Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Fair play w sporcie i życiu codziennym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 10730 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 


     Interpretacja fair play nie jest jednoznaczna, jeśli chodzi o odbiór społeczny. Zdołałem się o tym przekonać prowadząc zajęcia z uczniami i starając się wdrożyć ich do właściwego postępowania nie tylko w czasie zajęć.
     Za polskim Słownikiem Wyrazów Obcych z roku 2000 można przytoczyć definicję fair play jako "uczciwej gry, współubiegania się przy zachowaniu równych szans". Według "Słownika Języka Polskiego" z roku 2002 to zgodna z zasadami, uczciwa, honorowa, lojalna gra lub walka".
     Charakteryzując fair play używa się zróżnicowanych określeń takich jak: uczciwość, etyka, honor, lojalność, czystość, moralność, przestrzeganie reguł, szacunek dla przeciwnika.
     Fair play jest przede wszystkim osobistym, wewnętrznym zobowiązaniem zawodnika do przestrzegania szeroko pojętych wartości humanistycznych.
     Zachowanie fair play powinno dotyczyć zarówno zawodników rangi mistrzowskiej jak i uczniów szkoły podstawowej czy każdej innej. Zasady te powinno się stosować zarówno w sporcie jak i w życiu codziennym. Uwrażliwienie uczniów na zasady fair play w czasie rozgrywek szkolnych, podczas lekcji właściwie kształtuje stronę moralną ucznia, co w sposób zasadniczy wpływa na jego postawę jako dorosłego człowieka.
     Jeśli chodzi jednak o rzeczywistość to z ubolewanie należy stwierdzić, że coraz częściej mamy do czynienia z zagrożeniem wartości fair play w sporcie wyczynowym. Coraz częściej szczególnie w niektórych dyscyplinach możemy zaobserwować zjawiska nietolerancji, przemocy, nieczystej gry, zażywanie środków dopingujących, stosowanie korupcji, które są sprzeczne z zasadami fair play i podważają istotę sportu.
     Od czasów Coubertina humaniści i wychowawcy wielu krajów zajmowali się tym zagadnieniem dochodząc do tych samych wniosków. Sport nie może toczyć się w separacji od założeń moralnych i musi odbywać się w klimacie całkowitej szczerości i lojalności z zachowaniem reguł i przepisów, równości szans i odpowiedzialności.
     W "Manifeście Sportowym’ opracowanym pod egidą UNESCO, skonsultowanym przez wszystkie rządy i reprezentatywne organizacje sportowe można przytaczać "duch sportowy jest tożsamością zasady fair play., czyli lojalnego poszanowania przepisów pisanych i niepisanych. Wymaga on wielkodusznej postawy wobec przeciwnika, a wobec sędziego bezwzględnej dyscypliny. Zakłada ona pogodne zachowanie się w sytuacji zwycięstwa jak i klęski.
     Założenia te, przyjęte od chwili narodzin nowoczesnego sportu sa zawsze odczuwalne i akceptowane jako głęboka prawda. Tak, więc etyka sportowca opiera się na trwałych fundamentach wartości fair play.
     Jak wynika z badań nad poziomem wiedzy i świadomości młodzieży w zakresie fair play pojęcie to głównie kojarzy się im ze sportem. Generalnie młodzież zna zasady fair play, zdaje sobie sprawę, że zwycięstwo osiągnięte w wyniku oszustwa, błędu sędziego nie stanowi prawdziwej wygranej. Fair play to także poszanowanie dla samego siebie, które wyraża się przez: lojalność, poczucie sprawiedliwości i wspaniałomyślności, szacunek i uznanie dla przeciwnika, postawę pełna godności i zdecydowania, skromność w wypadku zwycięstwa i spokój w momencie porażki.
     Aby fair play nie kojarzyło się tylko ze sportem ideę tą powinni propagować wszyscy nauczyciele. Rozwijanie u dzieci potrzeby działania zgodnego z regułami fair play, respektowania przyjętych norm, dbałości o własny rozwój biologiczny, intelektualny i duchowy (moralny) musimy uczyć wszyscy.
     Jest to do zrealizowania. Nauczyciele poloniści uczą pisania listów można, więc np. napisać list z zaproszeniem do udziału w zawodach sportowych. Uczą korzystania z różnych źródeł informacji: słoniki, encyklopedie, prasa, internet – uczniowie mogą szukać definicji fair play, olimpiady itp. Duże pole do popisu mają także nauczyciele historii, ponieważ realizuje min. tematykę związaną ze starożytną Grecją, starożytnymi dyscyplinami sportowymi, Olimpią, znaczeniem sportu w życiu Greków. Myślę także, ze nauczyciel przyrody mógłby włączyć do realizacji następującą tematykę: doping jako największa plaga sportu, wpływ wysiłku na organizm człowieka. Nauczyciel plastyki realizując następującą tematykę: symbole olimpijskie, projektujemy medale olimpijskie, dyscypliny sportowe, plakaty, dyplomy także może i to w dużym stopniu przyczynić się do propagowania idei fair play.
     Wyjątkowa jest tutaj także rola nauczyciela wychowania fizycznego. To on wyjaśnia uczniom istotę fair play w walce sportowej. Uczy poszanowania konkurenta, poszanowania przepisów i reguł walki sportowej, nienagannego zachowania się podczas całych zajęć wychowania fizycznego. Powinien także wprowadzać podczas lekcji wiele elementów rywalizacji indywidualnej i zespołowej, by stworzyć warunki do wielokrotnego oceniania zachowania i postępowania uczniów.
     Tak, więc jeśli chcemy, aby nasi uczniowie przestrzegali feir play nie tylko w sporcie to zasada ta powinna być nam wszystkim bliska i wszyscy powinniśmy ja realizować w ramach swoich zajęć.

Opracowanie :
Wiesław Klimkowski - nauczyciel WF - SP w Dobroszycach

Piśmiennictwo

  1. Zuchora K., Edukacja olimpijska w szkole. Sprawa honoru, "Kultura fizyczna" 1999, nr 1-2.
  2. Żukowska Z., Wychowawcze funkcje idei fair play w sporcie dzieci i młodzieży, "Almanach" 1996, PTNKF.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie