Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Pogodowa mapa Polski

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1616 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz zajęć ułożyłam przygotowując się do lekcji pokazowej. Zrealizowałam wszystkie cele, a sama lekcja wypadła bardzo dobrze ( w opinii dyrekcji, uczestniczących nauczycieli i mojej). Polecam.

 

Temat: Pogodowa mapa Polski.
Cele lekcji.
Uczeń:
- rozumie znaczenie terminu „pogoda” i „prognoza pogody”,
- wymienia składniki pogody,
- rozpoznaje symbole stosowane na mapach pogody,
- odczytuje przewidywaną pogodę z telewizyjnej prognozy pogody,
- redaguje opis prognozy pogody na podstawie mapy synoptycznej,
- wyjaśnia znaczenie prognozy pogody dla ludzi i życia gospodarczego.
Metody lekcji:
- oglądowa ( nagranie na kasecie wideo),
- poszukująca: pogadanka heurystyczna (znaczenie prognozy pogody), burza mózgów,
- praktycznego działania ( po nitce do kłębka, przekład intersemiotyczny),
Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
- nagranie wideo,
- materiały dydaktyczne dla każdego ucznia (mapka konturowa, rozsypanka wyrazowa),

- symbole składników pogody przygotowane przez nauczyciela na kartkach formatu A4, np. niebo bezchmurne, całkowite zachmurzenie, itp.,
- wełna,
- klej, kredki, pisaki.
Przebieg lekcji.
Faza wprowadzająca:
- czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji.
- na kartkach papieru uczniowie wypisują wyraz, który kojarzą z pogodą,
- ustawienie w kręgu lub przy ławkach, ale przy zachowaniu ciągłości, nauczyciel występuje jako „pogoda”, podaje kłębek wełny uczniowi, który odczytuje swoje skojarzenia, ten podaje go dalej.
Faza realizacyjna:
- na podstawie zabawy uczniowie próbują wyjaśnić, co to jest pogoda?
- rozsypanka wyrazowa: „Pogoda to chwilowy stan atmosfery występujący w danym czasie i miejscu”,
- rozmowa, podczas której uczniowie interpretują pojęcie pogody ( w tym momencie lekcji ważne jest podkreślenie wyrazu „chwilowy”),
- nawiązanie do prognozy pogody, wyjaśnienie pojęcia, odszukanie wyrazu „prognoza” w Słowniku Wyrazów Obcych,
- projekcja telewizyjnej prognozy pogody,
- wykonanie pogodowej mapy Polski: nauczyciel zapoznaje uczniów z symbolami składników pogody, a następnie odczytuje komunikat, na podstawie którego uczniowie uzupełniają konturową mapkę Polski,
- ocena pracy (nauczyciel prezentuje uczniom właściwie wykonane zadanie).
Faza podsumowująca:
- rozmowa, podczas której uczniowie wyjaśniają znaczenie prognozy pogody
- zadanie domowe: „Na podstawie wykonanej mapy pogodowej zredaguj komunikat o pogodzie”.


Bożena Antoniewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie