Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Portret mojej mamy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2030 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Temat : „Portret mojej mamy” – malowanie farbami lub wyklejanie z różnych tkanin postaci mamy.

Treści programowe: Malowanie farbami kryjącymi z wykorzystaniem pełnej gamy kolorów.
Stosowanie różnorodnych technik plastycznych z wykorzystaniem klejów i tkanin.
Oglądanie dzieł plastycznych znanych twórców, analiza ich treści, wykorzystana technika, wykonanie, rozplanowanie, porównywanie sposobu ujęcia tego samego tematu.

Cele ogólne:
- zapoznanie z pojęciami portret i autoportret
- rozwijanie inwencji twórczej dziecka
- kształcenie wyobraźni podczas dobierania odpowiedniego materiału
- przedstawienie za pomocą barwnych plam postaci ludzkiej
- poszerzenie wiedzy plastycznej dzieci

Cele operacyjne:
Dziecko rozumie:
- pojęcia: portret i autoportret
Dziecko zna:
- nazwy poszczególnych części ciała oraz części garderoby
- litery „a”, „m”
Dziecko potrafi:
- rozróżniać i nazywać kolory
- posługiwać się farbą i pędzlem
- bezpiecznie posługiwać się nożyczkami
- rozwiązywać zagadki
- dobierać odpowiednie kawałki tkanin
- równomiernie rozprowadzać klej na tkaninie
- ułożyć wyraz „mama” z alfabetu ruchomego
Metody:
- słowna – rozmowa, objaśnienie
- oglądowa – pokaz
- czynna – zadań stawianych do wykonania
Formy:
- indywidualna
- z całą grupą
Środki dydaktyczne:
J. Stec „Zagadki dla najmłodszych”, kartki z kolorową ramką, fotografie mam, rozsypanki literowa i wyrazowa, reprodukcje obrazów: Leonardo da Vinci – „Dama z łasiczką”, „Mona Lisa”, Tadeusz Ajdukiewicz „Portret Heleny Modrzejewskiej” Marcelo Bociarelli: „Autoportret w brązowym fraku”, „Portret Apolonii Poniatowskiej z synem Stanisławem”, „Portret St. Augusta Poniatowskiego z klepsydrą”, Olga Poznańska „Dziewczynka z chryzantemami”, „Studium portretowe kobiety”, Stanisław Wyspiański „Autoportret”
Materiały i przybory:
Farby, pędzle, tkaniny, kolorowe włóczki, klej, nożyczki, kredki

Przebieg zajęcia:
1.Rozwiązanie zagadek
(dzieci układają rozwiązania zagadek z rozsypanki literowej)

To „m” litera, to „a” litera.
Te dwie litery wyraz zawiera.
Słowo serdeczne, odgadniesz sama.
To jest na pewno słowo ……..(mama)

Kto nas kocha tak jak nikt,
i ogarnia całym sercem?
I do kogo można przyjść,
z każdym smutkiem jak najprędzej? (mama)

- przeliczanie liter i głosek w wyrazie „mama”
2. Oglądanie fotografii mam przyczepionych do tablicy.
-Wypowiedzi dzieci na temat swoich mam. (Zwrócenie uwagi na kolor i długość włosów, kolor oczu, noszone lub nie noszone okulary, kolczyki, wisiorki, najczęstszy sposób ubierania się – sukienka, spodnie i bluzka, spódnica i bluzka itd.
- wyróżnianie poszczególnych części ciała: głowa, szyja, tułów itd.
3. Rozwiązanie krzyżówki z użyciem rozsypanki wyrazowej

(rysunek krzyżówki)
1.Potrzebny do malowania farbami (pędzel)
2.Daje życie, bez niej trudne byłoby mycie. (woda)
3.W małych słoiczkach różne kolory. (farby)
4.Mąż twojej mamy. (tata)
5.Ma ją każdy obraz (rama)
6.W tubce lub w sztyfcie (klej)
7.Kolorowe wałeczki, ulepisz z nich kotka lub pieska. (plastelina)
Dzieci wybierają odpowiednie hasło z rozsypanki wyrazowej (czytanie globalne)
rozwiązaniem będzie wyraz "portret"

4. Wyjaśnienie pojęcia „portret” i „autoportret”

Portret – dzieło sztuki plastycznej, przedstawiające określonego, rzeczywistego człowieka, z zachowaniem jego podobieństwa.
Autoportret – portret artysty wykonany przez niego samego.

5. Pokaz i omówienie reprodukcji obrazów przedstawiających portrety ludzi.
6. Podanie tematu pracy plastycznej, wybór techniki, sposób wykonania. Zwrócenie uwagi na próbę uchwycenia podobieństwa.
7. Wykonanie prac przez dzieci
- malowanie farbami
- wyklejanie z różnych tkanin
- łączenie różnych technik
8. Wspólna ocena prac.
9. Zorganizowanie wystawki prac n/t „Moja mama”
10. Porządkowanie stolików po skończonej pracy.

Na zakończenie marsz z piosenką pt. „Moja mama wszystko wie”

Opracowała K. Topolewska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie