Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Potrzeba kontaktów międzyludzkich w okresie wczesnoszkolnym dziecka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1299 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
     Motorem wszelkiego ludzkiego działania są potrzeby. Potrzeba jest to brak czegoś. Owo odczuwanie braku czegoś wprowadza organizm w niepożądany stan będący zwykle motorem działania w kierunku odpowiedniej zmiany tego stanu, czyli zaspokojenia potrzeby.
     Każda istota żywa, a tym bardziej człowiek, charakteryzuje się nieskończenie długą listą potrzeb. O pomyślnym funkcjonowaniu jednostki w społeczeństwie zdaniem Wiliama Schultza decydują trzy główne potrzeby: potrzeba włączania, potrzeba kontroli i potrzeba uczucia. Ta ostatnia dotyczy emocjonalnych stosunków międzyludzkich. Na jednym ze swych biegunów wyraża się ona głęboką przyjaźnią i emocjonalnym przywiązaniem, na drugim zaś dystansem i obojętnością.
      Każdy człowiek ma potrzebę pozytywnych kontaktów i zaakceptowania emocjonalnego przez innych ludzi, zaś w stopniu wyjątkowo dużym posiada ją dziecko.
     Wśród grup społecznych, do których życia włącza się dziecko posiadając już za sobą jakieś przygotowanie w zakresie współżycia wyniesione z domu rodzinnego zajmuje grupa rówieśnicza.
     Jest ona kolejnym etapem w społecznym rozwoju dziecka. Dążenie do udziału w gromadzie rówieśników jest u dzieci powszechne i stanowi naturalną konsekwencję jego uspołecznienia w domu rodzinnym.
     Kontakty interpersonalne w okresie wczesnoszkolnym zawiązują się łatwo i bezpośrednio.
W ich powstaniu istotne znaczenie odgrywają wspólne zabawy, zajęcia rodzinne i szkolne.
     Na ogół zainteresowanie rówieśnikami wypływa z rozwiniętej już potrzeby utrzymywania osobistych kontaktów z kimś, kto posiada podobne zainteresowania i upodobania. Towarzyszy temu często chęć uprawiania działalności, która jest możliwa tylko przy współpracy innych. Wiele dzieci kieruje się także pragnieniem zdobycia określonej pozycji społecznej oraz zapewnienia sobie społecznego uznania. Tendencja ta występuje u dzieci niedocenianych lub nie dopuszczanych do głosu na terenie rodziny, które jednak nie zrezygnowały z możliwości wybicia się. Dla nich grupa rówieśnicza jest polem, na którym pragną one wypróbować swoje siły w zakresie umiejętności społecznego przystosowania się.
      Uczestnictwo w życiu grupy daje dziecku także szereg umiejętności w zakresie pełnienia ról społecznych. W grupie rówieśniczej są one bowiem bardziej zmienne i różnorodne.
      Kontakty rówieśnicze dlatego są tak ważne, ponieważ stwarzają dziecku wiele okazji do porównania swoich możliwości z możliwościami rówieśników. Nie jest to rzecz bez znaczenia, gdyż tylko w konfrontacji z innymi dowiadujemy się co potrafimy i ile jesteśmy warci.
      Nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami stanowi doniosły czynnik w kształtowaniu społecznej świadomości dziecka. W toku współżycia z innymi następuje przełamanie egocentryzmu i dążeń indywidualistycznych. Dziecko zaczyna rozumieć innych, zaczyna rozumieć interes ogółu.
     Potrzeba kontaktów międzyludzkich w okresie wczesnoszkolnym rozwija w dziecku postawy pro społeczne.
      Tylko dzieci o wypaczonych uczuciach społecznych lub też niedostatecznie społecznie dojrzałe wykazują brak potrzeby kontaktu z rówieśnikami.
      Zła atmosfera domu rodzinnego oraz niewłaściwe postawy rodzicielskie przyczyniają się do złego rozwoju sfery emocjonalnej dziecka.
     Dom rodzinny jest pierwszym środowiskiem, w którym dziecko przebywa niemal wyłącznie aż do czasu rozpoczęcia nauki w szkole. Dom właśnie decyduje przez układ swoich stosunków, przez poziom i atmosferę, jaką reprezentuje, przez opiekę, jakiej udziela dziecku, o takim stopniu i poziomie jego uspołecznienia, które pozwolą na włączenie mu się w pracę zespołu dzieci w kl. I i w dalszych klasach szkoły podstawowej, jak i nawiązywanie znajomości, a w późniejszym czasie przyjaźni.

Literatura

    L. Niebrzydowski (red.), Rozwój stosunków interpersonalnych wśród dzieci i młodzieży, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1984.
    L. Niebrzydowski, O potrzebie kontaktu emocjonalnego dziecka, „Wychowanie Przedszkolne” 1979 nr 11.
    H. Muszyński, Uspołecznienie dziecka w procesie wychowania zespołowego, Warszawa 1964, NK.
    E. Misiorna, Klasa szkolna jako środowisko życia dziecka, „Życie Szkoły” 1993 nr 1.
Opracowała
mgr Zofia Figurska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie