Lider rynkowy- przedsiębiorstwo, mające czołową pozycję na rynku. Liderzy poszczególnych branży mają największy obrót i najłatwiej jest im negocjować ceny z poszczególnymi dostawcami, więc mogą obniżyć ceny swoich wyrobów i skutecznie walczyć z konkurencją, ale muszą tworzyć bariery wejścia i chronić rynek przed substytutami, na czym korzystają wszystkie firmy sektora.
Pretendent- przedsiębiorstwo, mające drugi po liderze udział w rynku danej branży i szansę zostania liderem, przy intensywnych działaniach marketingowych i agresywnej polityce cenowej. Pretendenci ponoszą wysokie koszty walki z liderem.
Naśladowca- przedsiębiorstwo, które nie ściga się z liderem branży, a odnosi korzyści małym kosztem kopiując jego produkty i metody działania, oraz korzystając z jego posunięć mających na celu chronić rynek. Naśladowcy mają zazwyczaj podobny asortyment produktów co lider.