Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Metoda ośrodków pracy z uwzględnieniem prezentacji na komputerze

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1132 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Kospekt przeznaczony jest dla uczniow z lekkim upośledzeniem umysłowym. Wykorzystanie samodzielnie wykonanej przez nauczyciela prezentacji na komputerze pozwala w sposób ciekawy, atrakcyjny dla ucznia naświetlić istotne treści dotyczące danych zajęć.

klasa: III szkoła podstawowa specjalna

Temat ośrodka okresowego: Zmiany zachodzące w przyrodzie.
Temat ośrodka dziennego: Barwy pór roku.

Cele ogólne:
• Dostrzeganie zmian w przyrodzie,
• Wzbogacanie słownictwa związanego z przyrodą,
• Kształtowane wrażliwości na piękno przyrody,
• Przedstawianie za pomocą środków plastycznych kompozycji barw.

Cele szczegółowe, uczeń:
• Wymieni pory roku i określi ich barwy,
• Wskaże różnice i podobieństwa między barwami pór roku,
• Wykorzysta tekst do przedstawienia zmian w przyrodzie,
• Prawidłowo uzupełnia tekst z lukami,
• Zna i rozpoznaje figury geometryczne,
• Potrafi pogrupować figury według kolorów,
• Nazywa kolory ciepłe i zimne,
• Potrafi rozpoznać barwy ciepłe i zimne w swoim otoczeniu,
• Utworzy pracę plastyczną w kolorach ciepłych i zimnych,
• Umie mówić o swoich odczuciach i wrażeniach.

Cele rewalidacyjne:
• ćwiczenia w mówieniu – właściwe nazywanie barw,
• kształcenie percepcji wzrokowej, ćwiczenia spostrzegawczości,
• ćwiczenia manualne, usprawniające właściwe funkcjonowanie ręki podczas malowania.

Metoda ośrodków pracy z uwzględnieniem metod:
- słownych: pogadanka, formułowanie odpowiedzi na pytania,
- oglądowych: pokaz, ilustracje, ćwiczenia na obrazkach,
- ćwiczeń praktycznych: praca na indywidualnych kartach ucznia, ćwiczenia rozwijające sprawność manualną,


Formy pracy:
zespołowa, indywidualna praca dziecka w czasie wykonywania niektórych ćwiczeń samodzielnych pod kierunkiem nauczyciela, grupowa.

Środki dydaktyczne:
tablica obecności, kalendarz pogody, ilustracje, prezentacja na komputerze, karta pracy, koło barw, farby plakatowe i akwarelowe, bloki, figury geometryczne, napisy do słowniczka, zdania do uzupełniania, zagadki, wiersz, Płyta z nagraniem muzyki A. Vivaldiego ,,Cztery pory roku”.

Przebieg zajęć

1. Zajęcia wstępne:

- powitanie z dziećmi,
- przypomnienie dnia tygodnia – utrwalenie pojęć; dziś, wczoraj, jutro,
- prawidłowe wypowiadanie nazw poszczególnych dni, podział wyrazów na sylaby,
- tablica obecności ( dyżurny przypomina symbole obecności dzieci na zajęciach) – proste obliczenia matematyczne, przeliczanie ile jest dziewczynek, ilu chłopców, porównywanie za pomocą znaków , =,
- kalendarz pogody – krotka rozmowa na temat pogody za oknem, umieszczenie odpowiedniego obrazka w kalendarzu pogody,
- przypomnienie aktualnej pory roku i pozostałych pór roku,
- zabawa ruchowa związana z porami roku ,,Jak witamy pory roku?”
( ćwiczenia ruchowe, wyklaskiwanie, wystukiwanie rytmu),
- podział uczniów na cztery grupy – zadaniem każdej z nich jest zapisanie rozwiązania zagadki na przygotowanych kartonikach,
- przyczepienie napisów do tablicy i zapowiedź tematu: Barwy pór roku.


Wiosna
Jaka to pora roku
rozrzuca zieleń wokół.
kaczeńce złoci na łąkach
i słucha pieśni skowronka?

lato
Słońce przygrzewa,
zboże dojrzewa,
lipa pokryta kwiatem.
Kiedy to bywa?
Jesień

Co to za pani w złocie, czerwieni,
sady maluje, lasy przemieni?
A gdy odejdzie gdzieś w obce kraje,
śnieżna zawieja po niej nastaje.
Zima
Przyjechała pani
z kraju dalekiego.
Biała suknia na niej
z puchu srebrzystego.
Błyszczą białej pani
gwiazdki na sukience.
Niesie biała pani
choinkę na ręce.




2.Praca poznawcza – obserwacja i kojarzenie:


- Prezentacja na komputerze – Barwy pór roku -


Po uruchomieniu pokazu na monitorze ukazuje się napis:

BARWY PÓR ROKU – PREZENTACJA

Po kliknięciu myszką na monitorze ukazują się zdjęcia krajobrazów przedstawiające pory roku, charakterystyczne barwy, podpisy. Przejścia slajdów są losowe. Prezentacji towarzyszy muzyka A. Vivaldiego - ,,cztery pory roku”.
Potem zdjęcia z krajobrazami o barwach ciepłych i zimnych wraz z odpowiednimi podpisami.
Na zakończenie prezentacji ukazują się kolejne dwa zdjęcia przedstawiające piękno barw tzw. ,,gra kolorów”.


- obserwacja i omówienie ilustracji przez uczniów, obserwacja dowolna i kierowana, nazywanie pór roku, barw charakterystycznych, nazywanie kolorów, kojarzenie,
- zaznaczenie na kole barw tych kolorów, które są dominujące w danej porze roku,
- przyczepienie do tablicy kartoników z dwoma określeniami:
kolory ciepłe, kolory zimne,
- nazywanie kolorów tymi określeniami,
- podział figur geometrycznych na dwa zbiory – kolory ciepłe i zimne
( praca w grupach),
- przypomnienie poznanych już kształtów i nazw figur geometrycznych,
- zabawa ruchowa – tworzenie figury geometrycznej ze swoich ciał,
- podanie przykładów barw ciepłych i zimnych w najbliższym otoczeniu (klasa, podwórko, plac zabaw, park),
- praca samodzielna – uzupełnianie tekstu z lukami:


Barwy wiosny to: ............................................................................................
Barwy lata to:..................................................................................................
Barwy jesieni to: .............................................................................................
Barwy zimy to: ................................................................................................
Każda pora roku jest........................................................................................


- zabawa dydaktyczna –odgadywanie przedmiotów z klasy po kolorach, opis koleżanki lub kolegi kolorami jego ubrania.
- zaznaczanie na własnym kole barw ciepłych i zimnych.







3. Ekspresja.

- odczytanie przez nauczyciela wiersza J. Pollakówny pt. ,,Malowanie”

Co będzie na tym obrazie?
Na razie
kładę kolory i linie.
Niebieska rzekła płynie zwinnie,
wtem żółte słońce wpada do rzeki
i zaraz las wyrasta zielony, wielki.
Czerwony mak ma niebo błękitne nad głową.
Spojrzę —
i słońce zachodzi złoto i fioletowo,
a kiedy żółty kolor z czerwonym połączę,
pomarańczowe kule rozsypię po łące.
Pomarańcze na łące? I gdzież to być może?
— Na obrazku.
Gdy jestem w różowym humorze.

- przypomnienie przez uczniów kolorów, o których jest mowa w wierszu,
- malowanie farbami dowolnej pory roku z uwzględnieniem barw ciepłych
i zimnych.

4. Zajęcia końcowe.
- omówienie prac przez poszczególnych uczniów,
- dokonanie podziału prac na pory roku i prezentacja na tablicy,
- dokonanie podziału prac na barwy ciepłe i zimne i prezentacja na tablicy,
- urządzenie wystawy prac dzieci,
- rozdanie kółek – uczniowie zamalowują kółka ulubionym kolorem ( koło jako ocena pracy uczniów),
- podanie pracy domowej – porządkowanie karty pracy.


Barwy ciepłe Barwy zimne








- pożegnanie z dziećmi.


Opracowała: mgr Bożena Friedrich
nauczyciel nauczania zintegrowanego
Szkoła Podstawowa nr 3 w Pszowie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie