Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Metoda projektu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2937 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
     Metoda projektu jest jedną z ciekawszych metod aktywnych. Oto propozycja zastosowania tej metody w praktyce. Projekt "Biblioteka" może być realizowany w VI klasie szkoły podstawowej lub w I klasie gimnazjum.

Opis poszczególnych punktów:

1.Wybór tematu projektu.
     Biblioteka szkolna pełni ważną rolę w życiu każdego ucznia. Dzięki książkom dzieci poznają szerzej otaczający je świat. Z drugiej strony biblioteka jest doskonałym źródłem danych do opracowania przy pomocy komputera i odpowiednich programów różnych dokumentów. Czerpiąc informacje z biblioteki i obserwując jej pracę, można przygotować dokument tekstowy, łącząc w nim różne obiekty np. teksty, rysunki, wykresy i tabele. Można też stworzyć bazę danych, wyszukać informacji o wybranych bibliotekach na stronach WWW czy też za pomocą plakatu zachęcić uczniów do czytania. Ten bogaty i różnorodny zakres zagadnień związany z działalnością biblioteki szkolnej jest dobrą podstawą do realizacji międzyprzedmiotowego projektu.
Przedmioty, na których będzie realizowany projekt:

  1. matematyka.
  2. informatyka
  3. język polski
2. Odniesienie do podstawy programowej.
Informatyka.
  • posługiwanie się komputerem w przygotowanym dla ucznia środowisku sprzętowym i programistycznym.
  • opracowywanie za pomocą komputera prostych tekstów, rysunków i motywów.
  • stosowanie komputerów do wzbogacania własnego uczenia się i poznawania różnych dziedzin.
Matematyka.
  • diagramy i proste wykresy przedstawiające dane empiryczne.
  • graficzne przedstawianie zależności liczbowych (tam gdzie to możliwe z użyciem technologii informacji)
  • odczytywanie informacji z prostych wykresów i diagramów różnego typu.
Język polski.
  • motywowanie do poznawania literatury oraz różnorodnych tekstów kultury.
  • pisanie tekstów kierowanych do różnych adresatów.
  • pisanie z troską o kompozycję (plan, tytuł, akapit), sprawność stylistyczną oraz poprawność gramatyczną, a także estetykę tekstu.
Ścieżka czytelnicza i medialna.
  • czytanie dla zdobycia wiadomości i zaspokajania potrzeb poznawczych.
  • wyszukiwanie materiałów na określony temat za pomocą katalogów i kartotek.
3. Cele projektu.

3.1 . Cele ogólne:
  • wprowadzenie do pracy nad projektem zespołowym
  • posługiwanie się komputerem i technologią informacyjną
  • korzystanie z komputerów i TI w zbieraniu i analizowaniu różnych informacji i prezentacji danych
  • zbieranie danych liczbowych i ich graficzna prezentacja
  • poznanie pracy biblioteki szkolnej
  • poznanie rodzajów tekstów literackich
  • korzystanie z katalogów alfabetycznych i rzeczowych.
3.2 Cele sczegółowe (operacyjne)
    Uczeń:
  • wykorzystuje programy użytkowe np. Notatnik, Word, Paint, Works do przygotowywania dokumentów
  • porządkuje informacje w komputerze
  • poznaje różne sposoby przedstawiania i wykorzystania informacji
  • wykonuje obliczenia dla określenia i zobrazowania zależności między danymi
  • tworzy prostą bazę danych
  • współpracuje w grupie przy realizacji wspólnego projektu
  • komunikuje się innymi uczniami z wykorzystaniem TI (sieć lokalna)
  • wykonuje proste obliczenia procentowe
  • przedstawia w postaci graficznej dane zapisane w tabeli
  • odczytuje dane z tabeli, wykresu i diagramu
  • wyszukuje strony WWW
  • analizuje i ocenia otrzymane wyniki
  • dba o układ graficzny, czytelność i estetykę zapisu
  • poznają pracę biblioteki szkolnej, katalogi
  • poznaje rodzaje literatury oraz różne wydawnictwa informacyjne
4. INSTRUKCJA DLA UCZNIA

4.1 Temat projektu.
     Biblioteka szkolna – każdy powinien korzystać z jej usług. Czytanie książek rozwija nasze horyzonty myślowe. Każdy, kto czyta, ten żyje podwójnie. Przyjrzyjmy się jak wygląda poziom czytelnictwa w naszej szkole. Co czytamy chętnie, a co nam się nie podoba? Jak dużo i jak często wypożyczamy książki? A może są wśród nas uczniowie, którzy jeszcze nie zdążyli się zapisać do biblioteki? Co zrobić, aby uczniowie chętniej i więcej czytali? Jak zachęcić innych do czytania?

4.2 Zagadnienia proponowane do przygotowania projektu
  • Krótki opis biblioteki szkolnej
  • Poziom czytelnictwa
  • Liczba czytelników
  • Liczba woluminów
  • Prosta baza danych
  • Plakat czytelniczy
  • Znak graficzny - logo
  • Informacja o godzinach otwarcia
  • Sposób korzystania z katalogów bibliotecznych
  • Wybrane strony WWW – biblioteki w Polsce.
  1. Wybierz się do biblioteki szkolnej i zbierz informacje dotyczące:zasad funkcjonowania biblioteki, poziomu czytelnictwa, stanu woluminów, zakupu nowych książek.
  2. Zaprojektuj i sporządź prostą bazę danych dla kilkunastu książek.
  3. Wykonaj znak graficzny "LOGO" szkolnej biblioteki.
  4. Zaprojektuj i wykonaj plakat zachęcający do czytania i korzystania ze szkolnej biblioteki.
  5. W Słowniku Języka Polskiego wyszukaj hasła: " katalog alfabetyczny" i "katalog rzeczowy".
  6. Na lekcji języka polskiego dowiesz się, jak korzysta się z tych katalogów.
  7. Każdy uczeń opracuje wybrane zagadnienie i zapisze je w osobnym pliku tekstowym lub graficznym. Następnie kopiuje ten dokument do folderu o nazwie WSPÓLNY, do którego prawo zapisu mają wszyscy członkowie grupy.
     Projekt przygotujecie w 5-osobowych grupach. Przejrzyjcie zagadnienia do opracowania. Rozdzielcie zadania pomiędzy siebie. Opracujcie harmonogram zaplanowanych prac. Ustalcie tytuły i kolejność poszczególnych rozdziałów projektu.
Wybierzcie spośród siebie :
  • lidera, który połączy wszystkie dokumenty w jedną całość
  • sprawozdawcę, który przedstawi Waszą pracę całej klasie
  • kronikarza, który będzie notował etapy pracy, ustalenia i zmiany.
4.3. Realizując projekt nauczysz się:
  • podejmować grupowe decyzje
  • rozwiązywać konflikty
  • dzielić się rolami w grupie
  • wykonywać proste obliczenia
  • sporządzać tabele i wykresy
  • zaprojektować prostą bazę danyc
  • pisać i formatować teksty
  • wyszukiwać strony WWW
4.4 Terminy konsultacji. (należy podac)

4.6 Prezentacja. (należy podać termin)

Prezentacja składa się z dwóch części:
  1. każda grupa otrzyma 10-15 minut na przedstawienie i omówienie przygotowanego dokumentu tekstowego,
  2. wystawa prac graficznych: plakatów i logo biblioteki.
     Na zakończenie podzielicie się z klasą spostrzeżeniami, co i w jaki sposób nauczyliście się podczas wykonywania wspólnej pracy, gdzie zdobywaliście informacje, czy czerpaliście je z innych przedmiotów, jak przebiegała komunikacja między członkami zespołu i nauczycielem. Stwierdzicie, jakie zagadnienia przysporzyły najwięcej kłopotu.

4.7 Kryteria oceny projektu:
  • informatyka:
    • właściwy dobór narzędzi TI,
    • estetyka wykonania poszczególnych dokumentów,
    • sposób przedstawienia informacji,
    • oryginalność i pomysłowość,
    • zaangażowanie wszystkich członków grupy w pracę ,
  • matematyka:
    • właściwy dobór danych,
    • odpowiedni dobór typu wykresu,
    • poprawność obliczeń,
    • poprawny opis wykresu,
    • analiza wykresów i wyciągnięcie wniosków,
  • język polski:
    • prawidłowy opis karty bibliotecznej,
    • znajomość pojęć: katalog alfabetyczny i rzeczowy,
    • umiejętność korzystania z katalogów bibliotecznych,
    • znajomość podstawowych działów literatury pięknej,
    • poprawność stylistyczna i ortograficzna tekstu.
     W konkursie na najładniejsze logo oraz plakat wybierzemy najlepsze prace. W skład komisji oceniającej wejdą przedstawiciele wszystkich grup oraz zaprosimy nauczyciela plastyki.

5. Uwagi dla nauczyciela.

     Projekt może być realizowany w klasie VI w miesiącu maju. Jest on podsumowaniem wiadomości i nabytych umiejętności w ciągu całego roku nauki informatyki oraz wiadomości i umiejętności skorelowanych z tematem projektu z matematyki i języka polskiego. Tematy poświęcone katalogom są realizowane zgodnie z programem w klasie VI. Należy tylko uzgodnić z nauczycielem języka polskiego termin przeprowadzenia lekcji bibliotecznych.
     Realizacji projektu poświęcone będą następujące lekcje:
  • język polski 2 h. Temat: Korzystamy z katalogu alfabetycznego i rzeczowego
  • matematyka 2 h. Temat 1: Graficzna prezentacja danych. Źródło danych: biblioteka szkolna. Temat 2: Odczytywanie danych z wykresów i diagramów i ich analiza
  • informatyka 6 h. Temat: Wykonanie projektu "Biblioteka szkolna". Prezentacja Projektu.
AUTOR: MARIA MRÓZ nauczyciel szkoły podstawowej

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie