Estée Lauder, z domu Josephine Esther Mentzer (
1 lipca
1906
–
25 kwietnia
2004
w
Nowym Jorku
),
amerykańska
założycielka koncernu kosmetycznego, miliarderka.
Urodziła się w
Queens
jako najmłodsze z dziewięciorga dzieci. Ojciec prowadził sklep z artykułami żelaznymi.
Do branży kosmetycznej weszła za sprawą swego wuja, doktora Schotza, który od
1924
miał własne przedsiębiorstwo "New Way Laboratories". Pomagała w sprzedaży przeróżnych płynów, kremów, a także kosmetyków.
W
1930
poślubiła Joe Laudera, a w
1942
postanowiła zająć się sprzedażą kosmetyków. W lutym
1944
założyła własne biuro na 39 East 60th St. Pracę w przemyśle kosmetycznym rozpoczynała od sprzedaży kremów do twarzy, wyprodukowanych we własnej kuchni. W
1947
założyła rodzinne przedsiębiorstwo "Estée Lauder Inc.", które stało się z czasem jednym z największych potentatów branży kosmetycznej na
świecie
.
Przełom nadszedł wraz z powstaniem pierwszego zapachu Lauder – olejku do kąpieli "Youth Dew". Zapach, pozostający na skórze przez cały dzień, cieszył się niezwykłym powodzeniem, gdyż konkurencja stawiały przede wszystkim na kosmetyki pielęgnujące, kosmetyki zapachowe stawiając niemal na ostatnim miejscu. Lauder szybko wykorzystała zainteresowanie, tworząc całą linię kosmetyków "Youth Dew".
Dużo zyskała dzięki rozważnej reklamie. Koncentrowała się nie na korzyściach zdrowotnych kosmetyku, a na jego wysokiej cenie i jej uzasadnieniu.
W 1972 Estée przekazała zarządzenie przedsiębiorstwem swemu synowi Leonardowi. Jako że opierała się wprowadzeniu przedsiębiorstwa na
giełdę
, akcje weszły na rynek dopiero po jej odejściu z kierownictwa firmy, w 1995 r.
Na liście miesięcznika "Fortune" z
2003
Lauder było 349. firmą w
USA
, o przychodach ponad 4,5 miliarda dolarów, zatrudniającą 21,5 tysiąca pracowników. Serie produktów firmy Lauder – Estee Lauder, Clinique, Aramis, Prescriptives, Origines – są sprzedawane w ponad 130 krajach, przy współpracy ze znanymi domami towarowymi (
Harrods
w
Londynie
,
Galeries Lafayette
w
Paryżu
, Saks Fifth Avenue w Nowym Jorku).
Estee Lauder znalazła się w gronie dwudziestu największych geniuszy biznesu XX wieku według tygodnika
"Time"
(
1998
). W wywiadach podkreślała znaczenie sprzedaży jako źródła sukcesu (odwiedzała osobiście salony firmy i brała udział w promocjach produktów).
Ciekawostki
- Gdy nie potrafiła nakłonić agencji reklamowych do reklamowania jej produktów, rozsyłała próbki klientom domu handlowego Saks.
- Cierpiała na lęk wysokości, jej główne biuro mieściło się więc na drugim piętrze (666 Fifth Avenue)