Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Powtórka z matematyki przed egzaminem gimnazjalnym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 11177 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przygotowanie ucznia do egzaminu gimnazjalnego wymaga nie tylka od ucznia ale również od nauczyciel dużego zaangażowania.Tylko systematyczna praca daje właściwe efekty.



Jestem nauczycielem matematyki w gimnazjum i od kilku lat przygotowuję uczniów do egzaminu gimnazjalnego. Ilość materiału, który realizuję na lekcjach matematyki przy czterech godzinach tygodniowo, nie pozwala mi na dokładne powtórzenie wszystkich wiadomości i utrwalenie umiejętności poprzez rozwiązywanie różnych zadań, ćwiczeń.

Postanowiłam wprowadzić nową formę powtórzenia, w którą musi bardziej zaangażować się uczeń. Już na początku roku szkolnego przedstawiłam uczniom zasady pracy. W każdy poniedziałek uczeń otrzymywał kartkę z zestawem zadań powtórzeniowych. Zestawy obejmowały zadania z wybranego działu matematyki, np. Ułamki zwykłe, Procenty, Pola figur płaskich. Zadania były zróżnicowane i o średnim stopniu trudności. Każdy uczeń mógł je rozwiązać sam. Czas przewidziany na rozwiązanie tych zadań czyli tydzień, pozwalał na to, by w razie wątpliwości zapytać nauczyciela lub kolegi. Zadania te uczeń rozwiązywał w dodatkowym zeszycie. Większa część klasy wywiązywała się z tego obowiązku wzorowo, rozwiązania zadań były opatrzone odpowiednim komentarzem i estetycznie zapisane. Uczniów do takiej pracy motywowała również możliwość otrzymania dobrej oceny. Losowo wybierałam kilka zeszytów i sprawdzałam poprawność rozwiązania zadania. Domyślam się, że niektórzy zapytają- ,, A co z tymi uczniami, którzy spisują? Oni dostają dobrą ocenę, a przecież to nie jest ich praca.’’ To prawda, ale wydaje mi się , że przepisanie przez ucznia rozwiązań ok.10 zadań zajmuje mu trochę czasu, wymaga od niego skupienia uwagi . Ponadto uważam, że w dużym stopniu taki uczeń też przypomina sobie pewne wiadomości, sposoby rozwiązywania zadań, wykonywanie obliczeń. Ta forma powtórzenia odpowiadała uczniom, bo sami dopytywali się o kartki z zadaniami. Uczniowie dobrzy rozwiązywali zadania starannie i opisywali dokładnie całe rozwiązanie zadania, uczniowie słabi nieraz spisywali, ale starali się to robić dokładnie, aby mieć szansę na dobrą ocenę.
W ten sposób uczniowie powtórzyli wszystkie zagadnienia omawiane w klasie pierwszej i drugie gimnazjum.
W marcu przygotowałam dla uczniów próbny egzamin gimnazjalny (tylko zadania otwarte i zamknięte z matematyki), aby sprawdzić w jakim stopniu uczniowie powtórzyli materiał i na co mam ewentualnie zwrócić uwagę na lekcjach powtórzeniowych przed egzaminem. Egzamin próbny wypadł dość dobrze, chociaż niektórzy uczniowie nie opanowali pewnych umiejętności. Rezultat takich powtórzeń był pozytywny. Na lekcjach rozwiązywaliśmy zadania, testy i inne ćwiczenia z egzaminu gimnazjalnego, a uczniowie w wielu przypadkach sami, bez wskazówek nauczyciela wykonywali obliczeniai rozwiązywali zadania.
Trudno odpowiedzieć mi na pytanie, jak wypadł egzamin gimnazjalny, a przede wszystkim zadania z matematyki, opierając się tylko na wypowiedziach uczniów. Wyniki egzaminu nadesłane prze OKE w Łodzi pozwoliły mi na dokonanie analizy. Średni wynik z części matematyczno-przyrodniczej był wyższy niż średni wynik miasta i województwa łódzkiego. Wielu uczniów napisało tę część egzaminu dobrze i otrzymało powyżej 35 punktów na 50 możliwych. Uważam, że to dobry wynik.
Sądzę, że ta forma samodzielnego powtarzania wiadomości
i rozwiązywania typowych zadań okazała się skuteczna. Korzyści płynące z takiego powtórzenia:
- przez siedem miesięcy (od września do marca) uczniowie wdrażali się do systematycznej i samodzielnej pracy
- utrwalali przez tak długi okres czasu poznane w gimnazjum wiadomości i umiejętności z matematyki
- poświęcali więcej czasu niż zwykle na naukę w domu
- wiadomości i umiejętności były usystematyzowane, co pomogło im osiągnąć lepsze wyniki z egzaminu gimnazjalnego
Wydaje mi się, że należy dużą uwagę zwracać na wdrażanie uczniów do systematycznej pracy, gdyż tylko taka pozwala wielu uczniom osiągać dobre wyniki, a efekty tej pracy są długotrwałe i widoczne w dalszym etapie kształcenia.

W następnych latach będę korzystała z takiej formy powtórzenia, choć wymagała ona również ode mnie dodatkowej i systematycznej pracy.

opracowała : Marlena Kołodziejczyk

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie