Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak realizowałam integrację i ścieżkę ekologiczną w Zielonej Szkole

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 788 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Danuta Lipowska


Jak realizowałam integrację i ścieżkę ekologiczną w Zielonej Szkole, w Puszczy Białowieskiej

Wychowując i ucząc dzieci, a szczególnie w klasach integracyjnych musimy stale szukać nowych atrakcyjnych form i metod przekazywania wiedzy. Jedną z takich form jest nauka w bezpośrednim kontakcie z przyroda tzw. „Zielona Szkoła”.
Razem z wychowawczynią kl. IV integracyjnej zorganizowałam wycieczkę do zielonej szkoły w Puszczy Białowieskiej. Jest dość kosztowna forma nauczania, warto włożyć wiele wysiłku w zorganizowanie wyjazdu. Na spotkaniu z rodzicami zapoznałam ich z projektem edukacyjnym i zachęciłam razem z wychowawczynią do zorganizowania wspólnego wyjazdu. Rodzice po zapoznaniu się z projektem, zaakceptowali go.

PROJEKT EDUKACYJNY – REALIZACJA ŚCIEŻKI EKOLOGICZNEJ W PUSZCZY BIAŁOWIESKIEJ, W ZIELONEJ SZKOLE
CEL OGÓLNY: poznanie składu gatunkowego rezerwatu przyrody Białowieskiego parku Narodowego

CELE SZCZEGÓŁOWE:
- wyrabianie umiejętności obserwacji przyrody,
- rozwijanie zainteresowania środowiskiem przyrodniczym,
- kształtowanie emocjonalnego stosunku do przyrody,
- budzenie odpowiedzialności i poszanowania dla flory Białowieskiego Parku Narodowego

ZAKRES TREŚCI:
ogólna charakterystyka Białowieskiego Parku Narodowego
najstarsze i najokazalsze gatunki drzewostanu
ingerencja człowieka w rezerwacie

Wiadomości: uczeń zna, wie:
pojęcie „rezerwat przyrody”
zasady zachowania się na terenie rezerwatu
walory przyrodnicze rezerwatu
nazwy gatunkowe drzew
nazwy poszczególnych partii lasu
nazwy zwierząt żyjących na wolności

Umiejętności: uczeń umie:

rozpoznać gatunki drzew
posługiwać się kluczem do oznaczania roślin
wykonać schematyczny rysunek obserwowanego obiektu

Postawy: przekonanie ucznia:
♦ kształtuje postawę badawczą
♦ jest dociekliwy
♦ współpracuje z grupą
♦ jest przekonany konieczności ochrony przyrody
♦ rozwija wrażliwość na piękno przyrody

Metody:
♦ obserwacyjna – obserwacja terenu i obiektów naturalnych
♦ słowna - pogadanka, prelekcje

Strategia:
♦organizacyjno – emocjonalna

Formy pracy:

♦ spacer szlakiem:Kładka Żubra” do Rezerwatu Żubrów


Bibliografia:
1. J. Mowszowin: Przewodnik do oznaczania drzew i krzewów krajowych
2. H. Waszkiewicz: Edukacja w naturze
3. H. Waszkiewicz: Obrazy z życia przyrody

I faza wprowadzająca

- przypomnienie pojęcia „rezerwat”
- zapoznanie się z Regulaminem zachowania się na terenie rezerwatu - przedstawienie celu zajęć
- przedstawienie krótkiej charakterystyki Białowieskiego Parku Narodowego

II faza realizacji

- rozdanie uczniom kart pracy
- udzielanie wsparcia i pomocy przez nauczycieli i przewodnika uczniom z orzeczeniami poradni psychologiczno - pedagogicznej

III faza podsumowująca

- sprawdzenie kart pracy
-podsumowanie i ocena pracy uczniów

Praca domowa

Opisz wrażenia ze spaceru szlakiem „ Kładka Żubra”


ZAŁĄCZNIK 1

KARTA PRACY NR 1


1. Wyszukaj interesujący obiekt przyrodniczy np. drzewo
2. Podaj nazwę gatunkową w oparciu o przewodnik do oznaczania drzew
3. Podaj nazwę zwierzęcia spotkanego na szlaku
4. Podaj nazwę zaobserwowanych ptaków


NAZWA GATUNKOWA:

DRZEW.......................................................................................



ZWIERZĄT..................................................................................



PTAKÓW....................................................................................




ZAŁĄCZNIK 2


KARTA PRACY NR 2


1. Wymień nazwy poszczególnych partii lasu pokazanych na rysunku.

………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………


2. Wypisz gatunki roślin występujące w poszczególnych partiach lasu, które zauważyłeś, podczas spaceru.


0. ……………………………………………………………………………………….

1. ………………………………………………………………………………………..

2. ……………………………………………………………………………………….

3. ……………………………………………………………………………………….



Dziękujemy za wypełnienie karty pracy
wychowawcy



ANKIETA EWALUACYJNA WYCIECZKI KLASY IV



LP PYTANIE TAK
NIE
1. Czy znałeś program wycieczki?

2. Czy program wycieczki był ciekawy?
3. Czy na wycieczce dowiedziałeś się czegoś nowego? Jeśli tak, to zapisz to w rubryce TAK
4. Czy w przyszłości chciałbyś uczestniczyć w podobnej wycieczce
5. Na jakich lekcjach wykorzystasz nabyte wiadomości?



Dziękujemy za wypełnienie ankiety

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie