Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Nikt nie lubi wykonywać rozkazów, czyli co zrobić, aby moje dziecko mnie słuchał

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 932 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zarówno nauczyciele jak i rodzice zawsze borykali się i będą borykać z problemami, jakie przynosi w wychowaniu dzieci egzekwowanie od nich wykonania danego polecenia i to od razu bez jakże znanych nam wszystkim odpowiedzi: „Zaraz…, potem…, za chwilkę…” lub „Nie, nie chcę, nie zrobię tego, bo nie..”, itp. Sytuacje poniżej opisane mogą być dla Państwa nie tylko wskazówką do pracy w wychowaniu dzieci, ale także umożliwią zrozumienie lub nawet polepszenie kontaktów ze światem ludzi dorosłych.
W tej krótkiej treści chcę Państwu nakreślić propozycje rozwiązań sytuacji, w których jakże często (w domu, w pracy, w szkole itp.) spotykamy się z odmową współpracy lub wykonania naszego polecenia czy prośby.

Na podstawie obserwacji oraz doświadczeń wychowawczo-pedagogicznych zauważyłam, że wydawanie jakichkolwiek poleceń (w stronę nie tylko dzieci, ale również dorosłych,) w formie rozkazów, nie przynosi zaplanowanych rezultatów, a wręcz niejednokrotnie spotyka się z odmową ich wykonania.

Proponuję więc, zamiast wydawania poleceń tonem stanowczym i w formie rozkazu sugerować, prosić, nigdy nie kazać. Na przykład nigdy nie powinno się mówić: „Zrób to czy to”, „Nie rób tego czy tego”. Proponuję zamienniki: „Chyba powinieneś rozważyć…”, albo „Czy sądzisz, że to się sprawdzi”, „Czy uważasz, że to zachowanie jest godne pochwały”, Może lepiej byłoby, gdybyś próbował to zrobić tak…”.
Próbujmy pozostawiać innym (dzieciom) sposobność, aby zrobili coś sami. Nigdy nic nie nakazujmy. Pozwólmy im działać, pozwólmy im uczyć się na własnych błędach. Poczują się wtedy dowartościowane i ważne. Będą się starały wykonać nasze polecenia jak najlepiej, ponieważ zostaną przez nas umiejętnie zmotywowane do pracy. Tego typu postępowanie ułatwia dzieciom naprawianie błędów, zaspokaja poczucie ważności. Zamiast buntu i odmowy – zachęca do współpracy.

Niechęć wywołana wydawaniem rozkazów może trwać bardzo długo, nawet jeśli polecenie ma na celu poprawę widocznie złej sytuacji. Oto przykład:

Nauczycielka wpadła do klasy jak burza i wrzasnęła na dzieci: „Kto tak nabłocił na korytarzu szkolnym i nie zmienił obuwia?”. Kiedy uczeń ów przyznał się do winy, nauczycielka krzyknęła ponownie: „W tej chwili idź, i posprzątaj to błoto!”

Oczywiście wina leżała po stronie ucznia, ale od tego dnia nie tylko ten uczeń nie znosił owej nauczycielki, lecz pozostali robili wszystko żeby ją wyprowadzić z równowagi i obrzydzić jej pracę.

Czy mogła to załatwić inaczej? Gdyby przyjaznym głosem spytała: - „Z czyich butów posypało się błoto na szkolnym korytarzu? Nie wygląda on teraz za przyjemnie, czy można tu znaleźć odpowiedzialnego sprzątającego”. Uczeń posprzątałby korytarz, a inni koledzy z klasy nie żywiliby niechęci do nauczycielki i nie odczuwaliby urazy.

Pytanie nie tylko czyni polecenie bardziej strawnym, ale też często twórczo stymuluje tych, do których się zwracamy. Ludzie (a przede wszystkim dzieci) chętniej wypełniają polecenie, jeśli mają udział w podjęciu decyzji o jego wydaniu.
Zadawajmy pytania zamiast wydawać rozkazy.

Literatura:
D. Carnegie: Jak cieszyć się życiem i pracą
A.Faber, E. Mazlish: Jak mówić żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły.

Opracowała: Paulina Mikicka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie