Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Książki i zabawki pomagają w pierwszych trudnych chwilach

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 716 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Marzena Siejak

Książki i zabawki pomagają w pierwszych trudnych chwilach.

     Jednym z ważniejszych problemów związanych z jakością życia dziecka w okresie przedszkolnym jest niewątpliwie proces adaptacyjny. Na jego przebieg wpływają różnorodne czynniki wewnętrzne i zewnętrzne. Badania prowadzone przez G. Sochaczewską dowodzą, że nie ma wyraźnego związku pomiędzy wiekiem dziecka, a kosztami psychicznymi przystosowania się do przedszkola.

      W grupie przedszkolnej zauważa się dzieci przystosowujące się w miarę dobrze, jak i takie, które mają z tym trudności. We wczesnym okresie adaptacyjnym nie należy mówić o dzieciach źle lub dobrze przystosowanych, ale o różnych sposobach przystosowania się.

      Rozstania dziecka z rodzicem nie da się uniknąć, lecz można skrócić czas jego smutku dzięki możliwości otoczenia dziecka indywidualną opieką i zaspokajaniu jego potrzeb psychicznych: miłości, kontaktu społecznego, szacunku i bezpieczeństwa.

      Stosunek dziecka do przedszkola zależy w dużej mierze od atmosfery panującej podczas pierwszych dni pobytu dziecka w grupie przedszkolnej. Zdolności przystosowawcze, kształtujące się we wczesnym okresie pobytu dziecka w przedszkolu mogą mieć duże znaczenie nawet dla funkcjonowania w dorosłym życiu. Dlatego niezmiernie ważne jest, aby nauczycielki w przedszkolu dołożyły wszelkich starań dla złagodzenia przebiegu procesu adaptacyjnego. Mogą one w znacznym stopniu ułatwić dziecku pokonanie trudności adaptacyjnych. Muszą jednak tego chcieć i umieć znaleźć właściwy sposób.

      Dla dziecka, które pierwszy raz przekroczyło próg przedszkola godziny wloką się w nieskończoność i stąd pojawiają się pytania typu: „Kiedy przyjdzie mama?”, „Gdzie jest moja mama?”, itp. Z tych między innymi powodów należy pierwsze dni w przedszkolu zaplanować tak, aby maksymalnie wypełnić spędzony tu przez dziecko czas. Żeby zmniejszyć strach, dzieci chcą być blisko siebie, blisko pani. Trzeba więc znaleźć sposób, aby wykorzystując ten fakt zmniejszyć dziecięcy strach. W toku własnych poszukiwań znalazłam taki sposób - jest nim aktywność zabawowa, charakterystyczna dla tego etapu rozwojowego.

      Warunkiem, a jednocześnie składnikiem procesu adaptacyjnego jest aktywność dziecka. Główną formą aktywności dziecka w wieku przedszkolnym jest zabawa. Szczególną rolę do spełnienia mają wszelkie formy zabawy integracyjnej. W zabawach w kole, przy śpiewie nauczycielki zaspokojone są podstawowe potrzeby psychiczne i społeczne dziecka, jak na przykład potrzeba kontaktu z rówieśnikami, potrzeba akceptacji i uznania. Każde dziecko pragnie znaleźć się w środku koła, bo wówczas czuje się wyróżnione i docenione. Trzymanie się w kole za ręce daje dzieciom poczucie wspólnoty. Śpiewanie piosenek i wspólna zabawa skupia uwagę dziecka na tym co dzieje się tu i teraz pozwalając ukoić smutek rozstania z rodzicami.

      Siedzenie na dywanie, wspólnie z nauczycielką i słuchanie czytanej przez nią bajki to cudowny sposób na chwilę relaksu i oderwania się od rzeczywistości. Bajki przenoszą dziecko w inny, fantastyczny świat i wymuszają skupienie uwagi, na ich treści pozwalając przy tym zapomnieć o smutku spowodowanym rozstaniem z rodzicami. Czytanie książek łączy się zwykle z działalnością plastyczną i rozmową. Wszystko to sprzyja nawiązywaniu pozytywnych relacji nauczycielka – dziecko. Jest to bardzo istotny moment, tym bardziej, że dziecko przez dłuższy czas kojarzy nauczycielkę z poczuciem utraty bezpieczeństwa, dlatego płacze w pierwszych dniach na jej widok, a czasem unika nawet spoglądania w jej stronę.

      Inny sposób na nawiązanie pozytywnych kontaktów, to wspólna zabawa tematyczna lub zabawa dydaktyczna. Dziecko koncentruje wtedy swoją uwagę na wykonywanych czynnościach, podejmuje dialog z nauczycielką i doświadcza pozytywnych emocji. Przyjazna i ciepła atmosfera, o którą musi zadbać nauczycielka ma tu niebagatelne znaczenie.

      Efekt tych działań może podnieść zabawka przyniesiona przez dziecko do przedszkola. Traktuje ją jak kawałek domu, dający mu poczucie bezpieczeństwa. Jest to szczególnie ważne w poniedziałki, kiedy dziecko najbardziej odczuwa tęsknotę, smutek i żal z powodu wyrwania go z bezpiecznego środowiska rodzinnego.

      Ogromna rolę w procesie adaptacyjnym odgrywają też tzw. dni otwarte, podczas których dzieci mają okazję w obecności rodziców zapoznać się z nowym otoczeniem i nauczycielką. Po takich spotkaniach wrzesień nie jest tak straszny, a dzieci przychodzą do przedszkola spokojniejsze, bardziej pewne i chętniej podejmują rozmowę i swobodną zabawę.

      Każde dziecko ma indywidualną drogę rozwoju i każde musi przejść przez drogę adaptacji w nowym dla niego środowisku. Od nauczycielek w przedszkolu zależy, jak długo on będzie trwał. Wszyscy chcemy, aby nasi wychowankowie byli otwarci, radośni, spontaniczni i szczęśliwi. Od nas w dużej mierze zależy czy tak właśnie będą funkcjonować nasi przedszkolacy w toku swej przedszkolnej edukacji. Wysiłek włożony w proces adaptacyjny zwróci się po wielokroć w dalszej pracy dydaktyczno – wychowawczej. Najważniejsze co ma do zrobienia nauczycielka w tym trudnym dla dziecka momencie, to zapewnić mu absolutne poczucie bezpieczeństwa i akceptacji.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie