Chciałabym zaprezentować scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców w grupie dzieci 6-letnich, prowadzony metodą ruchu rozwijającego Weroniki Sheborne. Powstał on na podstawie wielu innych opracowań. Moim celem było opracowanie scenariusza w taki sposób, żeby zadowolić moich podopiecznych i ich rodziców. Chciałam pokazać rodzicom w jaki sposób można poćwiczyć i pobawić się ze swoim dzieckiem.
Konspekt zajęcia otwartego dla rodziców prowadzony metodą ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne. Cele:
- poznawanie samego siebie, swojego ciała,
- kształtowanie spontaniczności, pewności siebie,
- kształtowanie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji,
- wyczucie własnego ciała i ciała partnera,
- odkrywanie własnych możliwości,
- wyzwalanie poczucia satysfakcji związanej z wysiłkiem fizycznym,
- nawiązanie kontaktu i współpracy z grupą,
- kształtowanie więzi z rodzicami.
Przebieg zajęcia Ćwiczenia wstępne:
- Powitanie dzieci i dorosłych: dzień do-bry (uderzamy dłońmi o podłogę), dzień do-bry(uderzamy dłońmi o kolana, dzień do-bry (klaszczemy), dzień do-bry (klaszczemy nad głową).
- Przywitanie się w parach (dorosły-dziecko):
witają się nasze dłonie, witają się nasze łokcie, witają się nasze głowy, witają się nasze stopy, witają się nasze kolana, witają się nasze plecy, itd. Ćwiczenia „z” w parach:
- „Śmieszne miny”: wytrzeszczanie oczu, wysuwanie języka, oblizywanie się, szczerzenie zębów, „smutna Chinka”, „wesoła Chinka”itp.
- Dziecko leży na podłodze, rodzic turla je w różne strony, zmiana ról.
- „Naleśnik”- dziecko leży na plecach, na podłodze, rodzic „zwija je w naleśnik”, „smaruje dżemem, posypuje cukrem, kroi”- zmiana ról.
- Dziecko i rodzic siedzą na podłodze w siadzie prostym, opierają się plecami o siebie, dziecko pcha plecami rodzica-zmiana ról ( nie stawiają oporu).
- „Wóz”- rodzic ciągnie za kostki dziecko, które leży na plecach.
- Dziecko siada przy nodze rodzica, obejmuje ją rękoma, ten powoli idzie ciągnąc dziecko.
- „Fotelik”- rodzic w siadzie skrzyżnym, dziecko siada opierając się plecami o rodzica, kołysanie dziecka przy dźwiękach muzyki klasycznej, relaksacja.
- „Tunel”- rodzic w klęku podpartym, dziecko przechodzi pod rodzicem.
- „Prowadzenie ślepca”- rodzic ma zamknięte oczy, dziecko prowadzi go po sali - zmiana ról.
Ćwiczenia „przeciwko” w parach:
- Dziecko zwija się w kłębek, rodzic próbuje je „rozwinąć”- zmiana ról.
- Dziecko siedzi mocno podparte na podłodze, rodzic próbuje je przesunąć – zmiana ról.
- „Przepychanie”- w siadzie, z podciągniętymi kolanami, przepychanie się plecami.
- Relaks – odpoczynek w leżeniu na plecach, głębokie oddechy.
Ćwiczenia „razem” w parach:
- Rodzic siedzi w siadzie skrzyżnym przed nim leży na plecach (na brzuchu) dziecko z wyciągniętymi ramionami, rodzic przyciąga je do siebie.
- Stojąc przodem do siebie i trzymając się mocno za ręce (palce stóp ćwiczących złączone) dziecko odchyla się od rodzica.
- Stojąc, rodzic ugina kolana (do przysiadu), dziecko z pomocą staje na udach rodzica, trzymając się mocno odchyla się do tyłu.
- Dziecko stoi tyłem do rodzica, nie odrywając nóg od podłogi „upada” na ręce rodzica.
- Rodzice tworzą tunel (klęk podparty), dzieci czołgają się pod tunelem na plecach lub brzuchu.
- Ćwiczenie relaksujące, masaż, dziecko rodzicowi i odwrotnie:
Płynie, płynie rzeczka Idzie pani na szpileczkach Idzie słoń Stado słoni Idzie koń Stado koni Świecą dwa słoneczka Pada, pada deszczyk Czujesz dreszczyk
- Zabawa „złączone słoneczka”. Każda para to słoneczko, które ogrzewa salę. I tak jak słoneczko, które zmienia swoje położenie na niebie, pary trzymając się za ręce kręcą się wkoło i po całej sali tak, aby nie dotknąć innego słoneczka.
Ćwiczenia relaksacyjne:
- „Medytacja świetlna”, wszyscy siedzą w siadzie skrzyżnym, z dłońmi na kolanach i zamkniętymi oczami (spokojna muzyka klasyczna):
Kiedy za moment zamkniesz swoje oczy, możesz poczuć jak ciepłe są promienie słońca. Z zamkniętymi oczami zauważysz, ile światła słońce wysyła na ziemię. Wyobraź sobie, że z twojej głowy spada w dół twojego ciała ciepły prąd promieni słonecznych.Niech to ciepłe światło przepłynie przez twoją głowę do twoich pleców, wzdłuż kręgosłupa, powoli, bardzo powoli w dół.Niech to złote, ciepłe światło przepłynie również do twojego brzucha. A teraz pozwól temu złotemu światłu rozjaśnić się w tobie, otoczyć ciebie i to miejsce, na którym teraz siedzisz; zatop się w ciepłym świetle. Niech twoje światło rozprzestrzenia się wokół ciebie, aż wszyscy będziemy skąpani w jego złotych, ciepłych promieniach.(30 sek.) Możesz zapamiętać to przyjemne uczucie, kiedy za chwilę do nas powrócisz. Kiedy będziesz gotowy, otwórz bardzo powoli oczy, zrelaksowany i pewny siebie.
- Powolne podnoszenie się, pożegnanie szeptem.
- Zakończenie zajęć, podziękowanie za wspólną zabawę.
Pomoce dydaktyczne: płyty z muzyką klasyczną. Ewaluacja zajęcia: Wypełnienie przez rodziców, przygotowanych przez nauczycielkę ankiet. ANKIETA DLA RODZICÓW (ankieta jest anonimowa) Proszę o podkreślenie właściwej zdaniem Państwa odpowiedzi.
- Czy są Państwo zadowoleni z formy zajęcia (aktywny udział rodziców)?
TAK NIE
- Czy zajęcie spełniło Państwa oczekiwania?
TAK NIE
- Czy Państwa zdaniem dzieciom podobały się ćwiczenia zaproponowane przez nauczycielkę?
TAK NIE
- Czy proponowane ćwiczenia były dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci?
ZBYT TRUDNE DOSTOSOWANE DO POTRZEB I MOŻLIWOŚCI DZIECI
- Czy Państwa zdaniem dzieci były zadowolone z udziału w zajęciach rodziców?
TAK NIE
- Jak państwo oceniają poziom prowadzonych przez nauczycielkę zajęć?
BARDZO DOBRY ZADOWALAJĄCY NIEZADOWALAJĄCY
- Czy chętnie uczestniczylibyście Państwo w kolejnych zajęciach ?
TAK NIE
- Jak często Państwa zdaniem zajęcia otwarte powinny być organizowane?
RAZ W ROKU DWA RAZY W ROKU INNA PROPOZYCJA..........
- Uwagi:
........................... ........................... ........................... Dziękuję za wypełnienie ankiety. mgr Iwona Alwin |