Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Mój średniowieczny inicjał

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3678 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Eliza Pękała
Klasa:5
Przedmiot: Plastyka(edukacja czytelnicza i medialna)
Zagadnienie plastyczne: Sztuka czasów rycerskich-średniowieczna księga.
Temat: MÓJ ŚREDNIOWIECZNY INICJAŁ.

CELE:
-uczeń potrafi wykonać kompozycję składającą się z 1 lub 2 liter oraz motywów dekoracyjnych(inicjał)
-wie z czego wykonano i w jaki sposób powstały księgi rękopiśmienne
-zna części składowe zdobionej strony w księdze wykonanej ręcznie
-zna pojęcia: manuskrypt, miniatura, inicjał, bordiura, pergamin
-kształci sprawność manualną oraz wyobraźnię twórczą
-kształci postawę kulturalnego zabierania głosu

Metody:
-rozmowa
-dyskusja
-indywidualna praca twórcza

Materiały:
-kartki z bloku rysunkowego-format dowolny
-flamastry lub markery czarne i kolorowe
-farbki lub kredki

Pomoce:
-reprodukcja strony z księgi rękopiśmiennej z tekstem, inicjałem, miniaturą i bordiurą
-współczesne książki zawierające inicjał
-przykłady inicjałów wykonanych przez uczniów
-przykłady inicjałów średniowiecznych i secesyjnych
-krzyżówka

Przebieg lekcji:

Powitanie i sprawdzenie listy obecności.
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat ulubionych książek oraz początków powstania książki--głównie sposobu tworzenia i zdobienia książki rękopiśmiennej.
Wyjaśnia pojęcia: pergamin, manuskrypt, iluminacja, bordiura.
Prezentuje inicjały:
-z dwóch różnych epok,
-wykonane przez uczniów
-znajdujące się we współczesnych książkach
Prosi uczniów aby im się przyjrzeli i określili z czego składa się inicjał.
Uczniowie przyglądają się samym literom i wskazują możliwości zdobnicze.
Wyjaśnia pojecie- inicjał.
Nauczyciel prosi aby uczniowie wykonali inicjał w którym litera będzie pierwszą literą ich imienia lub nazwiska (wielkość inicjału oraz sposób zdobienia jest dowolny)
Trwa indywidualna praca twórcza uczniów w trakcie której nauczyciel inspiruje, pomaga rozwiązywać pojawiające się problemy.

Podsumowanie:
Nauczyciel wraz z uczniami przygotowuje wystawę i inicjuje dyskusję.
Ocena prac.
Zadanie domowe
Dla utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiążą krzyżówkę, zawierającą poznane na lekcji pojęcia.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie