|
Przeimitowanie
PrzeimitowaniePrzeimitowanie (imitacja syntaktyczna) – rodzaj
techniki kompozytorskiej
stosowanej na gruncie
polifonii
renesansowej
, będącej wynikiem dążenia kompozytorów do podkreślenia składni i znaczenia tekstu. Przeimitowanie polega na podzieleniu tekstu słownego na odcinki (stąd francuska nazwa – "imitacja syntaktyczna") oraz przypisanie każdemu z tych odcinków odrębnego motywu muzycznego. Motyw ten, po wyeksponowaniu w jednym z głosów, pojawi się następnie we wszystkich pozostałych głosach utworu. Gdy imitacja dobiegnie końca, wprowadzona zostanie następna fraza tekstu – wraz z przypisanym jej kolejnym motywem muzycznym. Nazwę "przeimitowanie" wprowadził niemiecki teoretyk
Hugo Riemann
, uważając za jego twórcę
Johannesa Ockeghema
. Obecnie przyjmuje się, że przeimitowanie rozpowszechniło się dopiero za czasów
Josquina des Pres
, a dojrzałą formę otrzymało u
Nicolasa Gomberta
. Gatunkami, w których przeimitowanie odegrało szczególną rolę, były
motet
oraz
msze
. Stopniowe ograniczanie tematów poddawanych imitacji doprowadziło w konsekwencji do powstania formy
fugi
. Bibliografia- Encyklopedia Muzyki, red. A. Chodkowski, Warszawa, PWN,
2001
.
Inne hasła zawierające informacje o "Przeimitowanie":
Motet
...
Kategoria:Polifonia
...
Przeimitowanie
Przeimitowanie (imitacja syntaktyczna) – rodzaj
techniki kompozytorskiej
stosowanej na gruncie
polifonii
renesansowej
, ...
Nicolas Gombert
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Przeimitowanie":
Hasło nie występuje w innych lekcjach!
|
|
|
|