Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Figury płaskie i przestrzenne inaczej - zajęcia warsztatowe

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 950 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Nauczanie matematyki dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim to problem wymagający trudnych i złożonych działań:
- rozważań psychologicznych,
- analiz empirycznych,
- ustaleń programowo-metodycznych.

Jak wykazały badania J. Kostrzewskiego, osoby z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim mimo jednakowego wieku inteligencji różnią się na niekorzyść od osób w normie intelektualnej w zakresie:
- percepcji wzrokowej,
- percepcji kształtów geometrycznych,
- zdolności syntezy i analizy wzrokowej,
- ustanawiania powiązań logicznych,
- poziomem ustanawiania podobieństw i różnic między przedmiotami,
- określeniem stosunków przestrzennych oraz zdolności wyobrażenia zmian pozycji lub przekształceń.

S. C. Zamskij natomiast zwraca uwagę na fakt, iż dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim wykazują się ograniczoną pojemnością pamięci, dlatego też:
- z trudem przyswajają sobie nowy materiał,
- szybko zapominają,
- niedokładnie odtwarzają,
- nie potrafią wykorzystać zdobytych wiadomości i umiejętności w praktyce.

Trudności towarzyszące uczniom z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w nauczaniu matematyki uzasadniają konieczność uwzględniania w postępowaniu metodycznym następujących dezyderatów:
- nauczanie matematyki w szkole specjalnej musi być wzmacniane obserwacją, doświadczeniem i działaniem samych uczniów;
- w kształtowaniu wiedzy matematycznej należy wyeksponować praktyczne znaczenie opanowanych wiadomości i umiejętności;
- podstawowe pojęcia matematyczne u dzieci upośledzonych umysłowo dojrzewają powoli, należy dostarczać dzieciom możliwie dużo różnorodnych doświadczeń wprowadzających w przestrzeń, czas, wielkość, kształty, pojęcia liczbowe;
- skuteczną metodą nauczania matematyki jest organizowanie aktywności dziecka w trzech płaszczyznach: konkret, wyobraźnia, myśl;
- na zajęciach matematyki należy stosować metody wzmacniające aktywność umysłową uczniów - celem nauczania tego przedmiotu nie powinno być uzyskanie wyników, ale rozumienie problemu matematycznego;
- w początkowym, jak również w późniejszym okresie nauczania matematyki najskuteczniejszą metodą jest zabawa, którą należy wplatać w aktualne doświadczenia życiowe dzieci.

(...)

mgr Irena Wołoszyn
mgr Jadwiga Greszta
Zespół Szkół Specjalnych im. UNICEF
w Rzeszowie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie