Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Aktualna kategoria: Nauka » Język polski » Gimnazjum - lekcje

1234567891011121314151617181920
Lekcja: "Poznać i rozpoznać zdanie złożone"




Jak poprawnie więc stosować interpunkcję w zdaniach składowych połączonych bez wskaźnika zespolenia, zarówno złożonych współrzędnie, jak i podrzędnie? Jakie reguły interpunkcyjne rządzą zdaniami złożonymi z udziałem spójników czy zaimków?


1) Zdania złożone współrzędnie:


a) bezspójnikowo ZAWSZE oddzielamy od siebie przecinkiem, np.:
Złożę Ci życzenia, prześlę kwiaty, będę życzył wszystkiego najlepszego.

b) połączone spójnikami wyrażającymi przeciwstawienie (a, ale, jednak, lecz) rozdzielamy przecinkiem, np.: Była ładna pogoda, lecz zabrałem się do lekcji.

c) połączone spójnikami wskazującymi, że jedno zdanie wynika z drugiego (zatem, więc, toteż, dlatego) rozdzielamy przecinkiem, np.:
Trafnie oceniał innych, więc zyskał uznanie w oczach profesora.

<< Poprzednia plansza   Następna plansza >>
Pobierz lekcję

Udostępnij link do tej lekcji innym uczniom:




Zgłoś uwagę do lekcji:




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie