Jeśli krytyka, to kogo i czego? (J. Krasicki „Żona Modna”)
Małgorzata Gawior, nauczycielka j. polskiego i WDŻ.
6.12.2004r., j. polski
Lekcja dwugodzinna, praca indywidualna, w pracach, grupach czteroosobowych.
Instrukcja dla uczniów:
1.1. Przejrzyjcie zawartość kopert. Co prezentują obrazki, które w nich odnaleźliście. porozmawiajcie na ten temat w grupach.
1.2. Spróbujcie zastanowić się w zespołach czteroosobowych, jaką rolę spełnia moda? Swoje spostrzeżenia wpiszcie do tabeli, odpowiednio do rubryk: pierwsza-rola pozytywna moda, druga-negatywna.
Wskazówki dla nauczyciela:
1.1. Rozdaj uczniom przygotowane koperty. Zaproponuj im pracę w parach.
Poproś ich o krótkie omówienie obrazków, które otrzymali, jak również o ich krótką opinię na temat mody i jej wpływu na różne dziedziny życia.
Dopilnuj, aby uczniowie podali jak najwięcej przykładów. Notuje na tablicy.
1.2. Poproś, aby uczniowie pracowali 2 zespołach (parach). Zwróć uwagę, aby starali się
dostrzec funkcję mody w różnych dziedzinach życia. Po wykonaniu polecenia uczniów, omów je ze wszystkimi uczniami.
KROK 2 Odkrywaj za pomocą słów
Instrukcja dla uczniów:
2.1. Podam wam teraz kilka kluczowych słów, które pomogą wam odkryć tekst. Na ich
Podstawie spróbujecie wyobrazić sobie , o czym jest utwór?
Te słowa to: żona, mąż, miasto, wieś zbytek, moda, tradycje, praca, egoizm, uległość.
2.2. Spróbujcie teraz, na podstawie podanych słów, narysować obrazek i ułożyć listę pytań
do tekstu.
Wskazówki dla nauczyciela:
2.1. Podaj uczniom słowa klucze. Wyjaśnij, co oznacza to pojęcie. Poproś, aby w zespołach
4-osobowych narysowali obrazek i ułożyli listę pytań do utworu.
2.2. Upewnij się, że wszyscy przystąpili do zadania. W razie potrzeby, ukierunkuj ich. Gdy
zakończą prace, poproś liderów grup o prezentację na forum klasy.
KROK 3 W głąb tekstu
Instrukcja dla uczniów:
Macie już swoje pewne wyobrażenia o utworze. Teraz proszę o ciche przeczytanie go i porównanie ze swoim wyobrażeniami. Zwróćcie uwagę na bohaterów utworu, kim są, czym się charakteryzują?
Wskazówki dla nauczyciela:
Obserwuj uczniów podczas czytania (praca jednostkowa). Poproś, aby zwracali uwagę na objaśnienia pod tekstem.
KROK 4 Oceń bohaterów
Instrukcja dla uczniów:
Poznaliście utwór. Na jego podstawie dokonacie oceny bohaterów.
Określając postępowanie, wskażcie w tekście argumenty na poparcie swojej tezy.
Wskazówki dla nauczyciela:
Poproś, aby po przeczytaniu tekstu, który jest dość kolorowany, scharakteryzowali bohaterów, żonę i męża. Ich cechy wypisali na tablicy i do zeszytu.
KROK 5 Podsumuj
Instrukcja dla uczniów:
5.1. Dokonajcie podsumowania waszej dotychczasowej pracy.
Napiszcie, czego najważniejsza dowiedzieliśmy się z tekstu?
Sformułujcie końcowy wniosek.
5.2. W słowniku terminów literackich wyszukajcie terminu ”satyra”. Jakie są jej cechy?
Określcie, jakim gatunkiem jest „ Żona modna” ( praca grupowa).
Wskazówki dla nauczyciela:
Podziel klasę na 2 grupy. Jedna z grup będzie pracować nad formułowaniem końcowego wniosku, druga- wyszuka w słowniku terminów literackich pojęcia „ satyra”.
Materiały pomocnicze: obrazki, foldery z modą różnych epok, podręcznik do j. polskiego ”Świat w słowach i obrazach”, Słownik Terminów Literackich.
KROK 6 ( praca w domu) – Przekład tekstu
Instrukcje dla uczniów:
Przygotuj propozycję przekształcenia „ Żony modnej” na dramat ( praca indywidualna).
Wskazówki dla nauczyciela:
Wyjaśnij, na czym polega zadanie domowe. Przypomnij budowę zewnętrzną dramatu, czyli podział na akty i sceny, didaskalia.
Odpowiedz, na zadane pytania przez uczniów dotyczące adaptacji.
Zwróć uwagę na oryginalność pomysłów