Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Kinezjologia edukacyjna – ruchy, które doskonalą umysł, inaczej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 843 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Współczesna egzystencja wszystkich nas jest pełna napięcia, pośpiechu i stresu. Najczęstszą alternatywą przed stresem i nadpobudliwością są różnego rodzaju środki farmakologiczne, a one i wiele innych zmniejszają nasze możliwości uczenia się i bycia twórczym. Umysł nasz zaś jest niezgłębionym źródłem ludzkich możliwości, trzeba tylko umieć go odpowiednio wykorzystać. Należy przedtem jednak wiedzieć, że samo uczenia się, myślenie i różne działania twórcze to nie tylko procesy zachodzące w mózgu. Aktywność intelektualna i procesy z nią związane odbywają i w mózgu i w całym ciele, które pełni integralną rolę w całej naszej aktywności intelektualnej od najwcześniejszych ruchów do wieku starości.

Ćwiczenia objęte kinezjologią edukacyjną mają na celu pomóc
i rozwinąć w pełni ukryte dotąd potencjalne możliwości uczniów, czyli stymulować (wymiar lateralizacji), wyzwalać (wymiar koncentracji) oraz relaksować (wymiar stabilności), jednym słowem usuwać w naszym ciele blokady, które są przyczyną niepowodzeń w nauce. Jedną z podstawowych blokad przyczyniających się do tych niepowodzeń jest brak ruchu. Chociaż zdajemy sobie sprawę, że ruch jest ważny w życiu człowieka, to jednak coraz częściej mamy skłonności, a szczególnie dzieci, do spędzania dużej ilości czasu przed telewizorem, przy komputerze lub grach wideo. To nie sprzyja egzystencji twórczej. Dzięki systematycznie prowadzonym ćwiczeniom opracowanych przez dr Paula Dennisona poprawia się jakość procesu uczenia, wzrasta aktywność, lepsze radzenie sobie ze stresem
i nadpobudliwością.
Dr Paul Dennison – to prekursor badań mózgu. Jego odkrycia bazują na zrozumieniu wzajemnych zależności pomiędzy rozwojem fizycznym, nabywaniem zdolności językowych a osiągnięciami szkolnymi
i naukowymi. Na Uniwersytecie w Południowej Kalifornii przyznano mu doktorat w dziedzinie Edukacji za badania dotyczące nauczania początkowego czytania i jego związku z gestykulacją.
W pracy z uczniami całego zespołu klasowego należy dobrać ćwiczenia ogólnie wpływające na pracę mózgu. Przy każdym z tych ćwiczeń niezbędna jest woda (do picia), która jest wspaniałym przekaźnikiem bodźców, informacji pomiędzy mózgiem a organami czuciowymi.

Do podstawowych ćwiczeń gimnastyki mózgu należą :
- ćwiczenia naprzemienne,
- leniwe ósemki,
- słoń,
- myślenie o „x”,
- sowa,
- zginanie stopy
- przyciskanie dzwonka.
- energetyzujące ziewanie
- punkty myśliciela,
- kapturek myśliciela
- pozycja Cooka i inne.

W swej pracy pedagogicznej często sięgam po te ćwiczenia. Wprowadzam je przy każdej okazji: jako ćw. rozgrzewające na początku lekcji kult. fiz., wyciszające – po hałaśliwej przerwie albo też przed sprawdzianem jako ćw. energetyzujące, ułatwiające skupienie się na zadaniu.

Po pewnym czasie uczniowie mych klas sami przypominają, szczególnie przed sprawdzianami, o ćwiczeniach kinezjologii edukacyjnej.

Ci najbardziej rozbrykani przyznają się do stosowania elementów ćwiczeń w celu wyciszenia się w trudnych, wywołujących agresję sytuacjach. Dzieci szybko przekonują się do ćw. kinezjologii,które na pewno nie zaszkodzą, a zdarza się, że mogą pomóc w rozwiązywaniu życiowych problemów.

To rodziców trudniej przekonać do tego, że lekcje można zaczynać ćwiczeniami, a nie usadzaniem w ławkach, że woda jest równie lub bardziej wartościowa jako picie, jako przewodnik impulsów w naszym organizmie.

Od niemowlęcia uczymy się przez ruch:

mowa to ruch ust, strun głosowych, narządów oddechowych,

chodzenie to ruchy kończyn dolnych, i innych mięśni.

Przykłady można mnożyć. Uczenie też łatwiej przychodzi nam,gdy wykonujemy określone czynności, które stają się dla nas pewnym rytuałem, np.. chodzenie podczas nauki.

Skorzystajmy z rad i ćwiczeń pana Dennisona skoro zauważyliśmy, że wysiłek mózgu spleciony z ruchami daje lepsze rezultaty. Zapoznajmy się z nową dziedziną, którą jest kinezjologia edukacyjna.


Lena Borucka -Gadomska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie