Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Aktualna kategoria: Nauka » Język polski » Gimnazjum - lekcje

1234567891011121314151617181920
Lekcja: "Poznać i rozpoznać zdanie złożone"





Imiesłowowy równoważnik zdania może również zastępować zdanie podrzędne okolicznikowe przyczyny (Nie mogąc się nacieszyć wakacjami u dziadków, postanowił pozostać jeszcze na tydzień.), przyzwolenia (Widząc niedokładność wykonania, kupił przecież obraz.), warunku (Przyjmując tę propozycję, sprzeniewierzyłbym się samemu sobie.), sposobu (Czytał ten utwór nerwowo, spoglądając co chwila w okno.).


Imiesłowowy równoważnik zdania traktujemy jak zdanie podrzędne, w związku z czym zawsze oddzielamy je przecinkiem od zdania nadrzędnego i pozostałych zdań podrzędnych. Gdy zostaje wtrącony w zdanie nadrzędne, oddzielamy go również przecinkami, np.:

Uczniowie, przyglądając się interesującej fasadzie zamku, czekali na możliwość wejścia na jego dziedziniec.

<< Poprzednia plansza   Następna plansza >>
Pobierz lekcję

Udostępnij link do tej lekcji innym uczniom:




Zgłoś uwagę do lekcji:




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie