Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dysleksja, dysgrafia, dysortografia. Jak je rozpoznać ? Jak im przeciwdziałać ?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3284 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Dlaczego moje dziecko nie radzi sobie z nauką czytania i pisania ?
Jaka jest tego przyczyna ? W jaki sposób mogę mu pomóc ?
To pytania, które często zadają sobie rodzice dyslektyków.

W każdej klasie znajdują się dzieci o specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu. Występują one u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym i są spowodowane zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych i motorycznych, będących wynikiem nieprawidłowego funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego. Poszczególne rodzaje tych trudności mogą występować w izolacji lub łączyć się ze sobą. Te trudności to:
- dysleksja - trudności w czytaniu lub czytaniu i pisaniu;
- dysortografia - trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (rażące i bardzo częste popełnianie błędów ortograficznych)
- dysgrafia - trudności w opanowaniu kaligrafii, brzydkie pismo (a przede wszystkim nieczytelne pismo).

Pamiętajmy, że są to poważne deficyty i nie można "przyklejać łatek" swoim dzieciom bez konsultacji z fachowcem. Nie każde dziecko brzydko piszące w klasie pierwszej musi być dysgrafikiem.
Dziecko należy dokładnie obserwować. Objawy w młodszym wieku szkolnym są różnorodne.

Zachowania dziecka z "ryzyka dysleksji":

  • Dziecko jest mało sprawne ruchowo - np. źle biega
  • Dziecko ma problem z zawiązywaniem sznurowadeł
  • Dziecko niechętnie rysuje
  • Dziecko ma problem z posługiwaniem się nożyczkami
  • Dziecko niechętnie bawi się układankami, Lego, puzzlami
  • Dziecko jest oburęczne
  • Dziecko ma problem z określeniem kierunków przestrzeni
  • Dziecko ma problemy z zapamiętaniem nowych wierszyków
  • Dziecko ma trudności z koncentracją uwagi, łatwo się rozprasza
  • Dziecko ma trudności z budowaniem zdań, szykiem wyrazów
  • Dziecko przekręca słowa (mówi np. kraktor)
  • Dziecko ma wadę wymowy
  • Dziecko myli głoski o podobnym brzmieniu (g-k, w-f, d-t)
  • Dziecko ma trudności z odróżnieniem podobnych liter (n-m, t-ł)
  • Dziecko ma trudności z odtwarzaniem prostych szlaczków
  • Dziecko pisze litery i cyfry zwierciadlane oraz odwzorowuje wyrazy przez zapisywanie ich od strony prawej do lewej
  • Dziecko ma problemy z analizą i syntezą głoskowo-sylabową
  • Dziecko ma trudności z zapamiętywaniem nazw, nazwisk szeregów nazw (dni tygodnia, miesiące), tabliczki mnożenia, dat
  • Dziecko ma problemy z nauką języków obcych.

    Nie da się orzec dysleksji na podstawie kilku ćwiczeń. W tym zakresie potrzebna jest systematyczna obserwacja dziecka i sprawdzanie jego prac pod kątem objawów zaburzeń.

    Dziecko, u którego podejrzewa się zaburzenia dyslektyczne powinno już pod koniec pierwszej, ewentualnie drugiej klasy zostać przebadane w poradni psychologiczno-pedagogicznej, ponieważ uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, przystępujący do sprawdzianu, musi podać opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej stwierdzającą te trudności, wydaną po ukończeniu przez niego drugiej klasy szkoły podstawowej.

    Aby pomóc dzieciom dyslektycznym w szkole zorganizowane są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne prowadzone przez wykwalifikowanych reedukatorów.

    Głównymi celami działań terapeutycznych, nauczania i wychowania tych dzieci są:
    - rozbudzenie zainteresowań i wyrobienie właściwej motywacji do nauki;
    - zapobieganie powstawaniu wtórnych zaburzeń emocjonalnych i w zachowaniu;
    - ułatwienie dziecku opanowania umiejętności czytania i pisania poprzez ćwiczenie koncentracji uwagi, rozwijanie spostrzegawczości, usprawnienie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

    Monika Banak

  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie