Temat: ?Co się komu w duszy gra, co kto w sowich widzi snach?- interpretacja scen
wizyjnych w II akcie Wesela Stanisława Wyspiańskiego.
Cele edukacyjne:
? Rozwijanie umiejętności pracy z tekstem, czytania ze zrozumieniem, formułowania własnych wniosków w oparciu o przeczytany tekst.
? Kształtowanie umiejętności pracy w grupie oraz scenicznego wyrażania emocji poprzez wykonywanie zadań aktorskich.
Cele operacyjne:
? Uczeń wie jakie zjawy pojawiły się w II akcie dramatu i potrafi dopasować je do odpowiednich bohaterów realistycznych.
? Uczeń rozumie symbolikę zjaw.
? Uczeń umie dokonać wyboru najważniejszych dal interpretacji poszczególnych zjaw fragmentów dramatu.
? Uczeń potrafi w krótkiej scence dramowej przedstawić najważniejsze cechy wybranej zjawy i odpowiadającej jej postaci realistycznej.
? Uczeń umie wskazać i wytłumaczyć wszystkie zawarte w akcie II symbole.
Metody:
? elementy heurezy, dramy, pracy z tekstem, praca w grupie.
Forma pracy: zbiorowa, grupowa.
Jednostki lekcyjne: 2 (3)
Przebieg lekcji:
? Uczniowie przygotowują w domu na podstawie wybranej i zredagowanej przez siebie sceny Wesela scenkę darmową przedstawiającą najważniejsze ich zdaniem momenty rozmów zjaw i odpowiadających im bohaterów realistycznych. Prezentacja wybranych grup odbywa się przy omawianiu kolejnych zjaw.
? Nauczyciel przeprowadza krótką rozmowę z uczniami o dwupłaszczyznowości świata w Weselu. Uczniowie wskazują granicę w utworze, od której obie płaszczyzny zaczynają się przenikać. Klasa dostrzega podwójne znaczenie zjaw: uniwersalne np. Stańczyk jako symbol mądrości oraz indywidualne, dla poszczególnej postaci realistycznej np. Stańczyk jako odbicie rozgoryczania Dziennikarza, poczucia winy z powodu usypiania patriotyzmu w narodzie.
? Uczniowie interpretują kolejne sceny Wesela, w których ukazują się zjawy. Poza określeniem znaczenia widm, klasa odnajduje także pozostałe symbole, wyjaśnia je i odnosi do interpretacji całego utworu.
? Lekcję kończy podsumowanie wszystkich wniosków. Uczniowie określają w jaki sposób II akt kontynuuje problematykę I, co dopowiada oraz odpowiadają na pytanie co wg nich oznacza stwierdzenie, że Wesele jest dramatem o polskich sprawach.
? Nauczyciel wprowadza pojęcie demitologizacji i zapowiada, że w akcie III dramatu nastąpi rozwinięcie zagadnienia związanego z rozliczeniami narodowymi.
Praca domowa: Ćwiczenia z podręcznika dotyczące dialektyzacji języka w Weselu.
Zestawy sprawdzające opanowanie lekcji:
Brak powiązanych zestawów!