Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ożywiamy obraz Jana Matejki - Kochanowski nad zwłokami Urszulki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1495 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Lekcja powiązana ze sztuką.Wykorzystuje wiedzę z zakresu malarstwa i twórczości Kochanowskiego.Najlepiej przeprowadzić ją po omówieniu z młodzieżą ,,Trenów". Jest to scenariusz lekcji języka polskiego w klasie II gimnazjum.

Opracowała Justyna Kozłowska
Gimnazjum Publiczne w Mikołajkach

TEMAT: Ożywiamy obraz Jana Matejki ,,Kochanowski nad zwłokami Urszulki”
Czas realizacji :1 godz. lekcyjna

I. Cele operacyjne:
  • uczeń gromadzi wiadomości o Janie Matejce
  • uczeń wykorzystuje wiedzę ze sztuki: pierwszy plan, drugi plan , tło, perspektywa, symbol
  • uczeń odczytuje symbole
  • uczeń wykazuje się wiedzą na temat życia i twórczości Jana Kochanowskiego
  • uczeń kształci umiejętność interpretacji obrazu
  • uczeń dokonuje przekładu intersemiotycznego
II. Metody i formy:
praca w grupach ,praca indywidualna, mini wykład, drama, przekład intersemiotyczny

III. Środki dydaktyczne:
reprodukcje obrazów Matejki, polecenia dla grup, markery, arkusze papieru, muzyka- marsz żałobny.

IV. Przebieg zajęć:
  1. Zagajenie : Czy wiecie co to jest stop – klatka? To obraz filmowy zatrzymany na moment. Dzieło malarskie czy zdjęcie można porównać do stop-klatki. Wydaje się nam często, że obraz , który widzimy zaraz ożyje i postacie do nas przemówią. Na dzisiejszej lekcji spróbujemy ożywić znany obraz Jana Matejki.
  2. Zapis tematu.
  3. Mini wykład (przygotowany uczeń) o życiu i twórczości Jana Matejki połączony z pokazem słynnych obrazów. Pozostali uczniowie wykonują samodzielnie notatkę.
  4. Praca w grupach. ( podczas wykonywania pracy słuchamy marsza pogrzebowego). Uczniowie dostają reprodukcje obrazu Matejki i polecenia dla grup:

    Grupa 1:
    1. Utwórzcie z siebie żywą rzeźbę, które będzie przedstawiać jedno wybrane przez was pojęć: smutek, śmierć, radość, życie.
    2. Przyjrzyjcie się obrazowi i opiszcie go ,korzystajcie ze słownictwa malarskiego.
    Grupa 2:
    1. Utwórzcie z siebie żywą rzeźbę, które będzie przedstawiać jedno wybrane przez was pojęć: smutek, śmierć, radość, życie.
    2. Znajdźcie symbole umieszczone w obrazie i odczytajcie ich znaczenie.
    Grupa 3:
    1. Utwórzcie z siebie żywą rzeźbę, które będzie przedstawiać jedno wybrane przez was pojęć: smutek, śmierć, radość, życie.
    2. Ułóżcie monolog bolejącego nad stratą córki ojca. Wykorzystajcie wiedzę o życiu Kochanowskiego i omówione utwory.
  5. Prezentacja prac. Wskazanie mocnych i słabych stron pracy w grupie, ocena .
  6. Praca domowa: Wklej dowolny obraz Jana Matejki i ożyw go układając dialog lub monolog postaci przedstawionych w dziele.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie