Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną.

Leontyne Price

Leontyne Price

Leontyne Price

Mary Violet Leontyne Price (ur. 10 lutego 1927 w Laurel) - amerykańska śpiewaczka operowa, sopran . Pierwsza czarnoskóra diva Metropolitan Opera , legendarna interpretatorka sopranowych ról w operach Giuseppe Verdiego i Giacomo Pucciniego , laureatka 19 statuetek Grammy. Zyskała sławę w latach 50. i występowała na scenie do 1985 r. (dawała recitale jeszcze przez dalsze kilkanaście lat). Otrzymała liczne wyróżnienia państwowe, w tym Prezydencki Medal Wolności w 1965 r. i Narodowy Medal Sztuki w 1985.

Spis treści

Początki kariery

Leontyne Price urodziła się w stanie Mississipi w rodzinie akuszerki i młynarza. Jako trzyletnie dziecko zaczęła uczyć się gry na fortepianie z miejscowym nauczycielem, jako dziesięciolatka usłyszała śpiewającą Marian Anderson i zapragnęła zająć się także śpiewem. Jako nastolatka śpiewała w chórach przy kościele metodystów oraz w chórze szkolnym. Jej niezwykłe zdolności wokalne jako pierwsza dostrzegła Elizabeth Chisholm, kobieta, u której ciotka Price była gospodynią domową. Jednak na amerykańskim południu czarnoskóra dziewczyna mogła liczyć na w najlepszym razie karierę nauczycielki muzyki. Price podjęła zatem studia w Wilberforce College (przeznaczonym wyłącznie dla Afroamerykanów), gdzie wyróżniała się zdecydowanie. Z pomocą Chrisholm oraz Paula Robesona otrzymała stypendium w Juillard School w Nowym Jorku.

W 1952 r. zadebiutowała na scenie w uczniowskiej produkcji Falstaffa Verdiego, a jeszcze w tym samym roku wcieliła się w postać Bess w operze George Gershwina Porgy i Bess. Odbyła z tą produkcją ogólnokrajowe tournée, a następnie prezentowała się w niej w Wiedniu , Paryżu , Berlinie i Londynie .

Zdając sobie sprawę z trudności, jakie mogły czekać w USA czarnoskórą śpiewaczkę, Price, choć od czasów szkoły zafascynowana operą, planowała początkowo karierę solową i skupienie się na dawaniu recitali, jak to uczyniła jej idolka Marian Anderson. W 1955 r. została jednak zaproszona na występ razem z zespołem Metropolitan Opera w koncercie charytatywnym. Następnie w lutym 1956 zagrała rolę Toski w operze Giacomo Pucciniego w produkcji telewizyjnej, zostając pierwszą Afroamerykanką śpiewającą w sfilmowanym nagraniu opery. Szersza dystrybucja nagrania została jednak zablokowana przez grupę południowych współpracowników kanału NBC, dla których pojawienie się czarnoskórej śpiewaczki w roli romantycznej heroiny było obrazą. Tymczasem Price dalej dawała recitale w USA, a także w Indiach i Australii.

Debiut na wielkich scenach

20 września 1957 Price zagrała Panią Lidoine w Dialogach karmelitanek, a w kilka tygodni później nieoczekiwanie zastąpiła Antoniettę Stellę w roli Aidy , która miała stać się jej najsłynniejszą kreacją. W maju 1958 została zaproszona do opery wiedeńskiej, by wystąpić w tamtejszych produkcjach właśnie Aidy oraz Czarodziejskiego fletu . W Wiedniu razem z Herbertem von Karajan nagrała kolejno Don Giovanniego (jako Zerlina), Trubadura (jako Leonora) i Toskę oraz muzykę wokalną Beethovena.

W drugiej połowie l. 50. Price pojawiała się na scenach Londynu , Werony i wreszcie w La Scali , ponownie wcielając się w Aidę.

Metropolitan Opera

27 stycznia 1961 r Leontyne Price zadebiutowała w pierwszoplanowej roli w Metropolitan Opera, grając Leonorę w Trubadurze Giuseppe Verdiego . Jej występ spotkał się z niezwykle pozytywnym przyjęciem. Chociaż nie była pierwszym ciemnoskórym artystą obsadzonym w głównej roli w nowojorskiej operze, okazała się pierwszą, która regularnie wykonywała takie partie i otrzymywała za nie najwyższe przewidywane wynagrodzenie. Ponadto w 1961 r. była pierwszą Afroamerykanką, która wystąpiła w spektaklu otwierającym sezon.

W ciągu kolejnych 24 lat Price zagrała w Metropolitan Opera 201 przedstawień, kreując dalszych 16 ról, z których najsłynniejszą pozostała jednak Aida. Poza tym Price zyskała sławę jako:

Lata siedemdziesiąte

Z wiekiem Leontyne Price coraz rzadziej pojawiała się na deskach scenicznych, śpiewając głównie recitale. Miewała problemy z głosem (które pojawiły się pierwszy raz przy produkcji Dziewczyny ze złotego zachodu) i popadła w konflikt z kierownictwem opery, ograniczając w konsekwencji swoje występu. Zagrała wprawdzie Giorgettę w Płaszczu Giacomo Pucciniego , Manon Lescaut w operze pod tym samym tytułem oraz Ariadnę w Ariadnie na Naxos Richarda Straussa , jednak w rolach tych nie odniosła sukcesu porównywalnego z dawnym. W 1973 r. śpiewała na pogrzebie Lyndona Johnsona i wróciła na krótko do roli Donny Anny, podobnie jak w 1976 r. przez krótki czas grała w nowej produkcji Aidy. Rok później podjęła na nowo współpracę z von Karajanem, występując w wiedeńskiej produkcji Trubadura oraz nagrywając Requiem Brahmsa razem z orkiestrą berlińską.

Pożegnanie z operą

W latach 1981 - 1985 starzejąca się śpiewaczka na krótko wróciła do pełni dyspozycji, wcielając się na nowo - ku entuzjazmowi publiczności - w stare role, w tym po raz ostatni w Aidę, w której to roli zagrała 3 sierpnia 1985 swoje ostatnie przedstawienie. W 2007 r. słuchacze Metropolitan Opera wybrali jej wykonanie arii O patria mia najwspanialszym momentem z przedstawień Met w ciągu ostatnich 30 lat.

Leontyne Price kontynuowała dawanie recitali i koncertów, występując po obu stronach Atlantyku i ze szczególnym upodobaniem występując na festiwalu w Salzburgu . Oficjalnie zakończyła karierę śpiewaczki w wieku 71 lat recitalem w Chapel Hill w stanie Karolina Północna. Jeszcze w 2001 r. została poproszona o zaśpiewanie na koncercie ku czci pamięci ofiar ataku na World Trade Center. Obecnie mieszka na wsi pod Nowym Jorkiem. W 2007 r. w plebiscycie przeprowadzonym wśród krytyków muzycznych przez BBC Music zajęła czwarte miejsce w dwudziestce sopranów wszech czasów, ustępując Marii Callas , Joan Sutherland i Victorii de los Angeles .

Nagrania

Dostępne są nagrania właściwie wszystkich oper, w których Price zagrała główne role kobiece, pięć albumów z wyborem arii, płyty z pieśnią niemiecką i francuską oraz dwa albumy z muzyką kościelną. W 1996 r., dla uczczenia 70 urodzin artystki, RCA-BMG wydała kolekcjonerskie wydanie jedenastu płyt z jej wybranymi nagraniami. Istnieje jednak tylko jeden film rejestrujący całościowe wykonanie opery z udziałem Price - nagranie Mocy przeznaczenia z 1982 r.

Życie prywatne

W 1952 r. Price poślubiła swojego partnera z przedstawienia Porgy i Bess, barytona Williama Warfielda. Związek ten nie był jednak szczęśliwy, podobno z powodu zbytniego zaangażowania obojga w rozwój indywidualnych karier, jak podaje Warfield w swojej autobiografii. W 1967 r. miała miejsce separacja, a sześć lat później - rozwód pary. Nie mieli dzieci.


Inne hasła zawierające informacje o "Leontyne Price":

Ekranizacje dzieł Williama Szekspira ...

Związek organiczny ...

Ewolucja ...

1983 ...

1992 ...

Shrek 2 ...

1993 ...

1990 ...

1989 ...

Avatar (film) ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Leontyne Price":

Czasowniki z przyimkami (plansza 15) ...

Sklepy (plansza 16) ...

Australia - zagadnienia społeczno-gospodarcze (plansza 13) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie