Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Król - stwór -jak poskromić pułapki wyobraźni

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4946 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekt do zajęć prowadzonych metodą oswajania ze sztuką słowa dla klasy III

Katarzyna Mierzyńska

Konspekt do zajęć prowadzonych metodą oswajania ze sztuką słowa dla klasy III

Temat: Król – Stwór – jak poskromić pułapki naszej wyobraźni

Cele:

-ukazanie wyrazów o żartobliwej wymowie i dźwiękonaśladowczych
-ukazanie możliwości wykorzystania wyobraźni w pokonywaniu lęków i trudności
-doskonalenie umiejętności formułowania krótkiej wypowiedzi literackiej (przysłowie)

Środki dydaktyczne
- tekst wiersza
-przybory do pisania

Metody

-różnorodne formy ekspresji
-swobodne teksty

Propozycja przebiegu zajęć

1.Odczytanie dwóch zwrotek wiersza D. Wawiłow pt. „Król”

Za szafą szur-szur,
w łazience bul-bul,
za oknem stuk-stuk ...
Kto by to być mógł?

Za szafą szur-szur,
za oknem stuk-stuk,
w łazience bul-bul.
Już wiem
to jest Król!

2.Rozmowa z dziećmi.

Co może wydawać takie odgłosy ?
( straszydła, stwory, woda, gałąź, wiatr itd.)
Zwrócenie uwagi na racjonalne i baśniowe pochodzenie odgłosów.

Jakie inne odgłosy można by usłyszeć z tych miejsc?
( zgrzyt-zgrzyt, puk-puk, plum-plum, kap- kap)

Kto opowiada o tych tajemniczych odgłosach ?
( chłopiec, dziewczynka)
Gdzie się znajduje?
( w ciemnym pokoju, w łóżku przed zaśnięciem)

Kto wydaje te odgłosy? Czy jest to szafa, kran gałęzie za oknem?
( To jakiś stwór, straszydło stoi za oknem, chowa się za szafą, pod łóżkiem itd.)

3.Jak myślicie , jeśli te odgłosy nie pochodzą od przedmiotów i rzeczy, to dlaczego ten stwór- król chowa się za oknem, szafą czy w łazience?
(żeby nastraszyć, zjeść, porwać, zrobić kawał itd.)

4.Czy wy także spotykacie i słyszycie takich królów ?
( jak jest ciemno, kiedy jesteśmy sami itp.)

5.Posłuchajcie zatem jak akcja w pokoju rozwinie się dalej.
( odczytanie trzeciej zwrotki)

Narysuję tego Króla,
będzie głowę miał jak kula,
będzie włosy miał do pasa,
nochal długi jak kiełbasa
nogi trzy i cztery ucha,
brzucho grube jak poducha
wielki dziób i straszne kły
bo to król okropnie zły!

5.Jak wygląda król – wyszukajcie wyrazy opisujące króla. Wypisanie określeń na tablicy, zwrócenie uwagi na wyrazy – brzucho, kiełbasa, nochal, ucha, poducha.
Rozmowa dotycząca tego, że te wyrazy mają wymowę ironiczną, żartobliwą –nie stanowią zagrożenia.
6.Spróbujmy narysować Króla- Stwora
( dzieci rysują na dużych arkuszach po 3 osoby)

7.Wywieszenie na tablicy rysunków i odczytanie czwartej zwrotki wiersza.

A potem sam
na krześle stanę
i sam
powieszę go na ścianie
i tak się będę z niego śmiać
że już nie będę go bać !

8.Co myślicie o naszym królu?
( nie jest taki straszny jak się wydawało itd.)

9.przypomnijcie sobie jakie odgłosy wydawał, dlaczego chłopiec się go bał?
( bo nie widział króla, wyobrażał sobie straszne rzeczy)
Nawiązanie do przysłów „Nie taki diabeł straszny jak go malują”, „Strach ma wielkie oczy”
Zwrócenie uwagi na pułapki wyobraźni, boimy się tego czego nie rozumiemy, wyobraźnię należy oswajać.
Na koniec dzieci próbują wymyślić swoje przysłowie nawiązujące do tematu. Zapisują w zeszytach.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie