędzał samolot na zasadzie
odrzutu
. Silniki tego typu były znaczniej mniej wydajne od skonstruowanych później
silników turboodrzutowych
.
Pierwszy nowoczesny silnik turboodrzutowy opatentował w
1930
roku Anglik
Frank Whittle
. 27 sierpnia
1939
odbył swój pierwszy lot
Heinkel He 178
, pierwszy samolot z silnikiem turboodrzutowym.
Silniki odrzutowe podzielić można na przelotowe, w których
utleniaczem
niezbędnym do procesu spalania jest zasysane z otoczenia powietrze, oraz rakietowe, używające do tego celu utleniaczy przewożonych wraz z paliwem.
Typy
silników
odrzutowych: