Oświata w służbie ideologii
Władze, zachwycone osiągnięciami powojennego
szkolnictwa, w latach 60. przeprowadziły
ograniczone reformy. Na wsi zlikwidowano szkoły 4- i 5-klasowe, a według
ustawy sejmowej z 1961 r., w
szkołach podstawowych wydłużono cykl nauczania z 7 do 8 klas. Pomimo osiągnięć i reform,
polskie szkolnictwo nadal pozostawało w tyle za krajami Europy Zachodniej, a i mniej osób posiadało wykształcenie średnie i wyższe, ponieważ większa część młodzieży, która kontynuowała naukę po szkole podstawowej, uczęszczała do
szkół zawodowych o wąskim zakresie specjalizacji. Tak wykształcona
młodzież, po 1990 r., w panującej
gospodarce rynkowej, nie mogła znaleźć pracy, dodatkowo miała ona utrudnioną drogę do podwyższenia swoich kwalifikacji, ponieważ brakowało jej wykształcenia ogólnego.